Ga naar inhoud

Extra advies


Melwit

Aanbevolen berichten

Hallo! 

Ik heb vanavond even de konijnen eten gegeven zoals elke avond, en het viel me op dat Saartje niet naar me toe kwam zoals anders. 
Ik liet haar even haar gang gaan en heb de ren opgeruimd en netjes gemaakt en later met een brokje voor haar gezeten, de eerste werd opzich wel aangenomen maar de 2e hoefde ze al niet. Ik heb een handje brokjes (SS) voor haar neergelegd en zou toen hooi in het hooiruifje doen. Vervolgens vond ik dit in het hooiruifje (zie foto) 
Ik heb geen idee wat het is, maar er is duidelijk aan gegeten. Ik check altijd goed het hooi als ik ze voer, maar dit heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. 

Ik heb hier nog Cisaral drops maar heb toch de dierenarts gebeld. We denken nu dat ze verstopt zit door dit spul en het advies was om geen Cisaral drops te geven maar juist veel vezels. Ik heb haar ook meteen dwanggevoerd met SS (even prakken water erbij en spuitje). 
Vanavond en morgen goed in de gaten houden en blijven dwangvoeren. En als er morgenavond niks is veranderd weer de DA bellen.

Denken jullie dat dit de beste aanpak is? Hebben jullie nog andere tips? Zouden jullie toch Cisaral geven? 

Alvast bedankt voor de tips. 

IMG_4951.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt geen flauw idee wat het is. Het zat dus in een zak weidehooi van de welkoop. Het lijkt wel een beetje op vilt... Of van dat stof wat altijd over blijft in zo'n vakje van de wasdroger... 

Ik heb de Waterpoort gebeld. Maar ga ook wel naar die bij de Veemarkt.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien vervilt wol van een schaap? Lijkt me op zich dat dat ook wel in een weiland kan liggen. Als de gedachte is dat ze verstopt zit door dat spul, heeft ze dan ook iets van laxeermiddel gehad?  Misschien anders iets om morgen te vragen? Veel beterschap. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze heeft verder niks gekregen, ik heb haar net nog gevoerd en ga dat morgenochtend weer doen. Als het niet beter is zal ik inderdaad even vragen of dat inderdaad een mogelijkheid is.. Het is heel raar spul ik kan echt niet achterhalen wat het nou precies is.. Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah bah. Nou hou haar maar goed warm en leg er van alles te eten bij, alles wat ze lekker vind. Misschien vannacht even je wekker zetten om tussendoor ook even te checken? Kijken of ze het niet koud krijgt en wat gegeten heeft. Beterschap! 

Heeft ze trouwens echt helemaal niks gehad, ook geen pijnstilling? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik doen! Checken of ze echt gegeten heeft is erg moeilijk omdat haar maatje dol is op al het eten wat er is. Maar ik hou haar zeker goed in de gaten. 

Nee ze heeft verder dus niks gehad.. Ik zou cisaral geven maar dat werd me dus afgeraden, ik moest dwangvoeren en bij geen verbetering morgen langskomen. 

Ik heb hier ook nog Metacam.. Zou ik dat eventueel geven anders? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa! Vanochtend de ren in met eem stukje wortel! Nou 2 happy bunnies die op me af kwamen rennen en ervan gingen eten. Saartje is nog wel wat bang voor mij nu dus vluchte ook weer even weg. Toen ben ik binnen gaan staan en naar buiten gaan kijken maar ik zie dr keurig eten! Ik hou haar mog goed in de gaten komende dagen. Maar jeetje wat was ik blij vanochtned! Kon wel janken haha! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er toch nog niet gerust op. Ze voelde niet als zichzelf. Dus ben toch naar de dierenarts gegaan. Die denkt dat dit spul eem reuzenchampignon is geweest. Werkt ongeveer als een paddo. Beestje is dus gewoon stoned. Het slaat ook op haar longen en hart. Heb nu dus enrofloroxoral en cisaral. Beide 3 keer daags geven en ook nog steeds dwangvoeren. 

Ik heb een mega klacht naar de Welkoop geschreven ben echt heel boos. Mn kleine schatje. 

 

To be continued dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het aan de dierenarts ligt of aan hoe je het nu op geschreven hebt, maar hier schieten mijn wenkbrauwen toch wel even van omhoog om het maar voorzichtig te zeggen. 

Paddestoelen determineren is echt een vak apart. Ik vind het heel bijzonder dat jouw dierenarts een in Nederland zeer zeldzame soort paddestoel kan halen uit dat vodje wat op de foto staat. Maar goed, wellicht heeft hij als hobby paddestoelen, dat zou kunnen. Misschien is hij heel goed hierin, zo goed dat hij maar een vodje hoeft te zien op een foto en de soort kan bepalen. Ik zou het razend knap vinden. 

Maar dan mis ik even de link tussen paddo's en de reuzenchampignon. Dit laatste is namelijk een eetbare paddestoel zonder hallucinogene eigenschappen die paddo's hebben. Maar goed, laten we zeggen dat je dierenarts weet dat het bij konijnen wel voor vergiftiging kan zorgen, dat weet ik niet, ver gezocht, maar wie weet hè. 

Dan wordt je konijn toch niet stoned van het eten van een paddestoel? Hooguit zou hij ervan gaan hallucineren, maar stoned? Van een paddestoel?! Sorry hoor, maar dat geloof ik echt niet. 

Ik geloof het dus gewoon niet zo. 

Vervolgens eet je konijn weer, maar nadat er geen medicatie nodig was tijdens het niet eten is er nu het beter gaat medicatie nodig en wel onder andere antibiotica. Voor de longen. Je konijn heeft de zeldzame paddestoel opgerookt, en daarbij een smerig pijpje gebruikt waardoor er een bacteriële infectie in de longen is ontstaan of zo? Ik weet niet alles hoor, maar dit hele verhaal gaat me toch iets te ver om te kunnen volgen. 

Ik zou het een en ander eens navragen bij je dierenarts, en mocht bovenstaand verhaal nog steeds kloppen volgens de uitleg van de dierenarts, dan zou ik als ik jou was een andere dierenarts zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de bacteriële longinfectie niet ongeloofwaardig als je bedenkt dat door een vergiftiging de weerstand omlaag kan gaan en een bacterie zijn kans kan pakken om te gaan groeien. Ik vraag me wel af of er een kweek is gemaakt dan, want enrofloxoral mag je eigenlijk alleen nog maar geven als er geen ander antibioticum is dat helpt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige andere basis dan een vergiftiging met een niet-giftige zeldzame paddestoel die je hebt gedetermineerd aan de hand van een geplet en gedroogd plakje lijkt me dan toch wel op zijn plek ja. Wellicht iets horen aan de ademhaling? Of een verhoging van lichaamstemperatuur of zo, ik wil niet zo ver gaan als een kweek, maar je zal dan toch ergens enige basis moeten hebben behalve het verhaal hierboven om het idee te hebben dat er iets niet in orde is met de longen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar voor een bacteriële longinfectie waarvan je niet weet om welke bacterie het gaat kun je dan toch ook prima iets als novadox of een ander eerste keus antibioticum geven? Lijkt me niet dat je zonder dat je weet waar het om gaat voor een derde keus antibioticum kiest. Je moet bij derde keus tegenwoordig ook kunnen verantwoorden waarom je voor dat middel kiest en aan kunnen tonen dat er echt geen andere opties waren, dus ik denk ook niet dat deze dierenarts zomaar enrofloxoral meegeeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja mischien heb ik het allemaal niet heel handig verwoord! 

Het ging als volgt: Saartje at die ochtend weer maar ik merkte na mijn gejuig al snel dat t niet meer dan een paar brokjes was. Ik ben dus doorgegaan met dwangvoeren. Ik heb zoveel mogelijk lekkere dingen ook geprobeerd te voeren. Maar steeds was het na 2 hapjes over. 

Vandaag vond ik dat ze toch wel heel rustig in dr ren zat en ook een wat schokkende beweging maakte tijdens het ademen. 

Ik heb dus een afspraak gemaakt en dat spul meegenomen. Wat wel erg duidelijk is dat als je er op drukt er duidelijk een soort stuif van afkomt. 

Ze hebben hem met meerdere dierenartsen bekeken en echt zeker zijn zijn ze niet maar het heeft er wel onwijs veel vanaf. 

Omdat het zo'n rare substantie is geworden is het gaan dwarsliggen in de maag en darmen. 

Ze hebben geluisterd naar de longen en 1 long klonk niet goed. Zou kunnen komen omdat de weerstand is gedaald maar zou ook wat te maken kunnen hebben toch met die paddenstoel. Tenminste dat hebben ze mij gezegd.

Er is geen kweek gemaakt. Maar omdat de long zo slecht klonk is het me wel geadviseerd om de enrofoxoral te geven.

Stoned en paddo zijn wellicht een beetje overdreven maar ze is er wel goed ziek van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .