Ga naar inhoud

niezen, geen brokjes eten


breezer

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn Ko niest al een tijdje en wordt daarvoor behandeld met duplo. Hij had ook een oogje vol met witte pus maar dat was na 2 dagen behandeling al weg. 

Nu zijn we 3 weken verder en gisteren hoorde ik hem weer voor het eerst niezen sinds een paar dagen.

Sinds de behandeling met duplo eet hij slecht. Maar we dachten dat dat door de dierenarts ritten kwam (stress) dus alles aan gang gebracht met pijnstiller, dwangvoer en darmstimulerende middelen. Het leek beter te gaan MAAR eten zoals ervoor bleef uit. Hij is de dikste van de 3. En hij was altijd als eerste bij de voerbak en zat als laatste nog te eten.

Nu vandaag zag ik iets wat ik nog nooit eerder heb gezien, hij pakte een brokje uit de voerbak en legde het op de grond. Pakte nog een brokje uit de voerbak en legde het op de grond. Tot er vier brokjes op de grond lagen en liep zonder te eten van zijn voerbak weer weg. 

Hij eet nog wel wortelloof, En heb zojuist weer gedwangvoert. Ik heb om 12 uur een afspraak bij de dierenarts maar ik vraag me af of het toch niet iets met de kiezen te maken kan hebben.

Mijn vraag is vooral, heeft iemand hier ooit een konijn met gebit problemen gehad die niesde, vies oogje (witte substantie) en ligt snot in neus had zitten ?

Ik ben namelijk benieuwd of het wel snot is, en geen kies probleem. of misschien wel beide? 

De dierenarts had wel gebit nagekeken, maar heb bij mijn andere konijn ook vaak meegemaakt er niks mis leek met gebit maar na lang probroberen en toch narcose en gebit slijpen , toch bleek het toch het gebit was. Alleen niest die er nooit bij enz. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje met een konijn gedokterd omdat hij niesde, nat/vies oogje  en neusje had. Helemaal nagekeken, geen haakjes oid, maar snot. Geen enkele behandeling sloeg aan. Hij at ook steeds slechter en op een gegeven moment zelfs alleen een paar hapjes kruiden.


Uiteindelijk is er door een andere dierenarts een foto gemaakt van zijn kopje omdat hij toch aan de diagnose snot twijfelde en bleek het probleem door zijn kieswortels te komen, deze groeiden door en veroorzaakte al zijn klachten.


Heb ook een tijdje voor een konijn met snot gezorgd en die had eigenlijk dezelfde symptomen, alleen die at nog wel wat


Dus het kan inderdaad beide zijn. Succes zo bij de dierenarts.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hier wel een konijn met vergelijkbare symptomen: Nijn niesde ook, had ook een vies oogje en at slechter. Hij kwijlde daar ook heel erg bij. Bij hem zijn op 5-12 een aantal kiezen verwijderd waarvan er eentje op de traanbuis drukte. Dit was te zien op een röntgenfoto. Zie ook http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/76279-kiezen-verwijderen/ 


Overigens is het kwijlen terug gekomen en niest hij ook nog steeds, dus het probleem is niet verholpen... wat het precies is, weten we nog niet, onderzoek loopt nog.


Hij heeft al meerdere malen ook 'gewoon' snot gehad, toen had hij soms ook een vies oogje, maar hij at wel gewoon en kwijlde niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor jullie reacties. Bij de dierenarts was Ko zoals gewoonlijk weer erg druk (net als thuis eigenlijk) Hij viel gelijk de handoek op de behandel tafel aan ;) Hij oogt dus ook helemaal niet ziek. hij ziet er gezond uit. Dierenarts heeft na de kiezen gekeken, zien er goed uit, en zitten niet los. Dus volgens hem kan dat het niet zijn. Buik, darmen voelen gewoon goed aan. Maar toch keutel en eet die niet wel is die in 2 weken tijd 400 gram afgevallen. Wat dus ook wel erop wijst dat die niet goed eet. ( en sinds vandaag dus helemaal niet meer eet) Hij wou mij het konijn mee terug geven onder het motto ik weet het echt niet, want hij ziet er zo gezond uit. En ik begrijp dat volkomen, want hij ziet er ook goed uit, en normaal weet ik zelf ook wel in elke richting we moeten zoeken, maar bij Ko is het nu gewoon een raadsel. Dus heb ik Ko daar gelaten zodat ze hem kunnen opserveren.

Want Ko drinkt vanaf ik hem heb (half jaartje, hij komt uit de opvang) op een vreemde manier, tijdens het drinken maakt hij vreemde geluiden het heeft wat weg van sloeken maar al ik het vertel kan niemand thuisbrengen wat ik bedoel. Ik hoop dat ze nu hij daar blijft zelf kunnen zien dat hij niet eet en keuteld en hem weer aan de praat kunnen krijgen. Want vanmorgen ook, geef ik hem dwangvoer en meneer weigerde om te slikken, zo krijg ik niks naar binnen. En ik heb al heel wat konijnen gedwangvoert in mijn leven maar bij hem lukt het me gewoon niet omdat die gewoon niet slikt, hoe lang je ook wacht. en als je dan  bijspuit loopt het gewoon zijn bekje uit. 

Morgen ochtend kan ik bellen , in de hoop ze meer weten na observatie, of dat die inmiddels misschien wel eet, of in elk geval keutelt 

Ik vid het erg moeilijk dat die hier nu niet is, maar ik weet het anders gewoon ook niet meer, ben al 3 weken met hem aan vervelen en komt gewoon geen schot in. 

Wel stoppen we nu met de duplo aangezien er geen snot meer zichtbaar is etc. En misschien dat die dan vanzelf weer beter gaat eten, zei de dierenarts. dus ook daar kunnen we nog hoop op vestigen, maar ergens ben ik bang we over een paar dagen nog steeds geen oorzaak weten en geen stap zijn opgeschoten. Maar ja het blijft even afwachten en hopen dat ze erachter komen wat het is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Nijn was er aan het gebit op het eerste oog ook niets te zien, bij hem was echt een röntgenfoto nodig om er achter te komen dat de wortel doorgroeide tot op de traanbuis. Je verhaal doet me erg aan onze situatie denken, Nijn dronk inderdaad ook anders dan daarvoor (vooral veel meer) en viel ook vrij snel veel af. Wellicht kun je eens bij je DA informeren hoe hij tegenover een röntgenfoto staat.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hier nog een nijntje dat al een aantal weken duplo krijgt gespoten vanwege snot (?) De kuur was afgelopen vrijdag klaar, en nu komen de klachten weer terug. Hij kokhalst ook steeds, en wil sinds vanmiddag niet meer eten. Ik ben gaan kijken op google, kwam daar een mooie site tegen:


 


http://www.dierengebit.nl/konijn/corpus-alienum/konijn-corpus-alieunum


 


...dus ik ga sowieso vragen of ze hem eens goed in zijn keeltje willen kijken. Ik denk dat dit niet gewoon snot is. Die tip van een foto van zijn kopje hou ik ook in mijn achterhoofd.


Jonas heeft nu overigens geen snot meer aan zijn neusje, wel heeft hij sinds vandaag weer flinke niesbuien. Zijn oogjes zijn verder schoon.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Die site ken ik ;) dank je. De dierenarts die ik nu heb (loek) heeft daar gewerkt :)  voorheen reed ik altijd na utrecht ;) Dus hij zou het wel moeten weten ;) Ik moet ze morgen ochtend toch bellen dan  heb ik het er gelijk even over een foto. 

Echt fijn dat jullie zo meedenken, met zijn alle weten we toch meer he. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist contact gehad met de dierenarts. Hij heeft kleine keutels gelegd en heeft wat brokjes gegeten. Ik moet wel thuis doorgaan met medicijnen en dwangvoer zodat de keutels weer groter gaan worden en hij weer goed door gaat eten. 

Hij denk dat het een gedrag probleem is, aangezien Ko zo opstandig en agressief reageert. Ik moet hem apart van de andere konijnen zetten.
Ik zet hem wel apart met hekjes ertussen zodat ik de keutels en alles goed in de gaten kan houden, maar als Ko een gedrag probleem heeft denk ik dat het eerder komt omdat hij het verschrikkelijk vind om opgetild te worden en medicijnen te krijgen. Als ik hem uit de ren (ren in de kamer waar we tijdelijk wonen) moet tillen dan moet ik uitkijken ik hem niet laat vallen , nog nooit zo een wild konijn meegemaakt. Na de medicatie kan ik hem veel makkelijker van de tafel tillen en terug zetten in de ren, vind die nog steeds niet leuk, maar hij is minder paniekerig om zich heen aan het slaan. 

Ik til mijn konijnen normaal nooit, en Ko komt vanuit de opvang waar die in een hok werd gebracht waar jaren niks aan gedaan was, de beestjes kropen erin. En hij was zoals ik begrepen had van een kind. Dus denk hij gewoon niet zulke goede ervaringen heeft met optillen. Daarom had ik hem ook uitgekozen (en het feit hij ziek was, wormen) zodat die gewoon lekker konijn kon zijn, en niet opgetild etc hoefde te worden. Al binnen een paar weken werd het een heel ander konijn, heel lief en mocht hem altijd aaien etc. Alleen nu sinds die medicijnen moest voor de "snot" werd die weer heel angstig en nukkig. Dus ja het zou kunnen dat die daardoor zoveel stres ervaart dat de darmen stil gaan liggen. Ik zeg bewust kan, want zeker weten we het natuurlijk niet.

Nu dus alleen die cirkel verbreken en hoe doe je dat als die juist medicijnen moet hebben nu. Ik zit momenteel midden in een verhuizing en zit nu dus op een kleine kamer bij andere mensen, de ren is nu ook nog eens gesplit omdat hij apart moet om de keutels in de gaten te houden, dus in de ren gaan zitten en hem daar dwangvoeten etc gaat niet passen. ( in de nieuwe woning straks wel, want dan hebben de konijnen een hele kamer voor zichzelf , dit is maar even tijdelijk totdat ons huisje af is en we de sleutel krijgen) Soms moet je een konijn gewoon optillen zoals in dit geval, best lastig soms.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie. Darmen kunnen inderdaad komen door stress, vergeet niet de andere omgeving waarin hij nu ineens zit. En dan moet zn baasje die anders zo goed voor hem is, ook hele vervelende dingen doen. Vanuit hem gezien dan, want jij wil natuurlijk ook alleen maar het beste voor hem.


 


Kan hij zelf in de transportbox gaan? Als in... dat je hem in de box vervoerd van de ren naar de tafel en terug? Ok, klinkt als een heel gedoe. Maar misschien wel minder stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zou ik eens kunnen proberen, goede tip !!! en stom ik er niet aan gedacht heb. Want als we naar de dierenarts gaan loopt die ook zo zijn transport box in :) alleen hopen hij niet na paar keer te slim gaat worden, maar dat zien we dan wel weer. Bedankt, hier kan ik denk ik wel wat mee :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas geleden ook de hele bende hier medicatie moeten toedienen. 


Bij Luna ben ik op mn knieën gaan zitten met haar tussen mn benen, zodat ze niet links, rechts of achteruit kan.


Dan voorover buigen zodat ik dr bekje kan zien en vasthouden met 1 hand, en met de ander het spuitje in de bek.


Hoef je m niet op te tillen ook ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .