Ga naar inhoud

verandert de spijsvertering als een konijn anderhalf is?


hemmel

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijnen eten anders dan anders, en ik vraag me af of dat komt doordat ze nu helemaal volwassen zijn. Ze zijn anderhalf.

Ze kregen elke dag een flink stuk verse groente, ongeveer een ons, en dat zijn ze vanaf het spenen gewend. Maar sinds een maand laten ze de groente liggen. Appeltjes en worteltjes gaan er nog in. Maar dingen als selderij, spinazie en paprika blijft grotendeel onaangevreten.

Verder kregen ze al een jaar elke dag de aanbevolen hoeveelheid Science Selective. En nu krijgt mijn mannetje ineens plakpoep en eet zijn bdk niet meer op. Als ik stop met ss, zijn zijn klachten over. Tot ik weer een halve portie ss geef.

Ze zijn allebei niet afgevallen. De ram weegt 2,4 kilo en de voedster 2,2 kilo.

Een derde verschil is, dat ze niet meer zo bolgevreten zijn. Sinds twee maanden hebben ze een zacht buikje. Vanaf het moment dat ik vorig jaar begon met ss, vraten ze zich zo vol dat er spanning op hun buik stond. Toch wegen ze niet minder en kregen ze tot deze week evenveel biks.

 

Herkent iemand dit? Ligt het aan de volwassenheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft niets te maken met de leeftijd. Misschien zijn ze de groenten gewoon beu, en kun je wat meer afwisselen, probeer bijvoorbeeld eens witlof en andijvie op te bouwen. 

Die plakpoep is niet goed. Als het stopt als je biks geeft zou ik eens andere biks proberen. Wellicht verdraagt hij SS niet goed. Je kan hier alleen maar achter komen door het te proberen. Hoe lang heb je nu geen biks gegeven? 

Wat versta je trouwens onder de aanbevolen hoeveelheid? Dat wat op de verpakking staat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ze hebben nu twee weken geen biks gehad.

De aanbevolen hoeveelheid is wat op de zak staat: 20 gram voer per kilo konijn. De dierenarts zei: kijk wanneer ze de bdk niet meer eten en verminder dan de biks. Ik ga binnenkort weer langzaam opbouwen. Kijken waar hun nieuwe grens ligt.

Ik ga ook eens kijken of de voedster de biks laat liggen, en dat de ram daardoor te grote porties krijgt.

FIjne jaarwisseling!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .