Ga naar inhoud

Hoeveel brokjes?


Mijnie Konijnie

Aanbevolen berichten

Ik lees op meerdere plekken dat geadviseerd wordt 25 gram brokjes per kg lichaamsgewicht per konijn te geven. Klopt dit advies? En gaat die 25 gram dan over Hope Farms brokjes of over Science Selective? Ik las namelijk ook ergens dat konijnen van Science Selective veel minder nodig hebben. Wie kan mij hier duidelijkheid over geven?


 


Tot nu toe gaf ik slechts 47 gram Science Selective in totaal per dag voor 2 oude en weinig actieve konijnen. Daarnaast kregen ze natuurlijk onbeperkt hooi en dagelijks een grote portie groenten. Ze bleven goed op gewicht, dus ik wist dat dit wel ongeveer goed zat. Inmiddels heb ik wat actievere en jongere konijnen, dus ik moet opnieuw bepalen wat een goede hoeveelheid brokjes is. Ik geef nu nog Science Selective totdat de zak op is. Hierna wil ik overstappen op Hope Farms. Toen ik nog maar net konijnen had gaf ik ook Hope Farms en misschien is het verbeelding of toeval, maar ik heb de indruk dat ze het hier beter op doen. Bovendien is het ook nog eens goedkoper, wat ook wel fijn is.


 


Dus als iemand mij een richtlijn kan geven qua hoeveelheid, zowel voor Hope Farms als voor Science Selective, dan graag! (Naast de brokjes krijgen ze dus ook dagelijks een grote portie groenten.)


 


P.s. Lola is ongeveer 4 jaar en weegt 2 kg. Timmie is ongeveer 2 jaar en weegt 2,4 kg.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf geef ik van de science selective 15 gram per kilo lichaamsgewicht. Maar dat kan voor sommige konijnen ook echt te weinig zijn. Het ligt er namelijk aan wat je er bij voert en hoe de conditie van de nijnen is. Hier krijgen ze naast brokken ook dagelijks echt een flinke bak groenvoer. Als ik dat niet zou doen, zou ik wel 20-25 gram per kg lichaamsgewicht moeten geven.


 


De 20-25 gram brokken per kg lichaamsgewicht en onbeperkt hooi en blijft dus een prima richtlijn, ongeacht welk voer. Geef je echter veel groenvoer bij en hebben jouw konijnen er te veel aan, dan mag je minderen. Kijk daarbij goed naar de conditie van jouw konijnen. Vroeger gaf ik zelf 10 gram SS per kg konijn, maar omdat ik nu een ouder dametje heb en een actieve ram ben ik weer ietsje meer gaan voeren. Als het heel koud is in de winter geef ik ze gerust ook een beetje extra brokjes bij. Zo lang je maar op het gewicht, de conditie en de keutels blijft letten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoeveel je moet doen. Ik geef ook hope farms en ik weet ook nog niet precies hoeveel ik moet geven want als ik op het lichaamsgewicht van mijn konijn uit ga mag die maar ongeveer 18 gram en ik vind dat best wel weinig dus ik weet ook niet hoeveel ik moet geven hij heeft onbeperkt hooi en krijgt elke dag groente.

Mijn konijn is een dwergkonijn ongeveer 1,5 jaar oud en weegt 750 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het altijd afronden op hele kilo's, dus als hij 750 gram weegt zou je 20-25 gram brokken kunnen geven. Als je merkt dat hij wat dik is of zijn blindedarmkeutels laat liggen dan zou je minder kunnen geven (bijv. 15 gram). Maar om te starten zou je 20-25 gram kunnen geven. Als het een heel actief dwergkonijntje is kan het best zijn dat hij toch wat meer kan gebruiken, dan kun je de hoeveelheid bijvoorbeeld ook verhogen naar 30 of 35 gram.  Het zijn richtlijnen, geen vaste hoeveelheden. Altijd goed blijven kijken naar je konijnen en daar de voeding op aanpassen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk zelf dat Lola een stuk minder brokjes nodig heeft dan Timmie. Ze lijkt nu iets te zwaar voor haar bouw en is rustiger dan de beweeglijke en gespierde jonge Timmie. Laat ik dan eens beginnen met elke ochtend 35 gram brokjes voor Lola en 45 gram brokjes voor Timmie. Eens kijken of dit een mooi gewicht oplevert.


 


Klopt de theorie dan niet dat je van Science Selective minder hoeft te geven omdat deze biks op zou zwellen in de maag onder invloed van water?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn 2 konijnen 100gr HFST per dag.

Dus 50 gram 's morgen en 50 ' s avonds en doen het er goed mee. Bk worden netjes opgegeten, en hooi netjes en zitten perfect in hun vel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn 2 konijnen 100gr HFST per dag.

Dus 50 gram 's morgen en 50 ' s avonds en doen het er goed mee. Bk worden netjes opgegeten, en hooi netjes en zitten perfect in hun vel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .