Ga naar inhoud

Plasplek te groot


Sher

Aanbevolen berichten

Van mijn konijnen heb ik altijd beweerd dat ze niet zindelijk zijn, maar de laatste tijd realiseer ik me dat ik dat niet helemaal goed zie. Ze zijn wel zindelijk, maar niet op een manier die mij goed uitkomt. De ren is eigenlijk grotendeels schoon. Er ligt wel een enkele keutel, maar waarschijnlijk moet ik dat als ongelukje zien. Het hok daarentegen is blijkbaar tevens toilet.  :s


Nu vind ik hun normale hok (boven) hun probleem. Ik maak het wel schoon, maar het toilet vaker dan de rest van het hok. De onderkant vind ik echter wel heel vervelend. De onderkant van hun hok is namelijk eigenlijk een rennetje en staat op de tegels. Er staat een toilet, maar de dame en heer plassen en poepen zowel in als naast dat toilet en dat komt dan dus op de tegels. Dit vind ik echt vies. 


Nu had ik al bedacht dat een veel grotere kattenbak dan een oplossing zou zijn, maar daarvoor is de opening te klein, die ga ik daar niet in en niet uit krijgen. Nu moet ik dus zowel het toilet verschonen, als helemaal naar binnen kruipen om te vegen. De urine krijg ik natuurlijk nooit weg.


Net heb ik maar eens twee toiletjes naast elkaar gezet om te zien of dit helpt, maar als iemand een gouden tip voor me heeft.........


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zo te horen zo'n etagehok? Zit er ook een la in? Ik had een vergelijkbaar 'probleem' en ik zet er nu een grote kattenbak onderin in van bovenaf door de la er uit te schuiven met schoonmaken (ik vind het sowieso handiger om dat onderste deel zo schoon te maken dan via het traliedeurtje). Ik heb er ook een tijd 2 bakken in gezet, maar tegenwoordig houden ze het hele etagehok, meestal inclusief kattenbak, schoon :)

Als jouw hok geen la heeft zou je de tralies van de voorkant van het onderste deel van het hok er uit kunnen slopen, en er zelf een deur in maken van een frame van hout en gaas. Dat heb ik bij een ander hok gedaan zodat ik dat gedeelte helemaal open kan doen. Heel simpel: 4 latjes hout, nertsengaas, wat krammen, 2 scharnieren en 2 schuifslotjes. Ik vind die traliedeurtjes maar onhandig met schoonmaken (en bij het vangen van een konijn als dat nodig is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er aan de voorkant van dat onderrennetje nog een grotere ren aan vast?Want dan zou je de voorzijde van het onderrennetje helemaal weg kunnen halen en er een onderbak van een meter(of 120)kooi in kunnen schuiven.En mijn man zegt heel vaak:Wie wil leren vloeken moet konijnen gaan houden...die moppert ook wat af omdat ze alles onder poepen en slopen en een hoop rommel maken.Ik ben wat milder en vind het allemaal niet zo erg en maak het gelaten schoon.En stiekum vind ik het altijd wel leuk om weer oplossingen te bedenken voor zulke "probleempjes". :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ren voor dat onderrennetje staan en daardoor kan de la van het bovenhok er ook niet uit. Dat zit er tegenaan, omdat de ren best hoog is. De opening van de ren is ook te klein om een grote bak doorheen te schuiven. In beide gevallen zou ik dus eerst de grote ren weg moeten halen en waar moeten de konijnen dan naar toe. Overigens zit er nog een bodem in mijn hok als ik de la er uit haal. Dat schiet dus toch al niet op.  :s


Het zijn inderdaad lastpakken.  :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het idee van Michelle wel kan werken hoor. De voorkant van het onderennetje helemaal weg zodat je een grote bak erin kan schuiven. De grote ren even aan de kant en dan de konijnen even opsluiten op de bovenverdieping of in de grote ren als je langer bezig bent.

Juist.Overal is een oplossing voor te vinden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik elke keer die hele ren weg moet takelen en de konijnen moet vangen, weet ik niet of het wel echt makkelijker wordt, maar ik zal er eens naar kijken. Het deurtje had ik toch al uit de onderren gesloopt. 

Maar hoe maak je de ren schoon dan?Ik neem aan dat je toch in de hele ren overal bij kan?Ik weet natuurlijk niet hoe jouw ren eruit ziet.Bovenkant open?Bovenkant gesloten met...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tromgeroffel en ingehouden adem. Ik ben even wezen kijken en toen zag ik dat het probleem niet het deurtje van de onderren was, maar van de grote ren. Wat knutselwerk en nu kan de deur van de grote ren aan de binnenkant sluiten. Hierdoor wordt het makkelijker om de konijnen met ren en al voor het hok weg te trekken. Dan een grote onderbak van een maxi-duna in de onderren als toilet. Nu zien wat ze gaan doen. Duim voor me dat dit gaat werken.


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe maak je de ren schoon dan?Ik neem aan dat je toch in de hele ren overal bij kan?Ik weet natuurlijk niet hoe jouw ren eruit ziet.Bovenkant open?Bovenkant gesloten met...?

Het dak van mijn ren kan open en dan stap ik de ren in en veeg hem schoon. De konijnen helpen daarbij. Vooral handig als je dus met je hoofd en schouder vervolgens door het deurtje van het onderrennetje moet duiken, waardoor je behulpzame konijnen worden buitengesloten. Dan gaan ze nuttige dingen doen.  :-#

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er liggen inmiddels al een aantal keutels en een plasje in de grote wc! Ik denk dat het gelukt is! Ik ben jullie heel dankbaar.


Overigens kon de ren moeilijk weg, omdat het deurtje tegen het hok aan zat. Je moest dus de ren heel ver van het hok trekken, voor het deurtje weer dicht kon. Verder zit de ren altijd vastgebonden aan het hok. Mijn Hedwig is namelijk een beetje een houdini die heel makkelijk ontsnapt zonder dit soort maatregelen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd lastig vind ik het om vanuit geschreven tekst te bedenken hoe het er ongeveer bij jou uit moet zien,maar ik snap het geloof ik wel een beetje.Zal iig duimen dat het je wat minder werk bezorgd.Misschien kun je als de ruimte het toelaat nog een hooiruifje boven hangen om ze een beetje te lokken naar de juiste plaats?Of anders een los plukje hooi in de plasbak.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen ben ik nog eens aan het knutselen gegaan en ik kon een heel paneel van de ren aan de kant klappen. Nu hoeft de ren niet eens meer weg en kunnen de konijntjes gewoon lekker rond blijven huppelen als ik hun mega toilet verschoon. Tot nu toe ziet de onderren er keurig uit. Ik ben zo blij!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .