Ga naar inhoud

Piepen/hoesten na castratie?


Cathedral

Aanbevolen berichten

Mijn konijn is gisteravond gecastreerd, maar nu maakt hij af en toe een soort piepend, hoestend of slikgeluid. Soms lijkt het op hoesten, soms op luid slikken, het is een soort keelgeluid denk ik. Hij is pas terug hier sinds vanmiddag, dus geen idee of hij dat al de hele tijd heeft of niet. Nu heb ik wel al eens gehoord dat honden of katten kunnen hoesten etc. na een operatie (door de narcose dacht ik?), kan dit bij konijnen ook? Voor de rest is alles oké, hij eet, drinkt, plast en keutelt goed en loopt ook gewoon weer vrolijk rond. Daarom maakte ik mij er niet zoveel zorgen om. Hij lijkt er ook niet echt last van te hebben dus ik dacht even af te wachten in de hoop dat het weg zou gaan, maar ondertussen heb ik al spijt dat ik de dierenarts niet direct gebeld heb, dan had die mij al dan niet kunnen geruststellen. Dus in afwachting tot de dierenarts morgen weer open is, heeft iemand hier een idee wat het is en of het normaal of zorgwekkend is?


 


Dit is een filmpje dat ik net heb kunnen maken, op 00:10 doet hij het, maar wel stilletjes (het eerder krakende geluid dat je erna hoort is het hooi dat hij wegtrekt, geen nies of zo). De ene keer is het zo, de andere keer hoor je het best luid. Hij doet het om het half uur ongeveer, ongeacht of hij ligt, eet of loopt: https://youtu.be/Wr1ud4sBUcg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat je konijntje geïntubeerd is ( = slang voor de beademing en gasnarcose via de luchtpijp). Dat kan nog wel eens voor een wat geirriteerde luchtpijp zorgen, waardoor dieren gaan hoesten/kuchen.

Soms gaat het intuberen wat lastig - zeker bij een konijn is het allemaal behoorlijk nauw/krap - of soms ook te gehaast/lomp.
Zo'n hoestje/kuchje gaat doorgaans vanzelf weer over, maar ik zou het wel even melden/navragen bij je DA. Lang niet altijd worden konijnen geïntubeerd, dus ik weet niet of het bij jouw konijn wel het geval was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij is inderdaad geïntubeerd, dat doen ze daar standaard blijkbaar. Het is dus niet abnormaal en komt vaker voor, ondertussen is de piep over en is het af en toe eens hoesten (of ja, het klinkt toch als hoesten). Wel altijd even schrikken want dat is best luid. Ik moet even afwachten, als het niet over gaat moet er wel eens naar gekeken worden, maar volgens de dierenarts is het voorlopig niets zorgwekkends, gelukkig. Ik heb hem ondertussen gewoon wat extra kruiden gegeven die bij mensen zouden helpen tegen keelpijn, in de hoop dat het toch een beetje verzacht, al verwacht ik er niet te veel van. Baat het niet, dan schaadt het niet denk ik dan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn!
En ja, van intuberen kunnen ze soms nog best wel even last hebben.

(Soms is het gewoon domme pech, soms is er gewoonweg wat te lomp geintubeerd. Maar zeker bij een konijn is het natuurlijk allemaal erg nauw, dus is de kans op irritaties van de luchtpijp wat groter. )

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .