Ga naar inhoud

Wormpjes in hok, wat nu?!


Baltobud8

Aanbevolen berichten

Dit is de eerste keer dat dit me gebeurd.


Ik ben sinds de warmte al heel druk bezig de hokken en ren te checken op maden/wormpjes, maar nooit wat gevonden.


Nu was ik net eten aan het geven toen ik zag dat het eethok heel vies was, terwijl ik het gister nog had schoongemaakt. 


Dus veger en blik gepakt, hok aan het schoonmaken, zie dat het langs het deurtje aan de kant van de schutting vies is en ja hoor


Ik kijk een paar keer goed, en er kropen dunne, witte wormpjes door de poep.


Bunny (Ze zat in dat hok) er uit gejaagd, hooiruiven en etensbakken naar drinkhok verplaatst, deze ook nagekeken, maar niets.


Daarna wormpjeshok dichtgedaan, en de konijnen gecheckt. Bunny ging makkelijk, en had niets.


Fluffy was HEL om te pakken te krijgen, maar na een bebloede arm door het krassen en emmers zweet verder heb ik haar ondertussen ook gecheckt en zij had gelukkig ook niets. 


 


Nu dacht ik dat ik nog anti-maden spul had staan, maar dat had mijn vader dus niet gekocht. (Wat ie dus wel had moeten doen!)


 


Wat ik sowieso ga doen:


 


Hokken helemaal schoonmaken! Alles helemaal brandschoon!


En de ren ook!


Mezelf wassen!


En gelijk de Zandbak weg! Deze had al schimmel aan de binnenkant, maar nu hebben we er toch de tijd voor


 


Nog iets anders wat ik moet doen? Voor de zekerheid toch nog even door de da laten nakijken? Zal wel een rib uit het lijf van mn ouders kosten, maar we zullen wel moeten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormpjes in de ontlasting dus en geen maden? Zit wel verschil in. Maden zijn een dreigende situatie en dan is een DA wel echt vereist. Als het alleen wormpjes zijn in de keutels en er is verder niks aan de hand met de nijnen, dan kun je dacht ik toch gewoon een panacur kuurtje geven aan beiden? Ik had het laatst ook, niks ernstigs gelukkig. Alleen wormen en dat is gelukkig niet iets ernstigs en makkelijk te behandelen :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Paniek hoeft in deze niet altijd direct.


Er zijn vliegen die leggen hun eitjes in de mest, dit zijn niet de vleesvliegen die gevaarlijk zijn voor konijnen.


Deze eitjes komen met deze hoge temperaturen binnen enkele uren komen deze uit en zijn het maden. Het madenstadia blijven ze enkele dagen in voor het vliegen worden.


Oftewel als het in dit geval maden zijn van de mestvlieg, dan ben je echt niet nalatig oid. Dat gebeurd soms gewoon, hoe schoon je het ook hebt. Ze kunnen ook geen kwaad dus in dat geval hoef je, je geen zorgen te maken.


Gezien je eventueel nog denkt aan wormen zou een ontlastingsonderzoek bij je dierenarts kunnen laten doen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .