Ga naar inhoud

Knabbel castreren?


Lieke175

Aanbevolen berichten

Ik zit er over te denken om Knabbel volgend voorjaar te laten helpen en hem dan aan Puk te koppelen.

Voordelen

1) Sproeien wordt (waarschijnlijk) minder.

2) Puk wordt (hopelijk) rustiger omdat ze een maatje heeft.

3) Knabbel krijgt een maatje

Nadelen

1) Het risico van de narcose

2) Er moet een nieuw/ander hok geregeld worden. (Op zich niet zo'n probleem, handige handjes zat!)

3) Misschien verandering in gedrag, kan zowel positief (dan is het dus wel een voordeel :P) als negatief.

4) Het verhaal van Toendra en Savannah blijft toch wel door mijn hoofd spoken...

Zo denk ik erover, wat zeggen jullie? Ons mam wil het niet betalen, maar aangezien ik goed verdien, kan ik me dit wel veroorloven. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou de voordelen en de nadelen tegenover mekaar gezien toch de stap nemen van de castratie!

1. je maakt er twee konijnen gelukkig mee,

2. er zijn al zoveel konijnen gecastreerd waarbij alles goed is gegeaan met de narcose... als je een goede dierenarts hebt, die je vooraf goed informeerd over de gang van zaken én knabbel in een goede concitie verkeerd zou ik dat risico nemen.

3. veel koppelpogingen tussen man en vrouw gaan erg goed! dit geeft de meeste slagingskas... vergeet daarbij niet dat toendra en savannah twee dames zijn.... en dat het daar om een trio ging!

veel succes met je beslissing!... maar ik zou het zeker doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2. er zijn al zoveel konijnen gecastreerd waarbij alles goed is gegeaan met de narcose... als je een goede dierenarts hebt, die je vooraf goed informeerd over de gang van zaken én knabbel in een goede concitie verkeerd zou ik dat risico nemen.

Bij Nijntje is ook gewoon alles goed gegaan, maar ik vond het toch wel eng hoor!

3. veel koppelpogingen tussen man en vrouw gaan erg goed! dit geeft de meeste slagingskas... vergeet daarbij niet dat toendra en savannah twee dames zijn.... en dat het daar om een trio ging!

Dat klopt, maar ergens blijft dat toch door mijn hoofd spoken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het doen.

Knabbel is nog niet zo oud, dus het risico is al klein.

En, Toendra en Savannah waren inderdaad twee dames.

Die VOOR Toendra's castratie wel samen konden, maar omdat Toendra gecastreerd werd, en ze een heel andere geur had, is het misgelopen.(Toch?).

Nu gaat het om een ram en een voedster (dat is al een voordeel), die niet bij elkaar zijn, dus elkaars geur niet kennen.

Nu kan het altijd wel fout gaan, alles kan.

Maar je kunt het altijd proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon doen hoor lieke :) Mijn ervaringen met de castraties van rammen zijn eigenlijk gewoon goed, en mijn ervaring is dat de simpele gecastreerde ram+ voedster koppeltjes het meest stabiel zijn.

De enige kans die er is, is dat knabbel niet met puk kan opschieten. Dat je hem na de castratie alsnog apart moet houden omdat het niet klikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .