Ga naar inhoud

Haakjes aan kiezen


Judeksa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Gisteren bij de dierenarts bleek dat één van mijn konijnen haken aan de kiezen heeft. Ze zat gisteren buiten helemaal te trillen en was wat vermagerd, ze zit nu binnen en is weer goed op temperatuur. Blijkbaar is ze minder gaan eten de afgelopen dagen en gisteren weigerde ze helemaal te eten, nu inmiddels eet ze wel weer.


 


Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met haken aan de kiezen, ik lees dat het onvoorspelbaar is wanneer het weer terug komt? De kosten bij onze dierenarts zijn €97,- en ik vind dit eigenlijk niet echt een reëel bedrag, castreren kost €58,-? Dus ik snap de logica niet helemaal qua prijsverhouding... Wat zijn de kosten bij de dierenarts van jullie?


 


Ze gaat nu aansterken en daarna wordt ze geholpen, ik hoop dat de haken zolang mogelijk weg blijven anders wordt het een duur grapje als het om de paar maanden €97,- gaat kosten om een paar haakjes...


Link naar reactie
Delen op andere sites

97?! Wauw... Ik was 75 euro kwijt. Is ze onder narcose geweest?

 

Misschien een andere dierenarts in de buurt die goedkoper is?

 

Ze is niet direct geholpen, de dierenarts adviseerde eerst om haar aan te laten sterken en daarna de haakjes te verwijderen.

Nou inderdaad, wauw dat dacht ik ook.. Het wordt inderdaad wel onder narcose gedaan, maar dan nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Pip is het per keer 60 euro en ik vind 97 ook behoorlijk aan de prijs maar ik heb wel zoiets zelf van als ik de dierenarts prettig en konijnkundig vind heb ik persoonlijk alle bedragen ervoor over ook al is het bij een ander goedkoper maar als die niet goed/konijnkundig overkomt dan heb ik mijn keuze wel vastgesteld...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Pip is het per keer 60 euro en ik vind 97 ook behoorlijk aan de prijs maar ik heb wel zoiets zelf van als ik de dierenarts prettig en konijnkundig vind heb ik persoonlijk alle bedragen ervoor over ook al is het bij een ander goedkoper maar als die niet goed/konijnkundig overkomt dan heb ik mijn keuze wel vastgesteld...

Deze dierenartspraktijk is konijnkundig en ga ik normaal ook naar toe, de dierenarts zelf kende ik nog niet en vond haar maar vaag, dus prettig weet ik niet.. Ik ben het inderdaad met je eens, alleen ze werken niet eens met een abonnement dus wordt het elke keer €97,- + €24,- consultkosten en dat vind ik wat te gek..

Daarom ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen en mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat bij een al vastgesteld probleem de consultkosten niet meer berekend behoren te worden alleen als je met nog iets nieuws /andere vraag komt wel, is bij mijn DA tenminste zo en mijn vorige ook (ben redelijk veel verhuisd), nu kan ik komen Pip laten zien of de kiezen weer gevijld moeten worden en gelijk afspraak maken voor narcose en ingreep, zonder te hoeven betalen.


 


Ik woon momenteel in Noord Holland dus kan je niet helpen met een DA in Friesland, ik wens je veel succes met je konijntje!


Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien kun je andere brok proberen?

Ik heb begrepen dat Beaphar Care+ goed is voor de kiezen als er haakjes op zitten omdat dit vrij harde brokjes zijn. 

Het zal het probleem niet helemaal oplossen maar misschien wel de tijd rekken tussen behandelingen?

 

Ik vind 97 euro ook wel erg veel geld als ik bedenk dat ik voor een sterilisatie 110 betaal.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien kun je andere brok proberen?

Ik heb begrepen dat Beaphar Care+ goed is voor de kiezen als er haakjes op zitten omdat dit vrij harde brokjes zijn. 

Het zal het probleem niet helemaal oplossen maar misschien wel de tijd rekken tussen behandelingen?

 

Ik vind 97 euro ook wel erg veel geld als ik bedenk dat ik voor een sterilisatie 110 betaal.

Ja precies die vergelijking maakte ik ook met castratie/sterilisatie.. Ze kreeg altijd SS en de laatste 2 week een iets goedkopere brok die minder hard is. Beaphar care+ verschilt dat veel met SS? Ik denk dat ik sowieso weer over ga op ander en harder voer. Wat ik mij ook afvraag, het konijn is 4,5 jaar hoe snel zou het terug komen? Dit is de eerste keer dat ze het heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe snel de haakjes terug komen is niet te voorspellen, hier was het op gegeven moment zelfs om de 7 a 8 weken. (betaalde per keer 65 euro)


Hier is de oplossing een andere brok geweest, ik ben overgestapt op Trovet en nadat de haakjes steeds langer wegbleven, zijn ze zelfs na verloop van tijd helemaal niet meer terug gekomen.


Dit heb ik zelfs met 2 konijnen gehad en voer sindsdien trouw Trovet.


 


Waar ik wel nog benieuwd naar ben, is of je konijn nu pijnstilling krijgt totdat zij geholpen gaat worden?


Haakjes kunnen zeer pijnlijk zijn en als je te lang wacht kan het zelfs zo zijn dat er een haak in tong of wang gaat groeien.


Ook heb je het risico dat je konijn op gegeven moment helemaal niet meer wil eten, omdat dit zeer doet.


Ik zou dit wel in je achterhoofd houden en zéker tot die tijd pijnstilling geven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De snelheid waarin haakjes terugkomen verschilt nogal. Ik heb hier een konijn die het gepresteerd heeft om binnen twee weken weer een haak op z'n kies te hebben. Omdat hij zo vaak haken had op dezelfde kies heeft m'n dierenarts uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling gedaan. Deze behandeling is 7 maanden geleden gedaan en nog steeds geen haak.

Ik ben mn konijn ook beaphar care+ gaan geven maar deze brok zorgt er niet altijd voor dat de haken uiteindelijk wegblijven. Z'n hokgenote is namelijk vorige week geholpen aan een haak en zij eet dus ook beaphar care+. Ik denk dat het toch ook afhankelijk is van de stand van de kiezen. Trovet heb ik ook geprobeerd, maar dat lusten ze niet.

Ik hoop wel dat je konijn pijnstilling krijgt tot zij geholpen wordt, want haken kunnen zeer pijnlijk zijn. Een konijn stopt niet voor niets met eten. De haak kan ook een wond in de wang of tong maken.

Is je konijn teveel vermagerd omdat ze eest moet aansterken? Hou haar gewicht wel goed in de gaten, want bij haken kan het in het begin lijken alsof je konijn nog genoeg eet, maar doordat ze langzamer gaan eten krijgen ze toch niet genoeg binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betaalde ook zoiets geloof ik.


Jop heeft gelukkig maar een keer haakjes gehad, dat kwam waarschijnlijk door stress van de koppeling enzo. 


 


Slof had dat 1x in de 8 maanden ongeveer. 


Bij sommige konijnen kun je haakjes laten vijlen zonder narcose. Slof had geen voortanden en Jop liet het niet toe helaas, maar anders zou je dat is na kunnen vragen. Dat is minder belastend voor het konijn en het scheelt jou een hoop geld. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja in het begin hadden we niks door, want het leek alsof ze nog goed at. Totdat ik haar zag trillen, niet op het voer af kwam en merkte dat ze vermagerd was toen ik haar optilde.. Ze eet gelukkig nog wel, minder dan anders maar gelukkig niet volledig gestopt. We moesten een potje babyvoeding kopen worteltjes als ze stopte met eten, hier heb ik mijn twijfels over. Ik zou zelf eerder de brokken weken en zo dwangvoeren. Ze heeft nog geen wondjes in de mond..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ze nog even blijft eten, donderdag kan ze geholpen worden! Ik laat het wel uitvoeren door mijn eigen dierenarts waar ik nu ben geweest, en dan afwachten hoelang het duurt voordat ze weer haakjes krijgt. Daarna ga ik waarschijnlijk over naar een andere dierenarts, hier kan je een abonnement afsluiten voor gebitsproblemen met een speciaal tarief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook vaker rond die prijs kwijt, waarom? Door de pijnstilling en het roesje. Ligt er een beetje aan hoe de staat van mn dame is, afhankelijk daarvan gaan er dus ook diverse medicijnen bij. Vind het dus niet zo'n hele rare prijs.

Maar ik heb ook wel vaker 17 euro betaald, dan betaalde ik echt alleen voor t verwijderen van de haakjes. Ik heb een hele tijd om de 7 weken steeds een afspraak moeten inplannen waardoor ik meestal rond de 30-40 euro kwijt was dan ging het om consult, eventueel roesje en het slijten van de kiezen maar meestal laat mn eigen DA de consultkosten achterwege.

Maar zoals al eerder gezegd is er niet direct een pijl op te trekken. Ik heb een tijd op 8 weken gezeten, daarna 6 en zelfs een tijdje 5 weken. Daarna zat er ineens 4 maanden tussen en nu ben ik al zeker een half jaar niet meer geweest omdat het weer goed gaat. Geen pijl op te trekken dus.

Ik zou trouwens geen wortelhapje aanraden. Beter kun je dan voor geweekte biks gaan, maar dat laten ze hier ook staan dus dan word het onder dwang maar als ik zelf een papje van groenten maak wordt het wel zelfstandig opgelebbert.

Beterschap iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp nu inderdaad de prijs en dat het per dierenarts verschilt helaas.. De assistente was niet echt begripvol toen ik een beetje schrok.. Ik zei dus als het met een paar weken weer terug komt ben ik weer €97,- kwijt? En het antwoord was ja.. Daar moest ik het mee doen, geen uitleg ofso..

Maar ik kan voor de volgende keer naar een andere dierenarts, met een abbonement waarbij de haakjes in de gaten worden gehouden en tijdig bijgeslepen kunnen worden. Voor mijn gevoel beter, kreeg daar wat meer hoogte over de behandeling en mogelijkheden etc.

Bedankt voor al jullie reacties, ik ben echt heel erg benieuwd hoelang de haakjes weg blijven. Morgen wordt ze geholpen, spannend!!

Ik zal het wortelhapje gebruiken bij hoge nood, maar maandag lukte het met geweekte brok. Haar maatje luste er pap van, hij vond het spuitje wel interessant en begon er spontaan aan de likken en doen haha :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bundy is alweer helemaal de oude, alsof er niks aan de hand was! Nu maar hopen dat het heeeeeel lang goed gaat..


 


Ze hebben haakjes van alle kiezen weer mooi rond geslepen, ze staken in de tong en wangen.


De dierenarts die haar geholpen heeft kende ik wel, en die was meteen een stuk duidelijker over de gehele situatie.


En de kosten vielen ook wel mee, de andere dierenarts in de praktijk had een beetje overdreven.. De behandeling kwam nu op €81,-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog even terug te komen op de pijnstilling, hier had ik nog niet op gereageerd..


Ze heeft bij de dierenarts pijnstilling gekregen maandag, maar ik heb toen geen medicatie mee naar huis gekregen.


Ik twijfelde nog wel even om er weer over te bellen, maar ze at ineens wel weer redelijk goed en ze werd donderdag geholpen.


 


Voor de volgende keer zal ik wel pijnstilling voor mee naar huis vragen, toen zo snel niet aan gedacht (weer een leer geweest).


Wat ik vervelend vind is dat je het maar doen moet met de dierenarts die op die dag dienst heeft... Deze dierenarts van maandag hoop ik niet weer tegen te komen, gelukkig heeft mijn vertrouwde dierenarts haar geholpen donderdag.


 


Hij vertelde dat ze er wel last van had (logisch anders hadden we niks gemerkt), maar dat hij weleens veel erger had gezien.


Verder was ze helemaal gezond :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat t zo goed is gegaan nu maar hopen dat t niet meer terug komt!

Even een aanvulling op de medicijnen: ik heb standaard cisaral en pijnstiller in huis. Ik raad t je niet aan om der steeds mee in de weer te gaan en puur te vertrouwen dat de medicijnen z'n werk doen maar tis wel handig om die 2 in huis te hebben. De cisaral eigenlijk alleen bij hupsels die vaker last van hun buik hebben. Pijnstiller is echter wel voor mij een must have in huis. Meestal krijgt Otje een Pijnstiller in spuitvorm direct na de behandeling van de DA, deze werkt 24 uur. Als ze dan daarna nog niet helemaal lekker eet krijgt ze nog een keer thuis Pijnstiller maar meestal doet die spuit t m wel hoor :)

Is ook niet niks als een of ander raar mens in hun konijnenbekje heeft lopen wroeten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .