Ga naar inhoud

Terugkerende kale plekken op de rug


MFlappie

Aanbevolen berichten

Hallo konijnenliefhebbers, 


 


Ik zit met een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen. 


Twee jaar geleden ben ik met mijn beide konijnen naar de DA gegaan, omdat het mannetje een kale plek op de rug had. Er is toen een monstertje genomen van de huid (met wattenstaafje o.i.d. over de huid heen), maar daar is niks uitgekomen. Ik kreeg een middeltje mee voor parasieten volgens mij, zoals mijt, vlooien, etc en hiervan is het toen ook weg gegaan. Ik heb destijds toen ook het hok helemaal ontsmet etc. 


 


Een jaar later (nu 11 maanden geleden kreeg ik net te horen van de DA) heeft weer hetzelfde konijn, het mannetje dus, weer een kale plek en kon ik een herhalingsrecept halen dus dat heb ik gedaan. Ik heb toen het hok verschoont en dus niet helemaal ontsmet. De kale plek was binnen no-time weg. 


 


En nu zag ik dat het mannetjes konijn wéér een kale plek heeft! Het lijkt dus in dezelfde periode steeds terug te komen, maar verder oogt hij nog hartstikke gezond. Ze krijgen dagelijks genoeg hooi, krijgen een klein beetje Hope Farms Super Trio en verder groente zoals witlof en wortel. Hij is altijd erg enthousiast als het voermoment zover is en ze huppelen vrolijk met z'n tweeën door de tuin. 


 


Kan iemand misschien een verband leggen tussen het jaargetijde en het terugkeren van de kale plekken. Alle drie de keren is het alleen het mannetjeskonijn geweest die daar last van heeft. Het vrouwtje heeft geen kale plekken. 


 


Verder nog wat informatie, misschien dat er beestjes in het onkruid zitten of dat hij misschien in de zomer reageert op zaagsel in het hok:


Ze hebben een groot, dubbeldekker hok waar bovenin de behoefte wordt gedaan waar altijd zaagsel ligt. Onderin het hok ligt, nu in de winter stro, maar in de zomer heeft daar het minimale aan stro gelegen vanwege de warmte etc. Verder kunnen ze dus 24 uur per dag naar buiten in een ren met zand waar ze naar hartenlust kunnen graven (waar tevens nu wat onkruid groeit (brandnetels)) en kunnen ze verder lekker rennen door de gehele tuin die bijna helemaal vol ligt met steen. 


 


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en ook kunnen helpen het probleem te vinden. Ik kan nu wel weer een pipetje halen en het hok ontsmetten, maar ik heb niet het idee dat ik dan de kern aanpak, maar alleen het probleem zelf. 


 


 


Groetjes,


 


Marieke :)


 


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat er bij honden een seizoensgebonden aandoening is waarbij ze eens in de zoveel tijd kale plekken krijgen, maar dat is best een zeldzame aandoening. Bij konijnen heb ik daar nog nooit van gehoord.

Vachtmijt lijkt me wel het meest waarschijnlijk, omdat hij ook goed reageert op de behandeling, maar er is niet heel veel wat je kunt doen om dat te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .