Ga naar inhoud

Snip, mijn EC (pleeg)konijn


Sonja1990

Aanbevolen berichten

Toch even een eigen onderwerpje voor het sterke konijn. 

 

Even het bericht uit het andere topic:
Zaterdag:

 

Mijn pleegkonijn Snip begon met een scheve kop en een oorinfectie. 
Zalven en enrofloxoral opgestart. Paar dagen later toch Panacur omdat het slechter ging met haar koppie en ze omviel. 

Nu zit ze in een traliekooi met een deken, 2 kussens en afgesloten zodat er geen licht komt. 

Oogje trilt van de prikkels, andere oogje is de pupil van naar beneden gedraaid en ze plast zichzelf helemaal onder omdat ze niet meer kan staan. 

Ondertussen 5 injecties dexamethason gehad en er is geen verbetering. ze kan ook niet meer zelfstandig drinken dus daar krijgt ze ORS voor. 

 

Vanavond de dierenarts gebeld en we gooien de panacur heel erg omhoog in de hoop dat het nog wat uithaalt. 

Maar ik vrees dat dit een verloren zaak is :( 

 

Zaterdagavond dacht ik echt dat het klaar was.

Tot ik van iemand de tip kreeg om de panacur dosering omhoog te gooien. 

Contact opgenomen met mijn dierenarts die zei dat het eigenlijk niet veel meer uitmaakte. Mocht het niet werken dan hadden we eigenlijk toch al verloren. Dus toch maar proberen. 

Ze krijgt nu 2,5x zoveel als normaal en dan 2x per dag en het lijkt zijn vruchten af te werpen. 

 

Zaterdagavond/nacht zat ze al en viel ze alleen om op het moment dat ze zichzelf ging wassen. Ook niet de meest ideale bezigheid als je kop enorm scheef staat natuurlijk. 

Nu gaat het al weer een stukje beter. Ze ligt wel veel maar dat komt denk ik meer omdat ziek zijn gewoon heel veel energie vreet. 

Drinken gaat nog niet goed, maar ik heb vakantie en geef haar met regelmaat ORS. Dit slurpt ze uit de spuit alsof het enorm lekker is. Vanmorgen de dierenarts gebeld of ik eventueel onderhuids vocht toe kan dienen om het vocht in ieder geval op peil te houden. Helaas heeft mijn dierenarts vakantie (Schandalig :P ) en moet ik het dus met een andere dierenarts doen. Maar mijn vaste dierenarts zou vandaag nog even naar de kliniek komen en dan zou de assistente het even navragen. Ze woont er naast dus denk dat ze wel vaker aanwezig zal zijn. 

 

Snip is een enorme vechter. Ik vind het heel moeilijk er een punt achter te zetten als ze nog wil. 

Het oogje zit nog steeds dicht, maar ik wil eerst maar eens kijken wat deze behandeling doet. Als ze daar van opknapt kunnen we het oogje altijd nog bekijken. 

Het voordeel dat het dicht zit is dat het ook niet kan beschadigen als ze bijv. in het hooi zit. Elk nadeel heeft zijn voordeel zeg maar :)

 

En even een fotootje van vanmorgen van de grote vechter:
11825155_1115999555095051_78188801454470

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdagavond besloot ik de handdoek in de ring te gooien. 

Tot ik zondag de tip kreeg om eens Valium te proberen. 

Tot 2 uur in de nacht internet afgestruind en in Amerika wordt dit vaker ingezet bij EC. 

De spierverslappers geven het konijn voornamelijk even rust in de nek waardoor ze meer gaan eten en weer op krachten kunnen komen. 

 

Gisteren de eerste injectie gegeven. Moest eigenlijk in de bilspier maar ik ben bang dat ik dan een zenuw raak. Dus subcutaan (in de nek) gedaan wat ook mogelijk was. 

En vanmorgen hield ik mevrouw het flesje voor, waar ze al 1,5 niet uit kon drinken, en begon ze meteen te slurpen aan de fles!

 

Ze is er nog steeds en we gaan nu de goede kant op denk ik. 
Als de panacur dan zijn werk ook blijft doen tegen het tollen dan zie ik het toch wel weer wat hoopvoller in.  :D

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dus ook niet. Maar als je op google tikt kom je op veel Amerikaanse sites waar het voornamelijk bij het tollen en gedraaide kop gebruikt wordt. 


Mijn dierenarts had er ook nog geen ervaring mee dus Snip is nu proefkonijn 001 :P 


Hopelijk gaat het vanaf nu allemaal beter en wordt het toch een middel wat vaker ingezet kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat goed zeg. Zo leer je weer van elkaar.

zo erg als jouw Snip heb ik nooit een EC konijn gehad. En heb er best veel verzorgd.

Heel veel sterkte en ik hoop dat hij het haalt.

Knuffels Belleke

 

Ik heb dit ook maar via een tip van Ineke van Mystique gehad. Die heeft namelijk ook maandenlang gevochten tegen EC. 

 

Snip is overigens nu écht mijn konijntje. Vandaag mijn vader verteld dat ze niet meer terug kan naar de opvang als ze geneest omdat ze dan weer een terugval kan krijgen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metocloral helpt tegen misselijkheid. Maar het lijkt me eerder dat ze misselijk wordt van het tollen dan andersom. Het tollen komt volgens mij meer door de hersenvliesontsteking die de EC veroorzaakt.

Enig idee wat ik daar aan zou kunnen doen?

Dat vind ik namelijk echt het allerergste om te zien. Hoe ze draait en geen controle over haar lijfje meer heeft :(

Ze zit in een kleine bak met een kussen naast haar en een deken erover zodat ze geen prikkels krijgt. En toch blijft ze tollen. Word er midden in de nacht wakker van, als ik haar hoofdje dan een tijdje vast houdt lijkt ze wel weer wat rustiger te worden en gaat ze liggen uithijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dexamethason zou daartegen moeten helpen, omdat dat de ontsteking remt, maar je gaf eerder al aan dat ze daar niet echt beter van werd.

Je zou aan de dierenarts kunnen vragen of je metocloral kunt geven tegen de misselijkheid, want ik weet natuurlijk niet zeker of het tollen daar niet door veroorzaakt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook niet, zou stuk makkelijker zijn als ze zou kunnen praten ;)


Nadeel met Dex vindt ik dat ze weer geen pijnstilling mag. Ik weet niet of ze pijn heeft zonder de pijnstilling maar vind het een prettiger idee die toch wel te geven. 


Misschien toch de antibiotica er weer bij opstarten om een eventuele ontsteking aan te pakken. 


Of een wondermiddel die de parasiet in 1x dood maakt en we van het gedoe af zijn :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Dex is zelf ook een pijnstiller he? Gaat via hetzelfde principe als de NSAID's als metacam en carprofen alleen via een andere route.

Antibiotica werkt alleen tegen bacteriële infecties, dus dat heeft bij EC niet heel veel zin.

Zo'n wondermiddel zou inderdaad wel heel handig zijn. Dat zou konijnen en konijnenbaasjes een hele hoop ellende besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechte nacht gehad : 


Wat lag ze weer te rollen ... op bed genomen, kont tegen mijn bovenbenen, lijf tegen mijn buik. En dan blijft ze redelijk rustig... 


Totdat ze gaat rollen en met haar nagels heel mijn buik bekrast. Hopelijk gaan we vandaag weer een stukje vooruit. 


Schrok wakker van de deurbel. De postbode... die me volgens mij zachtjes uitlachte... Ik kan me voorstellen dat mijn out-of-bed-look er niet zo heel charmant uit zag :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een iets betere dag. 


Ik spuit de valium (kleine hoeveelheid klein spuitje) nu rechtstreeks in haar anus. Dit schijnt beter te helpen. 


En inderdaad, ze ligt nu uit te rusten van al het tollen en vanmiddag kwam ze uit mijn hand eten. 


Hopelijk gaan we vanaf nu vooruit. 


 


Soms denk ik; nu is het klaar, euthanasie. 


Maar als ze dan weer mijn hand wast, of uit mijn hand eet denk ik toch dat we door moeten gaan. 


 


Het blijft een heel dubbel gevecht omdat ik soms denk dat we gaan verliezen en soms de hoop heb dat we het gaan overwinnen. 


De tijd zal het ons gaan leren... 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om heel lullig over te komen hoor maar wat ik mij in dit soort situaties altijd afvraag: is het nog een konijnwaardig leven? Ja, ze eet, wast en drinkt. Maar is het nog wat een konijn zou willen?

Soms moet je dan hele nare beslissingen maken.

Ik twijfel er overigens geen seconde over dat je doet wat goed voor haar is dus ik wens je sowieso heel veel sterkte. Ik bewonder de zorg die je voor haar hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaat nu wel vooruit en dat is voor mij wel een teken dat we het toch nog een kans moeten geven. Nee, op dit moment is het niet konijnwaardig. Ze kan niet huppen bijv. Maar het idee is natuurlijk wel dat ze dat straks gewoon weer kan... Dat is wel het doel zeg maar ;)

Als er geen verbetering zou zijn zou ik er al een punt achter hebben gezet. En geloof me...heb al best wel een aantal keer daar over getwijfeld en dan krabbelt ze toch weer beetje op en zie ik er toch wel hoop in

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik snap overigens je reactie wel hoor. Dit heb ik namelijk ook vaak gedacht als ik konijnen met EC zag: laat het toch gaan.

Maar als je dan in die situatie zit... Is dat laten gaan heel moeilijk als je ziet dat ze nog vechten. Ze zit nu regelmatiger en je ziet haar wankelen maar je ziet ook dat ze tegengas geeft. Dus er gebeurt wel wat in de goede richting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .