Ga naar inhoud

Coccidiose jong konijntje, hoe nu verder? Tips gevraagd


Elzy

Aanbevolen berichten

Bij mijn konijntje ( ongeveer 7 tot 8 weken oud), is Cocciodiose vastgesteld.


 


Ik heb Toltrazuril drops mee gekregen.


 


Verder geef ik haar buikmassage en voer ik haar bij met Recovery en Olvarit baby wortelpapje.


Ook voer ik haar bij met water.


 


Ze drinkt wel zelf, maar niet voldoende.


Ze eet wel ( wortelbroodje), eigenlijk alleen de lekkere dingen, maar ook niet genoeg.


Ze eet wel hooi, maar wederom ook niet genoeg.


 


Ik heb op aanraden van alle soorten voer die ik heb, wat in diverse bakjes gedaan en dat aan haar aangeboden, zodat ze keuze heeft.


Belangrijkste is nu dat ze gaat eten.


Hoe we dat straks weer op gaan lossen zien we dan wel weer, als ze het al gaat halen.


 


Mag ik haar ook witlof, wortel aan gaan bieden en paprika, of moet ik het hier eerst bij laten?


Ze is het niet gewend om al te eten.


Misschien kleine beetjes, zodat als ze het lekker vind, ze wel gaat eten?


 


Wat kan ik verder nog voor haar doen?


Iemand tips?


 


Haar gedrag is sinds ik haar heb veranderd.


Ze is rustiger/stiller geworden.


 


Ze geeft me vrij vaak likjes/kusjes op mijn hand of vingers.


Heeft ze al gedaan sinds ik haar heb.


Dat vind ik niet erg, maar misschien wil ze me iets duidelijk maken?


 


Als ze rust, dan zit ze wat bollig en staart ze wat voor zich uit.


Maar dat zijn momentopnames, van de één op het andere moment loopt ze weer door het verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei wat naar!

Ik heb gelukkig geen ervaring met coccidiose dus kan je weinig tot geen tips geven.

Zit ze binnen? Dat lijkt me nu wel nodig. En heeft ze diaree? Hoe is haar temperatuur? Als die te laag is moet je haar warmhouden met een kruik of snugglesafe.

Ik zou het advies van de dierenarts opvolgen. Hoe veel keer per dag mag je haar dwangvoeren? krijgt ze ook pijnstilling?

Ze likt je omdat ze je lief vindt.

Heel vervelend dat ze deze ziekte heeft. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei wat naar!

Ik heb gelukkig geen ervaring met coccidiose dus kan je weinig tot geen tips geven.

Zit ze binnen? Dat lijkt me nu wel nodig. En heeft ze diaree? Hoe is haar temperatuur? Als die te laag is moet je haar warmhouden met een kruik of snugglesafe.

Ik zou het advies van de dierenarts opvolgen. Hoe veel keer per dag mag je haar dwangvoeren? krijgt ze ook pijnstilling?

Ze likt je omdat ze je lief vindt.

Heel vervelend dat ze deze ziekte heeft. Sterkte.

 

Ze zit uiteraard binnen, in de huiskamer.

Ze heeft diarree, niet super waterig, maar ook niet vast.

Ze krijgt enkele malen per dag een lauw-warm badje als haar kontje erg vies is en ik het er niet af kan krijgen met een vochtige doek.

 

Temperatuur is goed, maar ik leg er straks wel een kruik in, dan kan ze kiezen waar ze wil liggen.

Enkele malen per dag ga ik haar dwangvoeren, hangt er ook vanaf of ze zelf eet of niet.

 

Pijnstilling heeft ze niet gekregen.

Is ook niet nodig nog, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose komt wel vaker voor bij jonge konijntjes.

Door stress, veranderingen van omgeving voer etc. gaat de weerstand omlaag.

Misschien kun je echinacea in zijn water doen?

Kruiden zoals peterselie, basilicum bij de liddl halen.

Een beetje witlof langzaam opbouwen kan denk ik geen kwaad.

Ik persoonlijk zou niet teveel wortel geven want ze krijgt ook al wortelhapjes en daar zit veel suiker in en dat is weer niet goed voor de darmbacterieen.

Warm houden is ook belangrijk ziek zijn kost al genoeg energie.

En inderdaad medicatie geven tege coccidiose en misschien ook pijnstilling.

Succes ermee knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel meer dan je nu doet, kun je denk ik niet.


 


Zelf twee keer een jong konijntje verloren hieraan (pleeg- en eigen konijn), maar die liepen beiden in een keer compleet leeg en waren in een paar uur dood ondanks direct medicatie, kruik en dwangvoer.


 


Zou wel liever echt dwangvoer (critical care) geven dan wortelhapje.Inderdaad ivm suikers en vezels. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar nu wel gaan dwangvoeren, ze heeft al een paar dagen niet goed gegeten en ze heeft nu even een duwtje in de rug nodig. Ik zou het eens in de vier uur doen en dan niet al teveel, de helft bv van voorgeschreven op het zakje. Met critical care of ander dwangvoerpoeder. Wortelhapje kan ook voor dunnere ontlasting zorgen.

Met het dwangvoeren zorg je er ook voor dat alle medicatie erin gaat. Ik doe meestal eerst de medicatie, dan dwangvoer. Zou ik echt gaan doen nu want ze is al wat verzwakt en waarschijnlijk een beetje uitgedroogd. Met het dwangvoer krijgt ze ook vocht binnen. Met dwangvoeren is het handig als je doorpakt en niet twijfelt. Ze hebben het nodig, anders gaan ze dood. Ook al lijkt het erg zielig, het is soms noodzakelijk om te overleven. En het is nu erop of eronder. Succes, ik hoop dat ze het gaat redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel meer dan je nu doet, kun je denk ik niet.

 

Zelf twee keer een jong konijntje verloren hieraan (pleeg- en eigen konijn), maar die liepen beiden in een keer compleet leeg en waren in een paar uur dood ondanks direct medicatie, kruik en dwangvoer.

 

Zou wel liever echt dwangvoer (critical care) geven dan wortelhapje.Inderdaad ivm suikers en vezels.

Ze heeft ook al Recovery, dus dat is goed dwangvoer. Maar inderdaad dan wel oppassen met die wortelhap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n wortelbroodje is ook niet zo gezond toch? Omdat ze geen normale keutels heeft zou ik dat weglaten en wortelhapje ook weinig of niet geven, dwangvoer van recovery is voor de darmen een stuk beter.

Ik heb dwangvoer of geweekte biks wel eens gemengd met een beetje wortelhapje zodat mijn konijn het zelf oplikte en ik geen strijd hoefde te voeren. Dat hielp en voorkwam een hoop stress.

Wat naar dat je konijntje ziek is. Met coccidiose ook hier geen ervaring, hoop dat ze er boven op komt. Misschien ook wat vroeg uit het nest bij moeder vandaan als ze pas 7/8 weken is?

Niet dat je daar nu iets aan kan doen nog, veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij moest het dwangvoeren wel met een strijd omdat anders de ander het op at en de zieke haar neus er voor op haalde, zoals konijnen dat zo mooi kunnen doen.

Ik heb met Coccidiose geen ook ervaring (wat is het eigenlijk?)

Heel veel beterschap met je lieve nijn en hopelijk geneest ze helemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad mijn konijn heeft toen ze jong was ook coccidiose gehad en als die iets niet kon hebben was het wel suikers.

Was wel ook zo'n heftig geval waarbij ze ineens compleet leegliep en dat hield maar niet op en eten deed ze helemaal niet meer. Dan moeten er wel suikers en zout en vocht in maar dat kan via een injectie.

En dan moet je ook echt dwangvoeren natuurlijk. Als je verse kruiden en bijvoorbeeld geplukte paardebloem en weegbree en dergelijke aanbiedt dan wil ze dat misschien wel eten als het nog niet zo erg is. Ook kleine beetjes witlof, paar blaadjes inderdaad als ze het lekker vindt. Het is belangrijk dat de darmen op gang gehouden worden.

Belangrijkste is verder inderdaad warm houden maar dat doe je al. Ik lees Tolrazuril maar heb je geen antibiotica meegekregen?

Het kan zijn dat nu je met de tolrazuril begonnen bent ze straks nog even veel slechter wordt, het is een heftig medicijn. Maar over een aantal dagen hopelijk ook gauw weer beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nogmaals gevraagd, maar pijnstillers waren nog niet nodig.


Mij is verteld dat ze momenteel alles mag eten, zolang ze maar blijft eten.


Wortelbroodje mocht wel, maar daar eet ze niet elke keer van.


 


Gisteravond was haar achterste echt vies, ik heb het daarom weer gewassen in een lauw/warm badje.


Dat vond ze blijkbaar heerlijk, want ze lag er helemaal ontspannen erbij.


Ik ondersteunde haar achterpootjes en haar lijfje ( met het kontje in het water).


 


Vanmorgen was het nog redelijk schoon en lagen er keuteltjes.


Nog niet helemaal optimaal, maar ze lagen er wel.


Het wisselt alleen wel af met diarree, maar misschien dat het nu gaat werken, die Toltrazuril.


 


Ze eet zelf kleine beetjes hooi.


Ik voer haar bij door middel van dwangvoer ( zelfde met water).


 


Ik hoop dat ze er bovenop komt.


Steek er veel tijd en  moeite in.


Ook heel veel zorg en liefde uiteraard, ze moet er gewoon bovenop komen,... dat verdiend ze.


Zelfs mijn nachtrust zet ik aan de kant, ik wil haar zo goed als ik kan verzorgen en in de gaten houden.


 


Die lieve schat geeft me nog steeds kusjes, het is echt zo'n lief beestje :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu enkele dagen verder en ze leeft nog steeds gelukkig.


Dwangvoeren gaat goed.


Ze heeft het nog wel nodig.


Ze eet wel, maar nog niet voldoende.


Ook drinkt ze wel zelf ( uit een bakje), maar niet voldoende.


Dus dwangvoer ik haar ook met wat water.


Hooi eet ze het meeste.


 


Ik zet nog wel even door met de dwangvoeding, want ze krijgt nog niet voldoende binnen uit haar zelf.


Ze eet dus wel zelf ( voornamelijk hooi), maar gewoon niet genoeg.


Drinken deed ze vanmorgen voor het eerst zelf uit een bakje ( althans toen zag ik het voor het eerst dat ze dat deed).


 


Lekkernijen, wortel, witlof enzovoorts moet ze niks van weten.


Ook gras en konijnenblaadjes wil ze niet van weten.


 


Zolang ze uit haarzelf wil eten en drinken ( wat dus niet voldoende is tot nu toe), is dat een goed teken.


Ze wil dus wel, de wil is er wel, gelukkig.


De rest dwangvoer ik bij ( water en voer).


Keuteltjes zien er de meeste keren ook goed uit.


Soms blindedarm keutels, maar er zitten ook normale keutels bij.


In elk geval geen diarree meer gelukkig.


 


Nu weet ik niet wat normaal is qua ziekte verloop van Coccidiose, maar hoe snel zal ze nu toch meer uit haarzelf moeten gaan eten/drinken?


Kan dat nog wel even duren?


Wanneer kan ik het dwangvoeren af gaan bouwen?


Gewoon eens een dag minderen daarmee?


Dat lijkt me wel eng, omdat als ze niet uit haarzelf voldoende eet, ze zwakker gaat worden.


 


Ik heb alles voor haar over en het kost erg veel energie en tijd momenteel ( en stress/zorgen), maar dat maakt niet uit.


Wil enorm graag dat ze het gaat redden/halen.


 


Wat is jullie ervaring met Toltrazuril Drops?


 


Ze heeft vandaag de laatste keer gehad.


Kan ze ook wat beroerd zijn juist door de Toltrazuril en dat ze daarom niet zoveel uit haarzelf wil eten?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker dat wilde ik net zeggen. Alleen al daarvan kun je een konijn krijgen wat zich niet lekker voelt.

Ik weet niet wat konijnenblaadjes zijn maar probeer eens peterselie, paardebloem, weegbree, komkommer. Dingen die lichter verteerbaar zijn.

Het kan wel even duren eer ze zich weer honderd voelt hoor. Het duurde bij mijn konijn ook wel een week of zo dacht ik nadat er eindelijk weer een soort van keutels kwamen eer ze brokjes at. En dan nog met mate.

Het is zwaar zo'n ziek beestje maar alles waard als het straks weer goed is. Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker dat wilde ik net zeggen. Alleen al daarvan kun je een konijn krijgen wat zich niet lekker voelt.

Ik weet niet wat konijnenblaadjes zijn maar probeer eens peterselie, paardebloem, weegbree, komkommer. Dingen die lichter verteerbaar zijn.

Het kan wel even duren eer ze zich weer honderd voelt hoor. Het duurde bij mijn konijn ook wel een week of zo dacht ik nadat er eindelijk weer een soort van keutels kwamen eer ze brokjes at. En dan nog met mate.

Het is zwaar zo'n ziek beestje maar alles waard als het straks weer goed is. Beterschap!

 

Ik begrijp je eerste twee zinnen even niet.

Dus van de Toltrazuril kan ze zich ook beroerd voelen?

 

Ze eet wel mondjesmatig hooi en biks nu.

Zelf drinken heb ik haar alleen gisteren zien doen.

Vanmorgen snoepte ze van een kruidenblokje ( hooi met kruiden erdoor).

 

Ze is aan de beterende hand lijkt het, keuteltjes komen er wel uit, maar nog wel verschillende.

Wel vaste keutels, maar grote en kleine.

 

Konijnenblaadjes zijn van die Paardenbloem bladen, die grote groene.

Van deze en gras wou ze niks weten, witlof, komkommer en appel, en wortel ook niet echt.

 

Het is inderdaad heel erg om haar zo mee te maken, erg zenuwslopend.

Ze is zeker alles waard, heb alles aangepast om haar te kunnen verzorgen.

Kan niet wachten totdat ze echt weer 100% de oude is.

 

Heb wel geluk gehad denk ik, omdat ze vrij jong is en de meeste jonge konijntjes het niet halen.

Althans dat las ik.

Maar goed ben dan ook dag en nacht met haar bezig.

Dan nog moet je geluk hebben, denk ik.

 

Nu ga ik het langzaam afbouwen, dat doe ik "op het oog".

Dus puur op gevoel.

Zie ik haar eten, dan krijgt ze minder dwangvoer.

Zie ik haar drinken, dan klein beetje minder water in het spuitje.

Moet daar een balans in zien te vinden.

 

 

Ik moet vanmiddag toch nog even weg en dan ga ik even langs de dierenarts om te vragen wat ik nu het beste kan doen voor haar.

En even navraag doen over de Toltrazuril.

 

Maar nu de "kuur" Toltrazuril erop zit, moet ze zich wel snel beter gaan voelen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel inderdaad dat ze zich door de tolrazuril niet lekker kan voelen en slecht wil eten.

Dat moet nu gaan beter worden inderdaad.

Dat ze al wat brokjes eet is heel wat.

Jammer dat ze de andere dingen niet wil eten. Grappig dat jij paardebloem kent als konijnenblaadjes, konijnen lusten ze normaal inderdaad heel graag.

Ik denk als ze zo over de loop van de dag kleine hapjes eet de darmen wel op gang blijven hoor. Maar als dwangvoeren haar niet teveel stress en dus ook energie kost dan zitten er natuurlijk wel goede dingen in om aan te sterken.

Dat er grote én kleine keutels komen is herkenbaar, dat was bij mijn konijn zelfs weken nadien nog. Keutels in allerlei vormen en maten. Het duurde wel even eer die weer helemaal de oude was, maar die moest ook van veel verder komen dan jouw konijn, zij was er heel beroerd aan toe en heeft een aantal dagen op het randje gezweefd en is ook opgenomen geweest bij de dierenarts omdat ik haar met alleen een kruik niet meer op temperatuur kreeg. Plus dat zij een voorgeschiedenis had waardoor ze al mager en niet gezond erin ging, die had al flink wat klappen gehad. Dus hopelijk is het bij jouw konijn veel sneller weer goed. Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet de hele dag kleine beetjes.


Ik denk dat ik haar 's avonds nog wat bij ga voeren.


Ze moet niet af vallen namelijk.


 


De ene keer werkt ze mee, de andere keer niet.


 


Het valt me gewoon op dat na het stoppen met de Toltrazuril, dat ze ineens wat opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi. Het is heel normaal dat ze zich niet fijn voelde van de medicatie, het is gewoon geen lekker spul maar wel nodig. Fijn dat het beter gaat.

Kleine beetjes eten is al hartstikke goed. Niet schrikken als ze wat afvalt omdat ze minder eet en energie nodig heeft om beter te worden. Dat komt er wel weer aan.

Als de darmen maar op gang blijven. Geef het even de tijd, zoiets gaat gewoon niet in een dagje maar over een week ben je waarschijnlijk al een heel stuk verder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi. Het is heel normaal dat ze zich niet fijn voelde van de medicatie, het is gewoon geen lekker spul maar wel nodig. Fijn dat het beter gaat.

Kleine beetjes eten is al hartstikke goed. Niet schrikken als ze wat afvalt omdat ze minder eet en energie nodig heeft om beter te worden. Dat komt er wel weer aan.

Als de darmen maar op gang blijven. Geef het even de tijd, zoiets gaat gewoon niet in een dagje maar over een week ben je waarschijnlijk al een heel stuk verder :)

 

Dat hoop ik wel.

Zal ik nog eenmaal daags gaan bijvoeren met water en voer, of het eens op zijn beloop gaan laten?

 

Mijn gevoel twijfelt even nu, wat te doen.

 

Het dwangvoeren kost haar wel wat energie, omdat ze soms wel wat tegenwerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaat nu steeds meer eten  :party:


Hetzij kleine beetjes verdeeld over de dag, maar ze eet en drinkt weer uit zichzelf :)


 


Ik laat het bijvoeren nu eerst voor wat het is.


Wil haar geen extra stress geven.


 


Mocht ze wel dwangvoeding nodig hebben dan merk/zie ik dat snel genoeg en gaan we daar weer mee beginnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaat het wel redden, gelukkig.


Ze is goed opgeknapt.


 


Ze drinkt goed, eet op zich ook goed.


 


Hooi eet ze vrij goed.


 


Biks eet ze matig tot slecht.


 


Ik heb ook SS en daar wil ze zelfs helemaal niks van weten.


 


Gemend voer wil ze niks van weten.


Ook niets van witlof ofzo.


 


Ze eet wel van zo'n wortelbroodje en van zo'n knaagstang met zaadjes erop.


 


Ze is ook best ziek geweest dus kan allemaal nog komen.


 


Is het erg als dit zo doorzet?


 


Of als ze alleen hooi blijft eten en slechts enkele hapjes biks per dag, is dat voldoende?


Heeft ze daar genoeg aan?


Water drinkt ze wel goed.


 


Kan het zijn dat ze op deze jonge leeftijd al haakjes op de kiezen zou kunnen hebben?


Ze is nu ongeveer 8 weken ( kan een weekje verschillen, kan ook 9 weken zijn).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .