Ga naar inhoud

weigert eten


Snoef

Aanbevolen berichten

Vochtgehalte weet ik niet, ik probeer iig veel water naar binnen te krijgen met het dwangvoer samen want zie hem verder dus niet drinken. Net heeft hij wel op wat hooi geknabbeld maar ook zeer beperkt.

Ik vond zijn blindedarm-keutel in het hok, wat natuurlijk niet goed is maar hoop hier stiekem uit te concluderen dat hij niet verstopt zit? Of werkt dat niet zo? Verder zie ik wat kleine mini-keutels, wat logisch is denk ik, omdat hij verder ook niet eet.

Verder geen verbetering dus we proberen 'm de dag maar door te slepen en hopen dat ik morgen na mijn werk in Utrecht terecht kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel dom, maar dat ben ik dus vergeten te vragen. Toen ik aan het eind vd dag telefoontje kreeg dat ik 'm kon ophalen en dat ze niks gevonden hadden, ben ik vergeten te vragen wat ze wel hebben gedaan. De vorige x hadden ze dat wel gedaan, beide dingen, maar nu weet ik het niet zeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels weer naar de eigen DA geweest. De ontlasting is onder de microscoop bekeken en daar was niks in te vinden. Hij is ook niet echt iets afgevallen tov vorige keer en vochtgehalte is volgens de DA ook niet fout. Daaruit zou je kunnen concluderen dat nijn dus wel stiekem drinkt als ik niet kijk en wellicht ook wat eet. Maar als ik dan kijk naar de berg groente en brokjes die blijven liggen, evenals de snoepjes, snap ik er niks van. Nu is er bloed afgenomen om te kijken of daar iets uit naar voren komt. En anders weet ik het ook echt niet meer. Hij is goed nagevoeld weer en gekeken maar we zitten allemaal met onze handen in het haar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou hij dan toch zijn maatje zo erg missen dat hij weigert te eten en niet keutelt op plakkerige hompjes na? Ik geloof best dat hij haar mist maar helemaal stoppen met eten?? En hij was voor haar overleden ook al niet lekker. Ik denk hardop :-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al gevraagd of je kan veranderen van pijnstiller? Ik ben er namelijk echt van overtuigd dat veel konijnen lusteloos worden van Metacam en dat het de eetlust echt kan onderdrukken. Het lost de oorzaak van de problemen misschien niet op, maar het kan er wel voor zorgen dat je konijn weer wat levendiger wordt en ik denk dat dat zeker voordelig is voor het herstel :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat heb ik nog niet gevraagd. Ik heb zelf carprofen drops in huis en zit net die bijsluiter door te lezen maar daar staat exact hetzelfde op als in de metacam bijsluiter. Beide behoren ze tot de huppeldepuf-nfid- familie ofzoiets en buiten kunnen de bijwerkingen bestaan uit verminderde eetlust. Een andere pijnstilling ken ik voor konijnen niet dus dan zou ik morgen gewoon eens moeten proberen geen pijnstilling te geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

NSAID haha, ze hebben inderdaad hetzelfde werkingsmechanisme, maar de stoffen die erdoor zitten zijn toch weer anders, waardoor dieren er ook anders op kunnen reageren. Je kunt inderdaad proberen hoe het gaat zonder pijnstiller. Als je dan merkt dat hij toch echt een pijnstiller nodig heeft overstappen op carprofen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is misschien een optie. Wat mij opvalt is dat hij nu wel soms ineens iets eet, een brokje of hapje groente. Maar daarna gaat hij even snel weer apathisch zitten. Of rent hij jneens naar de andere kant vd kamer om daar apathisch te gaan zitten of liggen.

Ik zie door de bomen het bos gewoon niet meer. Of alles nou voortkomt uit stress en het verlies van zjjn maatje. Hij was ervoor immers al niet lekker. Maar vind het zo bizar dat er verder niks gevonden kan worde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ie al een surrogaat-konijntje in z'n hok voor de afleiding? Met al die stress kan ik wel geloven dat zo'n beessie dat best kan gebruiken. Al is het niet veel..


En verder ben ik geen gezondheids expert maar wens je veel beterschap toe voor je konijntje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De bloedtest heeft niks aangeduid, geen opmerkelijke dingen.

Inmiddels keutelt Emre wel wat meer kleine keutels en hij eet ook wat meer groente.

Maar tegelijkertijd zit er nog steeds weinig leven in en hij is zooooo gestrest elke keer bij het dwangvoeren en de medicatie.

Ik ga morgen denk ik vragen of er naar de kiezen gekeken kan worden onder narcose en een foto gemaakt kan worden van borst/buik. Verder weet ik het ook echt niet meer. Of stress nou toch de grote factor is, of iets anders. Niemand weet het meer. Hij niest ook nog steeds vrij veel. Maar alleen bij mij en nooit bij de Da of als mijn moeder hem voert. Ook zo vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch apart dat hij alleen bij jou niest. Misschien een parfum/deo of andere cosmetica die irriterend werken op zn luchtwegen? Ik roep ook maar wat.


 


Misschien zou je in overleg met de dierenarts eens een halve dag geen medicatie en dwangvoer kunnen geven, gewoon om te zien of hij het eten dan wel weer oppakt. Een halve dag moet wel lukken zeker als hij zelf groente eet. Dan heb je wat meer zicht op of het echt stressgerelateerd is.


 


Met een roesje even naar het gebit kijken lijkt me best een goed plan, wie weet dat er toch haakjes op de achterste kiezen zitten. Gewoon even met de dierenarts overleggen of dat zinvol is, net als de foto natuurlijk. Uitsluiten is op het moment het enige wat je kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, elimineren en hopen dat hij dat volhoudt.

Die dingen klinken logisch, als volgende stop: roesje voor de tanden, eventuele foto's. Dan kan ik dat ook wegstrepen.

En anders idd een half dagje zonder medicatie en groente, want ik denk dat iedereen na dit alles het verder ook echt nket meer weet.

Wilhelminakliniek gaf ook aan het niet te weten, en raadde hooguit een foto van de maag aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emre eet inmiddels weer behoorlijk goed, ook brokjes. Veel keutels en ook plasjes. Dus hij lijkt er bovenop te komen.

Enige probleem dat blijft is het niezen. Het pruttelen hoor ik eigenlijk niet meer, maar wel niesjes.

Dus begin me af te vragen of alles niet een opeenstapeling met name van stress is geweest, dus ook verlaagde weerstand waardoor een eventuele bacterie nu zich uit in het niezen. En dan is de volgende vraag of ik niet toch nog een foto van zijn borstkast moet laten maken om te kijken of daar iets op te zien valt, wat ik betwijfel. Of dat ik het gewoon zo moet laten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee niet echt, vooral 's nachts hoor ik het geproest. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik dan thuis ben en het dus hoor.

Ik ben de medicatie wel langzaam aan net afbouwen en ben benieuwd naar het resultaat, want had soms wel eens het gevoel dat hij allergisch reageerde op de cisaral, metocloral of metacam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor nu trouwens ook dat hij ook tijdens het loslopen wat pruttelt en knort. Dat in combinatie met niezen doet me toch wel weer een beetje zorgen maken omdat het me aan mijn vorige konijntje doet denken dat uiteindelijk is overleden aan chronische snot.

Hoe kan een dierenarts nou definitief vaststellen of er iets van snot bij Emre zit, of iets aan de luchtwegen mankeert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een afstrijkje uit de neus nemen? Kijken welke bacterie er in het snot zit dmv een kweekje, misschien? Meestal kijken dierenartsen naar de neus en de pootjes. Konijnen vegen vaak hun neus met de pootjes af, dus dan zou er snot aan de pootjes zitten.


 


Als je vermoed dat het snot is, dan zou je natuurlijk kunnen vragen of hij/zij dit kan uitsluiten.


 


Wat ook nog zou kunnen is dat met al die medicatie er wat in de luchtwegen is gekomen, omdat dat toch onder dwang naar binnen gewerkt wordt. Maar hier ga ik eigenlijk minder van uit.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dankje, dat zal vast heel wat kosten maar dan ga ik dat denk ik toch vragen. Want ik durf hem ook niet bij andere konijnen zo aar te voegen als hij ziek is, aangezien snot heel besmettelijk kan zijn.

Kolino, ik heb ook aan dat alternatief gedacht omdat het inderdaad in de tijd van dwangvoer/medicatie is begonnen. Naar ben eerder bang dat de snot dan juist is komen opzetten door de stress en gebrek aan weerstand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .