Ga naar inhoud

Tot wanneer castreren?


KonijnStar

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb nu één konijntje, Gigi (ram)

We willen er nog een konijn bijnemen (voedster)

Maar ik wou graag weten tot welke leeftijd je rammen kan castreren, en dat het effect te zien is. Misschien kan het altijd (weet niet), maar bij paarden kan dat in ieder geval niet, dus ik vroeg me af of er bij konijnen ook een bepaalde leeftijd aanzit dat het effect niet meer sterk is.

Gigi is nu een paarmaanden, rond de 6 vgm. Dus waarschijnlijk kan het nog, maar toch wou ik het graag weten :)

 

Groeten, KonijnStar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen in principe op alle leeftijden gecastreerd worden. Als een konijn al wat ouder is en daarom iets minder weerstand heeft wordt het risico van de narcose iets groter, maar daar hoef je je bij een konijn van 6 maanden natuurlijk niet druk om te maken. Op welke leeftijd dat risico groter wordt verschilt per konijn. Sommige konijnen krijgen als ze 6 zijn al last van ouderdomskwaaltjes, terwijl andere konijnen als ze 10 zijn nog even fit zijn als toen ze jong waren.

Als je een ouder konijn hebt en je wil hem toch graag laten castreren dan zou je ook nog voor een castratie met alleen lokaal verdoving kunnen gaan. Niet alle dierenartsen doen dit, dus daarvoor moet je wel opzoek naar een dierenarts die daar ervaring mee heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet zo goed wat je precies bedoeld met "dat het effect niet meer sterk is", maar eenmaal ballen kwijt is altijd ballen kwijt en dus ook geen mogelijkheid meer tot voortplanting.

Een ram kan gecastreerd worden vanaf het moment dat de ballen zichtbaar zijn. Ik denk dat jouw ram op dit moment goed gecastreerd kan worden. Het is een relatief kleine ingreep en hij is er vaak dezelfde dag weer helemaal bovenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn juist voedsters over het algemeen wat territorialer ;)

Let wel; over het algemeen. Natuurlijk zijn er ook territoriale rammen en natuurlijk zijn er ook voedsters die niets om territorium geven. Maar gemiddeld genomen zijn het eerder de dames die fel kunnen zijn over hun ruimte en castratie zal zowel bij rammen als voedsters over het algemeen kunnen helpen daarbij, maar ook kan het een karaktertrekje zijn om territoriaal te zijn, dominant te zijn etcetera. Castratie haalt dus niet altijd wat uit voor het gedrag, voor sommig gedrag wel en ander gedrag niet.  

Ik heb bijvoorbeeld een ram die voordat hij gecastreerd was 1 bonk hormonen was. Hij wist gewoon niet meer wat hij met zichzelf aan moest. Sproeien, zoemen, rondjes om je draaien, bij de wilde konijnen buiten proberen te komen, we hadden een horendol zoemende brok onrust in huis na een aantal maanden. Dát is er helemaal vanaf gegaan door castratie. Territoriaal is hij nooit geweest. Maar dominant is hij wel heel erg en dat is karakter. Hij is dus niet hormonaal meer, hij kan geen kindjes meer verwekken, maar hij eist wel dat de andere konijnen doen wat hij wil. Hij mag als enige als eerste eten en wee degene die niet voldoende respect toont door bij zijn brokjes te komen. Wee degene die het waagt om niet te gehoorzamen als hij gewassen wil worden. Als er twee onrustig zijn komt hij tussen beide en dan is het klaar. Als hem iets niet zint hoeft hij maar iets in zijn houding te veranderen en de andere konijnen denken wel twee keer na voordat ze daar tegenin gaan. Nu klinkt het misschien als een vervelende sacherijn maar dat is het helemaal niet. Hij is gewoon de baas, daar hoeft hij niets voor te doen, hij bijt nooit, hij vecht nooit, hij doet nooit zomaar lelijk en geniet van samen tegen een ander konijn liggen kleffen, hij kan het met alle konijnen wel goed vinden, maar hij is absoluut dominant. Dat zit in zijn karakter en heeft niets te maken met wel of geen castratie. Dat zoemen, rijden, sproeien, rondjes draaien, dat is iets wat er wel af gaat door castratie. 

In die zin heeft castratie effect op het gedrag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

5 uur geleden zei KonijnStar:

Heb je het nu over een paard? Bij paarden is het in gedrag erg goed te merken dat ze zijn gecastreerd (maar daar gaat het nu niet om). Weet niet of dat bij konijnen ook is?

Konijnen worden gecastreerd om ze onvruchtbaar te maken zodat ze samen met een vrouwtje kunnen leven. Dat is wat Sommige konijnen die alleen zitten worden ook gecastreerd omdat de baasjes (en het konijn zelf) last hebben van het hormonale gedrag dat Lonja beschrijft. Die symptomen verdwijnen vaak na castratie ongeacht de leeftijd.
Bij paarden ligt dit anders zoals je zelf al zei. Als een hengst te laat gecastreerd wordt kan het zijn dat de ruin zich als hengst blijft gedragen. 
Ik begrijp waar je vraag vandaan komt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het voor jouw ouders werkt maar als je konijn eenmaal gecastreerd is, is de stap om een vriendinnetje erbij te nemen niet zo groot meer. Niet én een castratie én een koppeling én een groter hok maar in stapjes omhoog. Dat kan werken, maar mijn ouders hebben liever dat ik eerlijk ben over mijn bedoelingen :P

Op marktplaats zoeken naar konijnenhokken in jouw regio zou het aanbod al moeten beperken. Die omschrijvingen zijn zo vaag dat je eigenlijk geen zoekterm kunt gebruiken XD. Als je wat anders wilt is googelen op 'konijnen hok met verdieping' ook een mogelijkheid, maar dat is een beetje een open deur.

Maar het hok uit jouw voorstel topic kan makkelijk een schuilhok in een ren worden. Het hok is dan alleen om te schuilen en je konijn(en) zullen vooral in de ren zitten. Als je een stuk van de poten afzaagt, maar niet helemaal zodat het nog net van de rond komt, dan heb je al een schuilhok. Dan hoef je alleen nog een gat in de zijkant te maken of een gat in het gaas. Dat scheelt jou weer geld dat je kunt investeren in castratie/een stevige ren/een maatje.

Bedenk dat het belangrijkste in een konijnenverblijf de ren is. Daar zullen ze de meeste tijd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .