Ga naar inhoud

Hoe konijn verantwoord aan laten komen?


JolandaS

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


hebben jullie tips om mijn voedster van 5,5 maanden op een verantwoorde manier aan te laten komen. Ze is erg ziek geweest en nu herstellende. Ze heeft flink ondergewicht dus mag echt aankomen.


 


Haar brokjes laat ze staan. Zoveel SS junior, SS normaal en Hopefarms supertrio weigert ze. Hard gedroogd brood, luzerne, wortelen (vers of gedroogd) en gedroogde erwtenvlokken wilt ze ook niet.


Wat ze wel goed eet is hooi, gedroogde paardenbloembladeren, gedroogde weegbree, peterselie, bleekselderij, stukje banaan, gedroogde papaja, gedroogde ananas en gedroogde maiskorrels. Dit eet ze wel maar niet in grote hoeveelheden. Hooi eet ze gelukkig wel veel, maar dit is niet voldoende voor haar om aan te komen.


SS tot poeder gemaakt en dat door de banaan of wortelhapje eet ze ook niet.


 


Momenteel geef ik haar diverse keren per dag critical care bij via een spuitje. Dit lust ze heel erg graag, maar los uit een bakje eet ze het niet.


Hebben jullie nog andere tips of zou ik gewoon de komende tijd critical care blijven geven?


Hoeveel adviseren jullie dan om een konijn echt aan te laten komen? Het is een franse hangoor voedster van 5,5 maand die nog maar 2,6 kg weegt.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je eens proberen om de critical care af te bouwen en een brouwsel van biks te maken?


Ik heb laatst moeten dwangvoeren na een sterilisatie en heb dit gebruikt:


- Biks (ik heb het gewoon met SS gedaan) weken in warm water (zien dat de biks helemaal week is geworden), dan een beetje koud water erbij, de biks zal dat koude water ook nog opnemen.


- Als het helemaal zacht is, een appel of ander stuk fruit met vitamines, helemaal fijn maken (ik had het geraspt) en door het biks mengsel doen.


- Dan dwangvoeren (wel zien dat het mengsel genoeg is afgekoeld)


 


Bij mij ging dit er heel vlot in bij beide dames. En daarna gingen ze vanzelf weer biks eten na een dag. Misschien omdat ze die smaak van het dwanvoeren daarin herkennen.


Daarna zou ik sowieso onbeperkt SS neerzetten en het beperken tot 1 soort voer. Onbeperkt totdat ze weer aankomt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een beetje klinken alsof je konijn zich nog niet lekker voelt qua wat ze wel en niet eet. Ik weet niet wat ze heeft gehad? Coccidiose of zo? Hoe lang is dat over, omdat ze nog geen brok wil? Is het wel echt over? Ik denk dat als het echt over is je het goed doet zo. Uiteindelijk komt het er dan vanzelf weer aan. Of is ze nu zo mager dat je bang bent dat ze dood gaat daaraan?

Houd haar goed warm, dat is belangrijk omdat zich warm houden ook weer veel energie kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gekkie: zou ik niet doen als het konijn graatmager is. In critical care zit namelijk meer eiwit en andere stoffen die wel belangrijk zijn voor een te mager konijn. Ook zou ik juist echt wel verschillende dingen aanbieden.

Wat jij zegt vind ik meer een idee voor een konijn wat niet heel snel aan moet gaan komen. Zoiets voor inderdaad na een operatie of zo. Dan gaat het niet om zoveel mogelijk gewicht erbij krijgen. Ook is het vrij normaal dat ze dan na een dag weer beginnen met brok eten, denk niet dat dat met de smaak te maken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gekkie: zou ik niet doen als het konijn graatmager is. In critical care zit namelijk meer eiwit en andere stoffen die wel belangrijk zijn voor een te mager konijn. Ook zou ik juist echt wel verschillende dingen aanbieden.

Wat jij zegt vind ik meer een idee voor een konijn wat niet heel snel aan moet gaan komen. Zoiets voor inderdaad na een operatie of zo. Dan gaat het niet om zoveel mogelijk gewicht erbij krijgen. Ook is het vrij normaal dat ze dan na een dag weer beginnen met brok eten, denk niet dat dat met de smaak te maken heeft.

 

Nee inderdaad, dat bedoel ik. Eerst nog even critical care voor een tijd, maar ze kan het misschien op termijn combineren met af een toe een biks/groentenhap? Want daar zitten opzich ook goeie stoffen en vitamines in, wat ook niet onbelangrijk is op dit moment volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas ook met een niet etend konijn gezeten.


Ik ben haar een tijdje blijven dwangvoeren. Ze ging pas echt weer beter eten nadat ze wat zwaarder was en meer op krachten kwam. Ik heb haar weer een beetje aan het eten gekregen met de beaphar care+. Dit ruikt heel sterk, waardoor haar aandacht toch weer een beetje richting voerbak ging. Nadat ze weer zelf wat was gaan eten ben ik haar voer gaan mengen en intussen staat ze weer gewoon op de ss. Ik zou in ieder geval voorlopig wel doorgaan met dwangvoeren ook al eet ze een klein beetje. Op die manier krijgt ze in ieder geval voldoende voedingsstoffen binnen en gaat ze misschien een beetje aankomen en aansterken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, ze is echt zeer ziek geweest. Ze stopte van de één op de andere dag met eten van brokken, maar bleef vrolijk en at nog wel hooi. Op dat moment begon haar vriendje (gecastreerde ram) tijdens het wassen ook nog eens regelmatig plukjes haar eruit te trekken.


De dierenarts dacht dat het gedeeltelijk stress zou zijn hierdoor en heeft ook een kuurtje tegen coccidiose gegeven. Ik ben haar al die tijd blijven wegen, ze viel niet af maar kwam ook niet aan. Wel werd ze mager op haar rug.


Na afloop van de kuur vond ik haar nog niet opknappen, dus ben ik naar een andere dierenarts gegaan. Heel naïef dacht ik dat 90% van de DA verstand van konijnen zouden hebben, aangezien het een veelvoorkomend huisdier is. Deze keer een DA uit het lijstje van konijnkundige DA genomen.


Ik kon direct terecht en werd zeer fijn en deskundige geholpen. Onderzoek naar de keutels wees niets uit, ook geen coccidiose. Daarna bloed geprikt en de onstekingswaarden waren hoog. De baarmoeder zag er raar uit op de echo. Ze is toen geopereerd en bleek een enorm kleine raargevormde baarmoeder te hebben met een cyste. Maar de boosdoener bleek vooral een buikvliesontsteking te hebben. Daarbij zat er veel vocht in de buik. Dit verklaard ook het vermageren voor het zicht, maar het op gewicht blijven.


 


Ze is afgelopen donderdag geopereerd en weer thuis. Ze heeft nu antibiotica, pijnstillers en een middel tegen gas. Dus het zal zeer waarschijnlijk kloppen dat ze zich nog echt geen 100% voelt. Ze zat buiten, maar ik heb haar noodgedwongen naar binnen gehaald. Ik werk thuis dus ben enorm veel bij haar en kan haar nu continue zien. Door de combinatie van behoorlijk wat vachtverlies (uitgetrokken door vriendje) en het ondergewicht durf ik haar echt niet buiten te houden nu. Wel zal ze nu tot in het voorjaar binnen blijven. Ze zit in de keuken in een grote paneelren met stukken tegels waar de vloerverwarming onder loopt en delen waar het niet onder loopt. Ze verplaatst zichzelf en ziet er vrolijk uit. Ze komt naar je toe en ik zie haar echt opknappen gelukkig!


Ik heb de verwarming aangelaten vannacht zodat de temperatuur stabiel blijft.


 


Dat is een goed idee haar uiteindelijk zo van de critical care af te krijgen. Maar voorlopig blijf ik de critical care nog even geven op advies van de DA. De critical care ruikt echt totaal anders dan de SS, nog best lekker eigenlijk hihi.


 


 


EDIT ik heb er inderdaad continue SS bij staan in een bakje en toevallig gezien dat ze net 2 biksjes gegeten heeft. Het is een begin dus ik hoop dat haar eetlust beter wordt als ze meer op krachten is. Normaal gesproken 'vloog' ze je bijna aan als ik met de SS kwam.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah zo wat heftig zeg! Gelukkig dat je een konijnkundige dierenarts hebt kunnen vinden!

Dat had niet langer moeten duren zo.

Het is heel wat voor het beestje dus begrijpelijk dat ze nog niet dol-enthousiast is over de biks. Ik zou zeggen ga door met wat je doet, klinkt goed allemaal. Afvallen kan razendsnel gaan bij een konijn, aankomen duurt wat langer.

Met alle medicatie die ze nu nog krijgt en wat ze heeft meegemaakt is het inderdaad niet gek dat ze zich niet zo fijn voelt nog maar hoe meer ze beter wordt hoe meer ze weer zal gaan eten.

Ik denk niet dat er veel anders is in deze situatie om te doen dan wat je nu doet. Even geduld dus maar het klinkt alsof je supergoed voor haar zorgt dus komt vast goed!

Kan haar vriendje niet ook binnen wonen zodat ze niet alleen hoeven te zitten tot mei?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan blijf ik het zo gewoon doen. Ze eet wat groente, stukje fruit en gedroogde kruiden en niet onbelangrijk behoorlijk wat hooi! Het stukje bleekselderij viel ze net zowat aan. Ook eet ze iedere dag een cranberry waar ze dol op is. Ik zie haar in ieder geval veel knabbelen en dat geeft me hoop. Het is inderdaad niet niks de operatie, maar de DA gaf haar zeker hoop.


Maar ze heeft ook goed wat eiwitten nodig, dus ik blijf voorlopig de critical care geven.


 


Haar vriendje heeft al een behoorlijk dikke vacht en is binnen zitten absoluut niet gewend, dus ik durf het eigenlijk niet aan op hem naar binnen te doen. Ook ging het de laatste tijd niet helemaal goed samen. Vechten hebben ze nooit gedaan, maar hij begon haar (zonder te bijten) echt te plukken tijdens het wassen. Ze is hierdoor ook best wat vacht verloren. Haar kontje, één kant van haar nek en op haar kopje heeft ze best wat kale plekken. De huid zelf zag er goed uit zonder wondjes. Samen ga ik ze sowieso niet zetten tot ze echt hersteld is.


 


Ik wil wel gaan kijken voor een oplossing voor haar vriendje, want zo lang alleen buiten vind ik niet fijn. Stippel zelf krijgt nu veel aandacht van mij en de kinderen, dus dat vind ik zelf geen probleem tot het voorjaar.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat het niet goed ging omdat ze ziek was. Misschien zag jij dat nog niet maar onderling hebben ze dat eerder door. Konijnen hebben er een handje van om de zwakke te gaan liggen treiteren. Heb het hier meerdere keren gezien dat ziekte vervelend gedrag van de anderen opleverde.

Inderdaad is het verstandig om haar nog niet terug te koppelen zo lang ze nog niet sterk genoeg is.

Maar misschien kun je toch een poging wagen als ze weer helemaal fit is. Dan zou je ze in een iets koudere ruimte kunnen zetten misschien. Nadeel is wel dat als het dan na een paar weken toch niet blijkt te werken hij wel inmiddels zijn wintervacht kwijt is.

Wel lastig zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik zou daar totaal niet van staan te kijken dat dit komt doordat Stippel ziek was. Het was een heel leuk en stabiel koppen. Buiten de koppeling om is er nooit meer op elkaar gereeën, laat staan gevochten. Dat laatste hebben ze echt nog nooit gedaan. Stippel was altijd al de onderdanige. Tijdens die 'plukperiode', welke ook begon toen Stippel geen brok meer wilde, zocht ze nog steeds veel toenadering tot hem. Ze konden ook gewoon uren tegen elkaar aan liggen kroelen.


Misschien heeft hij dit in het begin ongemerkt ook gedaan, maar liet Stippel dan weten dat ze dit niet fijn vond en nu te zwak was en het over zich heen liet komen!?


 


Ik ga hier inderdaad eens goed over na denken. Terug aan elkaar koppelen wil ik echt wel weer doen als ze straks beter is. Ik heb nog een tussenruimte die voor nu veel te koud is voor stippel, maar die warmer is dan buiten. Dat is misschien voor over een tijd een optie. Hopelijk krijgen we een zachte winter en vroeg voorjaar hihi.


 


Ze heeft net weer 25ml critical care op met smaak en begon direct daarna aan het hooi!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon lekker zo door gaan als je nu doet, je wil natuurlijk het liefst dat ze echt weer door gaat eten zodat ze snel weer op gewicht is maar ze doet het al super goed voor alles wat ze achter de rug heeft. Op dit moment kan ze waarschijnlijk prima haar huidige gewicht behouden met wat je aan Critical Care geeft, als ze straks minder energie kwijt is aan herstellen en daarnaast haar eetlust wat meer terug heeft dan gaat het wel weer snel genoeg. Je hebt alles wat je kon doen gedaan, nu moet je het nog tijd geven :) beterschap voor 't dappere beestje!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .