Ga naar inhoud

Help, wat is er met Beertje?


TeddyBeertje

Aanbevolen berichten

Lieve mensen van bunnybunch,

Mijn lieve konijntje Beertje voelt zich niet lekker en ik weet niet wat het is.

Gistermiddag had ik hem samen met mijn andere konijntje in een rennetje in de garage gezet ivm vuurwerk (ze komen vaak in de garage en gaan er altijd met plezier in).

Maar toen ik gisteravond eten ging geven viel Beertje niet aan als gewoonlijk, ik maakte me niet heel ongerust omdat ze in een nieuwe omgeving stonden dus dacht ik dat ze even moesten wennen en daarnaast at hij wel wat.

Toen ik vanmorgen naar ze toe ging, lag Beertje languit op zijn buik en wilde niets eten. Op een of andere manier hebben mijn konijntjes best vaak last van buikpijn. Dit is altijd snel te verhelpen door ze warm te houden met een kruik en een darm-stimulerend middel toe te dienen. Dit heb ik toen dus ook gedaan, alleen verbeterde hij niet dus ben ik in de middag naar de dierenarts geweest.

De dierenarts heeft hem grondig onderzocht; hij voelde geen obstakel of gas in de darmen, de tanden waren prima in orde, en hij voelde zelfs dat er keutels in de maak waren. Hij dacht aan een lichte gasbuik ivm stres en gaf ons pijnstilling, darm-stimulerend en dwangvoer mee. Toen mijn moeder aan het afrekenen was, keutelde Beertje weer, dus ik kreeg weer een beetje hoop.

Eenmaal thuis wilde hij niet eten, dus heb ik hem maar in zijn hok (buiten) gedaan samen met zijn vriendinnetje en een dikke laag stro. In het hok at hij een paar strootjes maar verder nam hij nog niets.

Ik ben later maar begonnen met dwangvoeren omdat ik bang was dat zijn darmen anders stil zouden gaan liggen. Dit ging er op zich best goed in, maar hij at nog steeds niet zelfstandig en is sindsdien niet verbeterd (drie uur waren we ongeveer terug van de dierenarts).

Nu reageert hij wel op de omgeving en hupst wat rond als ik hem in de tuin neerzet, maar vervolgens gaat hij weer zielig in een hoekje zitten en niets eten.

Maar ik weet dus niet wat het is, want hij is nog niet echt verbeterd. Moet ik hem misschien meer tijd geven?

Sorry voor het lange verhaal maar hebben jullie misschien enig idee wat het kan zijn? Of kunnen jullie mij misschien een beetje gerust stellen?

Liefs Noortje en Beertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem eerst eens binnen halen zodat de temperatuur omhoog gaat, dat is het belangrijkste.

Verder zou je de buik kunnen masseren als hij dat toelaat.

Ik denk dat het niet gek is dat hij niet oonmiddellijk weer eet. Ik zou zeggen ga gewoon door met wat de dierenarts je geadviseerd heeft.

Leg zoveel mogelijk verschillend eten neer. Als hij stro at vanmiddag dan dus ook stro aanbieden.

Verder verse kruiden, lekkers, hooi natuurlijk etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je reactie

Ik vraag me af of ik hem juist nu wel naar binnen moet halen aangezien dat weer stress zou veroorzaken en ik niet weet of hij dat nu wel aankan. Zal ik hem in een vervoersbak met kruik doen en die in het hok zetten? Dat hij toch bij zijn maatje en op zijn vertrouwde plekje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat temperatuur het belangrijkste is. Een konijn wat niet warm genoeg is wordt niet beter want de spijsvertering komt dan niet goed op gang, alle energie gaat naar het niet onderkoeld raken.

Neem zijn vrouwtje ook mee naar binnen dan heeft hij steun aan haar en is het vertrouwder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat is wat ik je ook allereerst zou adviseren, naar binnen en dan evt zn maatje meenemen. Warmte is echt belangrijk als een nijn niet lekker is. Verder denk ik dat je al heel goed bezig bent! Masseren wil ook nog weleens helpen, maar alleen als hij dit toestaat. Ga zo door, heb geduld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beertje zit nu samen met zijn vriendinnetje binnen. Het gaat nog steeds niet helemaal lekker, biks en ander voer neemt hij niet aan, maar hij knabbelt wel al een beetje op het hooi en stro. Daarnaast heeft hij een paar keuteltjes gelegd en geplast (de nijnen zitten naast elkaar maar niet bij elkaar).

Toch is het echt nog een raadsel voor me wat hij heeft en ik vind het ook zo moeilijk om hem zo te zien. Dus fingers crossed en maar hopen dat mijn lieverd zich snel weer beter gaat voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Ik ben vannacht een paar keer wezen kijken en iedere keer dat ik kwam ging hij eten. Vooral hooi en stro, maar ook een paar biksjes. Toch ben ik er niet helemaal gerust op, ik zie hem heel weinig vooruit gaan en vanmorgen was het nat op zijn neus?

Hij staat daar verwarmd, kijkt wel helder uit zijn oogjes, maar er is duidelijk iets mis.

Ik denk dat ik vanmiddag weer even naar de dierenarts ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien geen slecht plan inderdaad. Morgen wordt er toch een zondagsdienst gedraaid. Koop eventueel nog een extra zakje dwangvoer. En laat je extra voorlichten hoe vaak bij te voeren bij de hoeveelheid die hij nu eet. Buikmassages helpen hier eigenlijk altijd. Je zou aan de dierenarts kunnen vragen of die het even voor wil doen als je er toch bent.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich een goed teken dat hij wel wat eet links en rechts en een beetje keutelt. Maar een nat neusje is niet goed en inderdaad zou je als je het niet vertrouwt het beste even langs de dierenarts kunnen. Misschien moet er toch even wat uitgebreider onderzocht worden, achterste kiezen zijn bijvoorbeeld niet goed te zien zonder narcose, misschien wijst een foto van het gebit meer uit etc.

Veel succes bij de dienarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net met een assistent van de dierenarts aan de lijn gehangen (heel fijn want zij weet ontzettend veel van konijnen) en zij zei dat het de goede kant opgaat en dat het bij sommige konijnen best lang kan duren voordat ze weer goed gaan eten. Zij vond het iig een goed teken dat hij iets eet en keutelt.

Ik moet nu de temperatuur goed in de gaten houden en het dwangvoeren verminderen, zodat hij nog meer zelfstandig gaat eten.

vandasg ga ik trouwens niet naar de dierenarts, ook omdat ik het Beertje niet wil aandoen om hem nog meer stress te bezorgen. Misschien een beetje rare rede, maar ten eerste is dit gedoe waarschijnlijk ontstaan door het verhuizen van hun hok naar de garage, daarnaast heb ik hem meegenomen naar de dierenarts, hem binnen geplaatst, vanavond komt er allemaal vuurwerk en om die arme jongen vandaag weer mee te nemen naar de dierenarts zal hem niet goed doen.

Als ik morgen geen verdere verbetering zie, ga ik wel even langs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Darmstimulerende middelen mag je 3-4x per dag geven. Ik vind 2x per dag wel erg weinig bij een konijn die nauwelijks keutelt. Ik zelf geef ook als mijn konijn een gasaanval heeft 4x per dag en dan ga ik het afbouwen als zijn keutels weer zo zijn zoals ze horen te zijn. En pijnstiller is erg belangrijk!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het helemaal niet zo raar dat je hem nu niet meeneemt naar de dierenarts en dat je het goed hebt aangepakt door te bellen. Stress is niet lekker en zeker niet voor een ziek konijn.

Ik hoop dat Beertje zich snel weer beter voelt. Je doet er in ieder geval alles aan en meer kan je niet doen.

Ik hoop dat je ondanks alles toch nog een beetje kunt genieten van oud&nieuw :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen een gelukkig nieuw jaar en bedankt voor de lieve reacties

Update:

Afgelopen avond heb ik de konijntjes maar bij elkaar gezet, omdat ze zo toch een beetje steun elkaar hadden tijdens het vuurwerk. Ik kon ze gelukkig een beetje geruststellen en beiden aten ze best goed. Met Teddy (het gezonde vriendinnetje) die echt een stresskip is, gaat het echt heel goed, ik merk wel dat ze liever naar buiten gaat, maar Beertje heeft zo veel aan haar.

Met Beertje gaat het met vlagen goed. Vanmorgen was hij actief, at vanalles en zag er echt weer goed uit. Maar sinds een paar uur gaat het weer wat minder. Gras gaat er altijd wel in, dus dat is wel een goed teken, maar hij voelt zich niet super. Nu ze weer apart zitten (maar wel naast elkaar), zie ik dat hij heel weinig poept, dit baart me toch een beetje zorgen....

Misschien morgen toch maar weer naar de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Ik heb Teddy en Beertje net weer naar buiten geplaatst in hun hok. Vrijwel meteen hebben ze beiden gekeuteld en gingen ze eten (helaas heeft Beertje nog geen niks gehad), dus dat is verder wel mooi. Ik heb een hok van methorst van drie meter lang, ik was bang dat dat te koud zou zijn en heb een paar zijden met doeken afgeschermd. Zo zitten ze toch lekker beschut.

Ze lijken allebei wel veel blijer dan toen ze binnen stonden, ondanks dat ik ze nu even geen toegang geef tot de ren.

Maar ik hoop dat Beertje zo wat meer rust heeft en herstelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is het het beste om konijnen samen te houden als er 1 ziek is, mits de ander niet vervelend doet tegen de zieke. Ze hebben dan steun en eenzaamheid kan leiden tot slecht eten.

Fijn dat het wat beter gaat maar ook weer spannend dat je nog niet zeker weet of het nu goed is of niet. Hopelijk knapt hij toch weer helemaal 100% op nu.

Misschien is het ook een idee kritisch te kijken naar hun voeding aangezien je zegt dat ze het beide wel eens vaker hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foutje:

(helaas heeft Beertje nog geen BIKS gehad)

@Lonja:

Ja ik merk echt dat Beer zoveel aan haar heeft, het is ook echt een superklef stel . Gelukkig gat het goed tussen die twee, Teddy geeft Beer allemaal lieve likjes.

En wat betreft de buikpijn, tja, ze hebben het wel vaker, en bijna iedere keer kan ik wel bedenken wat het is. Bijvoorbeeld dat ze net te veel groenvoer hebben gekregen. Neemt niet weg dat ze echt ontzettend gevoelig zijn, ik moet echt met alles rekening houden, want ze krijgen echt heel snel last. Gelukkig blijft het op deze manier wel goed weg, maar fijn is anders.

Update:

Het lijkt weer wat beter te gaan met Beer. Als ik naar het hok toe loop rent hij naar me toe (eerst bleef hij alleen maar zielig in een hoekje zitten), meestal geeft dit wel aan dat hij niks wil. Dus ik heb hem een beetje gegeven en hij at het met smaak op . Hij is nog niet helemaal de oude, ik blijf ook nog wel even doorgaan met de medicijnen, maar ik vind wel dat hij verbeterd.

Oké nu even een hele rare vraag: Mijn biks (ik geef SS) zit in de zak in een plastic bak. Die bak is niet luchtdicht en ik heb het idee dat de konijntjes het laatste restjes niet net zo lekker vinden als dat ik een nieuwe zak open. De zak die ik nu geef is bijna leeg, dus ik had al een nieuwe geopend om hun rustig over te zetten op die nieuwe zak. Sinds gister heb ik een beetje van de nieuwe zak gegeven en sinds dien eet Beer weer biks. Zou het kunnen zijn dat mijn nijn zo verwend os dat hij het vertikt om het oude niks op te eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ze lang niet de enige zijn, en dat veel mensen het op het forum herkennen. Niet helemaal niets meer eten van de oude biks maar wel enthousiast zijn over een verse nieuwe zak.

Ik weet niet of je biks buiten staat maar in dat geval zou ik wel zorgen dat het echt droog en luchtdicht opgeborgen is, ik had dat eerst niet en toen kon ik het hele blik weg gooien omdat er een paar beschimmelde brokjes in zaten.

Fijn dat hij in ieder geval weer goed opgeknapt is! Is het ook niet een gevoeligheid voor een bepaalde groente die vaker verkeerd valt bij konijnen? (Bloem)kool, sla, dat soort dingen? Of te eenzijdig misschien? Sommige konijnen kunnen dat ook slecht hebben. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je al geëxperimenteerd hebt maar toch wel tricky zoiets als nu met Beertje natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .