Ga naar inhoud

Hooi eten


Quaniepannie

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,


 


Ik heb 3 konijnen in de tuin lopen, ze eten heel graag groenvoer en brokjes (S. Selective). Het probleem is.. ze eten heel slecht hooi, ik probeer iedere dag verse hooi in hun hokken te doen.. maar ze eten echt heeel weinig. Het rare is.. als ik hooi buiten op de grond gooi, dan eten ze weer wel.. wtf denk ik dan. Ze zitten ook constant buiten en niet in hun hokken. Ik heb hooiruiven gekocht en gevuld met hooi en buiten gelaten, die eten ze wel allemaal op! Maar in deze tijd regent het nogal veel. Dus het heeft geen zin om telkens hooi buiten te zetten. Ik heb ook hooiruiven met dakje gekocht, maar dan eten ze weer niet..... ik ben echt ten einde raad.. heeft iemand nog suggesties of tips? graag!! bij voorbaat dank!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha en dan denken mensen dat konijnen makkelijkere huisdieren zijn dan katten ;-)

Heb je geen overdekt gedeelte buiten zodat je het hooi daar gewoon op de grond kan leggen?

Misschien de hooiruiven die je had zonder dak op een andere (onopvallendere) manier overdekken.

Zijn je ruiven met dakje misschien smaller dan de oudere?

Ik wou dat mijn konijnen liever van de grond halen, hier trekken ze de helft van het hooi op de grond en dan eten ze er niet meer van, vind het zo zonde maar heb zelf nog geen oplossing gevonden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha en dan denken mensen dat konijnen makkelijkere huisdieren zijn dan katten ;-)

Heb je geen overdekt gedeelte buiten zodat je het hooi daar gewoon op de grond kan leggen?

Misschien de hooiruiven die je had zonder dak op een andere (onopvallendere) manier overdekken.

Zijn je ruiven met dakje misschien smaller dan de oudere?

Ik wou dat mijn konijnen liever van de grond halen, hier trekken ze de helft van het hooi op de grond en dan eten ze er niet meer van, vind het zo zonde maar heb zelf nog geen oplossing gevonden :-)

nee helaas ik heb geen overdekt gedeelte buiten.... had ik gedaan met wat golfplaten, maar die werd kapot geblazen door de wind de afgelopen weken XD. Ik heb tegels in de tuin dus ze kunnen niet graven. Ja ik heb allerlei manieren en soorten ruiven geprobeerd.. die konijnen zijn echte diva's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel brokjes geef je? Wat voor hooi geef je? Veel konijnen vinde kruiden hooi en hooi van de boer heel lekker.

Misschien kun je een klepje op de hooiruif maken die ruim oversteekt, zodat het minder snel nat regent?

ik geef ieder rond 30g per dag, niet te veel toch? ik heb verschillende hooi geprobeerd. allerlei merken... tot nu toe eten ze Mountain Hay het meest die te koop is bij petsplace.nl . Ja ik zat ook aan wat grotere klepje te gaan maken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je weleens hooi van de boer geprobeerd? Dat gaat er hier veel beter in dan hooi van de dierenwinkel en is ook nog eens veel goedkoper. Op marktplaats kun je boeren vinden die hooi aanbieden. Als het geschikt is voor paarden is het ook geschikt voor konijnen. Hooi van de eerste snede vinden ze hier doorgaans het lekkerst :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij willen het tegenwoordig ook niet meer uit de ruif maar van de grond. Dan maar op de grond, als het regent hebben ze pech en is het nat. Dan maar nat hooi eten, dat doen ze liever dan uit de ruif eten waar droog hooi in zit. Mij best. Wat is het probleem als ze wel goed hooi eten als het op de grond ligt denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hier nieuw hooi geef haal ik het oude uit de ruif, dat eten ze dan niet meer uit de ruif. Leg ik het op de grond, dan eten ze het ineens wel weer. Het is denk ik een soort van "oh thanks, je slooft je uit voor ons, dan willen we het wel weer!" 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hier nieuw hooi geef haal ik het oude uit de ruif, dat eten ze dan niet meer uit de ruif. Leg ik het op de grond, dan eten ze het ineens wel weer. Het is denk ik een soort van "oh thanks, je slooft je uit voor ons, dan willen we het wel weer!" 

 

Hetzelfde hier :P

 

Is het geen optie een stukje ren buiten af te dekken? Dit heb ik bijv gedaan met onderbakken van een binnenkooi.

 

Hier trekken ze het vaak deels uit de ruiven en dan wordt het ook weleens nat. Tja.. Dan eten ze het nat, lijkt mij geen probleem.

 

Misschien eens ander hooi proberen ook? Ik heb hooi van de boer, dit vinden ze heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha dus al die nijntjes van jullie zijn ook zo moeilijk soms.. ik dacht dat ik de enige was met het probleem. Ja ik heb vandaag gewoon al het hooi gewoon op de grond gegooid. Ze vlogen gewoon erop af, en aten als gekken. Als het regent en het wordt nat dan eten ze niet meer, rare beesten die konijnen. Ik ga ook maar es hooi van de boer proberen. Ik dacht dat ze kruidenhooi altijd lekkerder vinden, maar niet dus? volgende week ff 1 baal halen ff kijken wat ze ervan vinden. Het is inderdaad goedkoper ja bij een boer halen. zo'n baal van 20kg kost maar 5 à 6 euro ipv 3 euro per kilo in de winkel. dank jullie wel allemaal voor de tips!! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hier nieuw hooi geef haal ik het oude uit de ruif, dat eten ze dan niet meer uit de ruif. Leg ik het op de grond, dan eten ze het ineens wel weer. Het is denk ik een soort van "oh thanks, je slooft je uit voor ons, dan willen we het wel weer!" 

hahaha die van mij doen precies het zelfde!! ook al hebben ze daarop geplast.. gewoon eten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als ik hier nieuw hooi geef haal ik het oude uit de ruif, dat eten ze dan niet meer uit de ruif. Leg ik het op de grond, dan eten ze het ineens wel weer. Het is denk ik een soort van "oh thanks, je slooft je uit voor ons, dan willen we het wel weer!" 

héél herkenbaar :D ook als ik vaak hooi uit de hooiruif als het er al enkele dagen staat en het toch niet word opgegeten, leg ik het dan vaak ook in het toiletje, en dan vinden ze het ineens wel terug goed genoeg :P Maakt niet uit hoe vies het is. tja, das nou eenmaal konijnengedrag, niet te volgen haha! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .