Ga naar inhoud

Plassen voor aandacht?


Hangoortje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


 


Ik heb eerder een topic geopend over zindelijkheid, maar nu is de situatie geheel anders, dus ik open even een nieuwe topic. Voor zover ik heb gezien staat er nog geen vergelijkbaar topic in gedrag dus ik vroeg me af of jullie mij kunnen helpen mij inzicht te geven in dit gedrag.


 


Mijn konijntje is nu helemaal gezond en het gaat over het algemeen heel goed nu er zeil onder zijn ren ligt en ik een grotere plashoek heb aangeschaft. Hij drinkt best veel sinds ik een waterbak heb, maar volgens de da kunnen konijnen bijna nooit teveel drinken. Dus ik heb nu een silo aangeschaft zodat hij nooit zonder water zit. Natuurlijk ververs ik dit water elke dag.


 


Hierdoor plast hij natuurlijk meer en de meeste van zijn plasjes gaan in de plashoek (ook al mikt hij af en toe net langs het randje), die ik ongeveer 2 keer per dag leeg. Soms ligt er aan de hele andere kant van de ren toch een plasje als ik thuis kom of 's ochtends opsta. Dit is meestal op dezelfde plaats. Echter als ik de hele dag thuis ben is het een drama, dan blijft hij plasjes op het zeil neerleggen, soms tilt hij gewoon zijn staart op als ik er al bij sta om een ander plasje op te ruimen. Als ik zijn ren schoonmaak en zijn plashoek even verplaats gaat hij er meestal wel in zitten als hij moet plassen, en als hij los loopt gaat hij ook terug naar zijn plashoek, dus hij snapt het concept echt wel!


 


Zou het kunnen dat hij dit doet om aandacht te krijgen omdat hij (nog) geen maatje heeft en het dus alleen van mij krijgt? Ik ruim de plasjes meestal direct op als ik het zie, want ik kan ze niet laten liggen en heb z'n hele ren omringt met handdoeken, omdat het al een keer onder het zeil is gelopen. Nu zit hij momenteel nog alleen en ik wil hem heel graag koppelen sinds dat ik op dit forum heb geleerd dat ze hier veel gelukkiger van worden. Mijn vriend heb ik al over de streep (hij vind het allemaal prima als hij er maar geen last van heeft :P), maar momenteel hebben we niet zo'n groot appartement. We willen dit jaar wel gaan kijken voor een huis, maar tot die tijd is het waarschijnlijk een beter idee om te wachten.


 


Ik sta nu elke dag eerder op om eventuele plasjes op te ruimen en nu met de handdoeken gaat het makkelijker, omdat ik dan gewoon nieuwe neer kan leggen en de andere wassen, maar ik wil dit natuurlijk niet zo blijven doen. Toen het vorige week onder het zeil was gelopen was ik zo weer een halve dag kwijt om alles schoon te maken. Het kost gewoon zoveel tijd en dat is jammer. Ik denk overigens niet dat het de verandering van de bodem is, want zeil lijkt hij veel fijner te vinden, maar hij kan nu wel minder los lopen, omdat hij anders de randjes van het zeil ruïneert en binnen krijgt. Daarnaast heb ik door het zeil de kamer iets moeten verbouwen, waardoor hij iets meer ruimte heeft in zijn ren, maar ook weer gemakkelijker bij de planten kan. Al met al, als hij los loopt moet ik hem echt nonstop in de gaten houden.


 


Dus uiteindelijk mijn vraag: waar kan het aan liggen dat hij soms buiten zijn plashoek plast? Aandacht? Minder vrij rondlopen?


 


Alvast bedankt voor jullie reacties!


 


Oh ja, de da is het ook met mij eens dat het gedragsmatig is en ik ben de afgelopen maanden daar kind aan huis geweest dus het is in ieder geval niets medisch.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dan is het wel veel moeilijker om hem zindelijk te krijgen, want z'n hormonen vertellen hem gewoon dat hij z'n territorium moet blijven markeren. Dus waar jij steeds z'n geurtje weghaalt zal hij steeds sneller z'n geurtje gaan vervangen. Castreren zou denk ik dus een groot verschil maken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, dat klinkt heel aannemelijk. Ik moet natuurlijk wel elke keer de ren in om het schoon te maken, dus vandaar dat hij dan weer opnieuw plast. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik het eens per week echt schoonmaak en verder tussentijds alleen met keukenpapier of een handdoek, zodat de geur niet helemaal weg is, maar misschien vindt hij het dan toch niet genoeg gemarkeerd.


 


Ik wilde hem sowieso nog laten castreren, maar had er niet zo'n haast mee. Echter, als dit kan helpen... proberen waard denk ik.


 


Dank jullie wel!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wat meer toiletjes plaatsen en die opdek keukendoekjes daar in plaatsen zodat hij een plek heeft met onwijs veel eigen geur? Beetje vies, maar dan kun je het van daar uit weer afbouwen. 


 


Ik denk dat castreren je dus heel veeeel tijd bespaart :P Als je het toch gaat doen, waarom dan niet zo snel mogelijk, scheelt je een hoop opruimtijd :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok! Dank jullie wel! Ik ga eens even kijken wanneer mogelijk is, want het is niet goedkoop (78 euro hier) en hij heeft daarna ook verzorging nodig natuurlijk. Hoop wel dat het helpt en anders moest het toch gebeuren. Twijfelde eerst een beetje, omdat hij dan toch wat minder pittig wordt en ik het juist zo leuk vind dat hij af en toe lekker ondeugend is, maar nadat ik hier zo vaak heb gelezen hoe fijn ze het hebben met z'n tweeën, denk ik dat de voordelen toch opwegen tegen de nadelen. En nu dus evt. weer een voordeeltje erbij ;-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ondeugende verdwijnt echt niet zomaar door een castratie hoor, alleen het irritante gaat er vaak een beetje af :P

Ik zou even rond bellen naar verschillende dierenartsen om te kijken of het ook goedkoper kan. De eventuele pijnstiller voor de nazorg zit meestal bij de prijs inbegrepen. Voor de zekerheid zou je nog wat dwangvoer in huis kunnen halen, maar rammetjes knappen meestal heel snel op van een castratie, dus grote kans dat je dat niet eens nodig hebt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dan is het goed. Vind het altijd leuk om te zien dat hij toch weer probeert wat hij weet dat niet mag, dan doe ik één stap in zn richting en rent hij weg, zo met z'n oortjes schuddend van, nananana. Of hij gaat heel lief kijkend bij de rand van het zeil zitten en zodra ik even niet kijk is er weer een hap uit.


 


Ik denk wel dat ik bij mijn da blijf, ik heb in het begin een slechte ervaring gehad met een andere da en wil dat niet nogmaals. De da waar ik nu zit vertrouw ik, dus dan wordt het maar wat duurder. Ik hoop maar dat ik na de meivakantie snel een volwaardig contract krijg, dan kan ik nog wat terug verdienen. Had pas ns uitgerekend wat ik al kwijt ben geweest dit jaar en schrok er toch wel van. Maar ja, wat doe je eraan, als je een beestje neemt moet je er ook goed voor zorgen vind ik :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij zijn ze beide gecastreerd, maar mijn rammetje is nog steeds een deugniet hoor. Die zal altijd de gekste taferelen uithalen gewoon omdat ie dat leuk vind. Dus wat dat betreft wil het niet zeggen dat ie dat verliest als ie gecastreerd wordt, als het zn karakter is hoef je daar niet bang voor te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hormonen verdwijnen met een week of 8, dat is het enige. Maar de streken blijven wel. Stamper is hier ook nog steeds erg ondeugend. Hij vreet dingen uit en ik zie gewoon dat hij mij hoort (de oren draaien heel subtiel naar me toe) en bij mijn ultimatum: wil je in je hok? draait zijn koppie verontwaardigd naar mij toe van: noh! 


Je konijntje zal echt wel het clowntje blijven die hij nu is, alleen dan zonder dat irritante hormonale gedrag. ;)


 


Je zou evt een belronde kunnen doen bij dierenartsen voor een prijs, maar persoonlijk betaal ik liever iets meer bij een dierenarts die ik vertrouw, dan bij een waar ik niet zo'n goed gevoel bij heb en 25 euro goedkoper is. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .