Ga naar inhoud

Konijnen blij maken


konijncawo

Aanbevolen berichten

Hoi bunnybunch


 


Ik heb sinds een jaar een rammelaar, deze was altijd erg vrolijk. Na een half jaar besloten we een vriendinnetje voor hem te halen, zodat ze gezellig samen konden zijn. Na de rammelaar te hebben gecastreerd kwam het nieuwe konijntje.


Dit ging de eerste 4 maanden goed maar toen begon hun gedrag te veranderen. De rammelaar werd steeds stiller en de voedster werd steeds dominanter. Nadat we 2 weken op vakantie waren geweest kwamen we thuis en had de voedster heel de muur onder gesproeid (konijnen werden verzorgt door kennis), ook renden ze continue achter elkaar aan. Onze voedster bleek geen voedster maar ook een rammelaar (ondertussen is ook hij gecastreerd). 


 


Nu is het probleem dat ze niet goed samen kunnen, het gaat 30 min goed en dan beginnen ze elkaar te bijten (dit bestraffen we met een plantenspuit). Ons eerste konijn is sinds dien heel gestrest, knarsetand veel, heeft continue haaruitval en is erg schuw geworden. Het nieuwe konijn daarintegen is een echt knuffelkonijn en totaal niet schuw. Nu is mijn vraag wie o wie weet de oplossing om beide konijnen weer vriendjes te laten worden, of in ieder geval de stress van het oudste konijn weg te halen?


 


alvast bedankt


 


Lola


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu dat je voedster een ram blijkt te zijn en dat de heren niet gelukkig zijn samen. Helaas zal de oplossing waarschijnlijk liggen in het scheiden van de heren. Twee gecastreerde rammen die veel ruimte hebben gaat soms goed als ze allebei jong gecastreerd zijn, voordat ze ruzie krijgen. In jouw geval is er, omdat je niet wist dat het tweede konijn een ram was, al veel mis gegaan in hun onderlinge verhouding. Dat geeft waarschijnlijk ook die stress bij het oudste konijn. En het 'straffen' met de plantenspuit snappen ze niet en geeft alleen maar stress, want zij doen in hun ogen alleen maar wat (ongecastreerde) rammen met een andere ram doen; vechten. Zij doen niks fout. Ook speelt de ruimte (of het gebrek daar aan) die ze hebben een rol.

Ik denk dat beide heren gelukkiger en ontspannender worden van een eigen dametje. Misschien lukt het nog om er een viertal van te maken (daar moet je dan wel de ruimte voor hebben natuurlijk) en anders zullen ze als twee aparte stelletjes een stuk gelukkiger zijn als nu. Je zou informatie en hulp kunnen vragen bij een konijnenopvang in de buurt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .