Ga naar inhoud

Voedster valt af


JolandaS

Aanbevolen berichten

Hoi,

mijn 1,5 jarige voedster begint mager te worden.

Ditzelfde probleem heeft ze al eens gehad in oktober 2014. Toen viel ze zonder duidelijke aanwijsbare oorzaak veel af. Dit bleek buikvliesontsteking te zijn. Ze is hieraan geopereerd en tijdens die operatie is ze ook preventief gecastreerd. Haar maatje is helaas overleden toen en ze heeft alleen binnen gezeten in de tijd dat ze herstelde.

In de zomer was ze mooi op gewicht en kon ze weer naar buiten. Ook kwam er een nieuw vriendje bij. Dit leek goed te gaan de eerste 10 dagen. Wel viel ze toch wat af in die periode. Helaas werd het toch vechten en heb ik ze uit elkaar gehaald. Het was geen match.

Ze kwam weer mooi aan en ik heb haar laten koppelen in een opvang. Dit vriendje zit nu zo'n 2,5 maand bij haar. Het gaat erg goed met het stel samen, maar weer verliest ze gewicht. De ram is erg hongerig en eet veel en snel. Ik geef ze op meerdere plaatsen hooi en voer krachtvoer uit 2 voerbakjes. Verder heb ik nog een grote schaal waar ik kruiden in voer en waar ze makkelijk samen uit kunnen eten. De ram is mooi op gewicht.

Ze is ook altijd erg enthousiast als ze gevoerd wordt en eet wel goed naar mijn idee. Het is natuurlijk moeilijk precies te zien wat de ram eet en wat zij binnenkrijgt. Ik voer onbeperkt hooi en ik ben van gewone science selective een paar dagen geleden overgestapt op science selective junior. Ook is het weer zacht, dus het lijkt me sterk dat er teveel energie gaat naar het warm blijven. Ze heeft namelijk een dikke vacht en een ruim nachthok met een pak stro.

Daarnaast voer ik ze luzerne, maisvlokken, erwtenvlokken, zonnebloempitjes, gedroogde ananas/papaja en winterwortel bij als dikmaker. Ook krijgen ze dagelijks een selectie van wat gedroogde kruiden zoals: echinea (geef ik nu aankomende week een week lang), weegbree, munt, berkenblad, brandnetel, goudsbloem.

 

Vanaf morgen wil ik haar dagelijks gaan wegen en de ram even apart zetten en erbij blijven om te kijken hoe en wat ze eet. Ik overweeg tijdelijk wat dwangvoer bij te geven. Vorig jaar likte ze dat makkelijk uit het spuitje. Als ze niet aankomt of zelfs afvalt ga ik van de week naar de DA.

 

Hebben jullie nog tips of ideeën wat de oorzaak zou kunnen zijn?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zomaar gaan dwangvoeren. Misschien is dat beter om in overleg met de DA te doen. Nog misschien een onderzoek bij de DA? Plotseling afvallen lijkt me reden genoeg om even daar langs te gaan. Altijd beter dan zomaar eerst wat proberen in de hoop dat het werkt en er dan toch later achterkomend dat het iets ernstigs is. Succes met het konijntje, dat lijkt me echt geen pretje namelijk :( 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor afvallen zonder aanwijsbare oorzaak. 1 daarvan is onder andere EC. Misschien kan je dat ook eens bespreken met je dierenarts. Ze hoeven daarbij geen verdere symptomen te hebben zoals een scheef koppie of iets. Het kan zijn (ik zeg uiteraard niet dat dit ook zo is, maar de kans is er) dat ze bijvoorbeeld door de koppeling stress heeft gehad en dat dat zich dan nu openbaart. 

Er kan ook iets heel anders aan de hand zijn, maar ik wilde je deze optie ook even meegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domino, dat is ook iets wat bij me te binnen schoot. Dit is voor de derde keer dat ze met een maatje samen zit en voor de 3e keer dat ze magerder is geworden. Alle periodes dat ze mooi in conditie was, waren de periodes dat ze alleen zat. Dat is dus wel iets dat me opgevallen is. Terwijl dit een leuk koppel is en ik geen zichtbare stress bij haar zie. Alleen dat de ram erg dol is op eten en zij zich misschien was weg laat duwen door hem. Maar vandaar dat ik op meerdere plekken voer. En sowieso hebben ze altijd onbeperkt hooi. Als ik kijk zie ik haar vaak altijd wel wat eten.

Daarom ook dat ik haar eerst een week wil wegen en apart van de ram wil voeren. Dan kan ik de DA ook meer info geven. Omdat ze nog actief zoals normaal is en zelfstandig goed eet en drinkt ga ik niet direct naar de DA. Na de 2e koppeling die mislukt is na 14 dagen is ze zelfs nog onder narcose geopereerd wegens een grote open wond. Het is dus echt een zorgenkonijntje dat me al zeker €700,00 gekost heeft puur aan medische zorg in het 1,5 jaar dat ik haar heb.

Een ontlastingsonderzoek heeft ze gehad, maar dat is al langer geleden. Dat is een goed idee om dat weer eens te doen!

Kunnen ze EC echt diagnosticeren op basis van keutelonderzoek/bloedonderzoek e.d. of gaat dat echt puur n.a.v. de klachten en symptomen die het konijn heeft?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .