Ga naar inhoud

Achterpoten willen niet meer


Mariska85

Aanbevolen berichten

Mijn konijn is al aardig op leeftijd (ik heb hem 5 jaar, maar hij komt uit het asiel en weet niet precies hoe oud hij is). Hij heeft al een tijdje last van één van zijn achterpoten, maar komt nu eigenlijk niet meer overeind. Maandag ben ik met hem naar de dierenarts geweest en die zei dat het een gelukkig, oud konijntje is met een paar mankementen. Maar zijn poten gaan steeds verder achteruit en hij beweegt niet zoveel meer. Hij wil wel , maar hij krijgt zijn achterpoten niet meer onder z'n kont.  Hebben jullie tips om hem toch een beetje in beweging te houden? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een vlaamse reus van 6 jaar die door een beschadiging aan haar borstwervels verlamde tenen heeft. Ook zij krijgt haar achterpoten niet goed meer onder haar kont. Als ze loopt lijkt het meer een soort "zwemmen".


 


Ik heb een ruime ren die ik zo vlak mogelijk heb ingericht. Het schuilhok dat er in staat hebben wij op zo'n plek gezet dat ze er makkelijk achterlangs kan komen. Zij woont samen met nog 2 andere konijnen. Ik weet niet of meer bewegen een oplossing is. Lela wordt juist zwakker als zij meer beweegt. Natuurlijk is een basisconditie altijd goed, maar ik weet niet of je jouw konijn wel geforceerd meer moet laten bewegen dan hij zelf wil. Lela loopt naar de voorbak, naar haar favoriete loungeplek, naar één van de drinkbakken en soms nog even een rondje als er wilgentakken of iets anders lekkers te vinden is in de ren. Maar verder verplicht ik haar niet om meer te bewegen dan zij zelf wil.


 


Weet jij wat de oorzaak is? Zijn er foto's gemaakt? Is EC uitgesloten?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij beweegt, dan draait hij rondjes, omdat z'n poten aan één kant liggen. Er is genoeg bewegingsruimte, alleen benut hij deze niet. Er ligt tapijt in een groot gedeelte van de kooi, omdat hij uitglijdt op het zeil.


 


Ik ben in september voor het eerst met zn achterpoten naar de dierenarts gegaan (hij staat in de lijst van konijnkundige dierenartsen). Omdat dat al een flinke tijd geleden is, gaf de dierenarts aan dat hij nu hoogstwaarschijnlijk dood was geweest als het inderdaad EC geweest was. Hij heeft niet meer zo lang te gaan, iets wat al twee keer tijdens de jaarlijkse vaccinatie tegen me gezegd is. Nu denk ik dat hij inderdaad niet meer lang te gaan heeft, zijn poten zijn niet zijn enige ouderdomskwaal. Ik wil nu dat hij ondanks dit zo lang mogelijk een gelukkig konijn kan zijn. 


 


De reden dat ik vraag naar middelen om hem te laten bewegen, is omdat de dierenarts aangaf dat als hij niet meer beweegt, het waarschijnlijk beter is om hem in te laten slapen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de panacur geeft geen bijwerkingen en kun je ook gewoon mengen met iets lekkers. De dexamethason op lange termijn wel, maar omdat je aangeeft dat het een ouder konijn is dat volgens de dierenarts niet lang meer te gaan heeft lijkt me dat niet zo'n probleem. Daarnaast is de dexamethason ook een pijnstiller, dus mocht de oorzaak bij iets van artrose liggen dan pak je dat meteen aan en is de rest van zijn leven in ieder geval pijnloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lela heeft ook behandeling tegen EC gehad, hoewel ik er na een paar dagen al van overtuigd was, dat dat het toch niet was. De kuur heb ik wel gewoon afgemaakt. De parasiet kan er wel zitten zonder dat ze er op dat moment last van heeft, en juist door verminderde weerstand zoals bijvoorbeeld met verlamming, kan er dan toch alsnog ook nog EC overheen komen. Beter maar zeker zijn dan.


 


Pijnstillers heb ik bij lela bewust niet voor gekozen, maar ik hoef maar naar de DA te bellen om ze alsnog te krijgen. Lela laat geen tekenen van pijn zien. Omdat ook de stress van dagelijks oppakken en pijnstillers toedienen niet ideaal is, geef ik zo lang het gaat geen pijnstillers. Maar bij lela zijn er wel foto's gemaakt om te achterhalen wat de oorzaak is, zodat je ook weet wat de juiste behandeling is. Bij lela werd rust en pijnmedicatie voorgeschreven. Met rust knapte ze wel iets op, maar ik vond het maar niets om haar in een klein hokje te houden. Eigenwijs als ik ben heb ik haar na een tijdje toch weer gekoppeld. Ze is nu voor mijn gevoel veel gelukkiger. Ze pakt goed haar rust en kan zich ondanks de handicap nog best aardig rondbewegen in de ren. Ze eet goed, is wel iets afgevallen, maar dat is volgens de dierenarts door spierverlies.


 


Maar elk geval is anders. Ik zou toch aanraden nog eens op een dierenartsbezoek te gaan. Een EC kuur proberen en eventueel foto's te laten maken. Onze konijnkundige dierenartsenlijst wordt samengesteld op ervaringen van leden, wij bellen de dierenartsen niet na om de kennis te testen. Veel dierenartsen zijn ook terughoudend in het voorstellen van onderzoeken voor konijnen, terwijl ze dat bij een kat of hond veel sneller zouden doen. Ze gaan er vaak al vanuit dat konijnenbaasjes hun konijn als "minder" zien en er minder geld aan uit willen geven. Kom dus gerust zelf met voorstellen bij je arts aan. Die van mij vind dat nooit een probleem en juist ook interessant.


 


Geforceerd meer laten bewegen, lijkt mij namelijk niet direct de juiste manier om te kiezen zonder advies / begeleiding van een arts.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .