Ga naar inhoud

Voeding terugkomende haakjes


beauennatascha

Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

Nou daar was ik weer. Ik reageer eigenlijk nooit op andere topics, maar heb toch weer jullie hulp nodig.

Beau is 9 maart geholpen aan haakjes, ze waren maar minuscuul, maar onze miep voelt zich schijnbaar zo goed bij ons dat ze al snel aangeeft wanneer ze pijn heeft. Helaas eet ze sinds dit weekend weer iets anders en sinds gisteren bijna geen biks of groenten. Lekkers komt ze wel voor bedelen. Net bij de dierenarts geweest en weer hele kleine minuscule haakjes op de achterste kiezen. Maandag worden ze weer verwijderd en voor nu pijnstilling. Buiten de kosten in zo'n korte periode wou ik er ook geen gewoonte van maken om haar iedere 7 tot 8 weken onder narcose te brengen.

Gevraagd aan de dierenarts wat we konden doen en dat is voeding aanpassen en hopen dat ze zo nog meer hooi eet.

En dat vind ik weer lastig; ze krijgt nu s'ochtends en s'avonds 3 blaadjes witlof, 1 blad andijvie en wat wortelloof per keer. Klein handje biksjes s'ochtends en s'avonds. Tussendoor blaadje basilicum en peterselie en meestal een druifje of stukje banaan. Hoe ga ik dat nu dan doen? Ze geniet zo van al dat lekkers, hoe ga ik dit aanpassen. Wat geven jullie?

Groetjes Beau en Natascha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine toevoeging op het Trovet verhaal..... Trovet doet het hier geweldig tegen haakjes, ik voer het inmiddels al een paar jaar met super resultaat.


Het is alleen verkrijgbaar via dierenarts of bij medpets, sommige mensen vinden dat onhandig, voor mij weegt het niet op tegen het resultaat.


Verwacht niet dat de haakjes gelijk helemaal wegblijven, de eerste keer zal er misschien maar iets langer tussen de keren inzitten.


Geef niet gelijk op, de keer daarna zal het waarschijnlijk veel langer duren en met wat mazzel zullen ze daarna wegblijven, net als hier.


Ik zeg het graag altijd even, omdat mensen gauw de verwachting hebben dat het wonderen doet en je gelijk van de haakjes af bent, maar het heeft ook tijd nodig.


SS deed hier niets, veel te zacht en daardoor weinig te "malen"


Overstappen is net als met ander voer, gewoon geleidelijk aan, biks afbouwen en Trovet opbouwen.


Wanneer beginnen maakt niet uit, in mijn ogen kun je dat niet snel genoeg doen.


Vraag je dierenarts er eens na, vraag hem/haar naar zijn ervaringen.


 


Ik zou de druif en de banaan weglaten, dit zijn sowieso dikmakers, de rest van de groente en kruiden moet absoluut niet teveel zijn.


 


Succes en sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afwegen doen we al, ze weegt 1,9 kilo en krijgt 50 gram op een dag. Nu eet ze ze helemaal niet en is nog levendig, dus begin in te zien dat dat best kan :-) het is bij mij altijd de angst dat ze te weinig krijgt, ze loopt de hele dag los en beweegt veel.

Verwacht geen wonderen van trovet, maar zou fijn zijn als het op de lange termijn wat doet. We hebben altijd een konijnen potje, maar Beau maakt ook veel te goed gebruik van dat potje ;-) en die narcose komt ze iedere keer goed uit, tripje naar de dierenarts vind ze 10x niks en op de lange termijn narcose lijkt me ook niet bevordelijk. DAt ik wat moeite moet doen voor voer vind ik geen probleem. Hooi gaan we voortaan ook halen op de kinderboederij volgens mij is dat wat steviger.

Kan ik gewoon overstappen op trovet? Of moet ik dat eerst mengen met SS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen wordt door dierenartsen het advies gegeven, 20 gram per kilo lichaamsgewicht. In jouw geval dus 40 gram per dag. Misschien dat dat toch net het verschil kan maken in meer hooi eten.


Je kunt inderdaad nu al beginnen met geven, gewoon een beetje mengen, dan heb je de minste kans op darmprobleempjes. Over de hoeveelheid brokjes hoef je je nooit zorgen te maken, heb het ooit eens nagevraagd en een eetlepel brokken is al voldoende om geen tekorten op te lopen. Zolang je maar zorgt dat er hooi aanwezig is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net een proefzakje besteld bij de dierenarts, die moesten het ook weer bestellen, dus neem het maandag gelijk mee. Gaan het gewoon een beetje mengen.

Ze eet nu echt mega veel hooi, leuk om te zien. Omdat ze nu geen biks eet heb ik de neiging om een stukje appel, extra wortelloofje of wat anders wat ze wel eet te geven. Dit is dan dus eigenlijk onzin?

Omdat ze nu geen biks eet is het makkelijker omdat zo goed af te bouwen. Ga me is verdiepen in kruiden omdat als extraatje te geven ipv appel, banaan of druif. Ze krijgt nu wel een blaadje basilicum en peterselie als extraatje, maar las dat er zoveel "geneeskrachtige" kruiden zijn, dus gaan er een goodfood konijn van maken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is er trouwens altijd aanwezig in een ruif boven d'r bak. Daar at ze ook altijd wel wat van, maar hoe we haar nu hooi zien eten hebben we nog nooit gezien, hahaha hebben nu een extra bakje hooi op de mat gezet en er verdwijnen gewoon bossen per dag. Zit gewoon in mijn hoofd dat hooi alleen niet genoeg is ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een ps..... van de Trovet kun je minder voeren dan op de bijsluiter staat trouwens.


Geloof dat ze ook 20 of 25 gr aangeven, maar ik geef ongeveer 15 gr per kg konijn.


 


En alleen hooi is écht wel goed, maar ik herken het gevoel van "zielig" wel hoor.


Mocht je meer over kruiden en hun werking willen weten, stuur maar een pb, heb een hele waslijst voor je. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .