Ga naar inhoud

Is er nog iemand wakker? Napoleon eet niet


bloemmie29

Aanbevolen berichten

Hi

Wie is er nog wakker? Ik ben net terug van de DA waar Napoleon 2 spuitjes heeft gehad. Een met pijnstilling en 1 om zijn darmen op gang te helpen. Bij de DA maakte hij een levendige indruk maar nu thuis zit hij in een gedoken. Hij hopte even rond en rook aan de drie soorten hooi, de bak met biks, groenvoer en de siemce selective die kk gepakt heb, maar hij eet niet. Hij heeft hele kleine keuteltjes en eet niet. Dat is niets voor Napoleon.

Dierenarts zei dat hij geen zieke indruk maakte. Zag er gezond uit. Hij heeft wel aanleg voor haakjes maar op dit moment (nog) niet. Wat kan ik nog meer doen? De DA had niet genoeg dwangvoer dus ik heb een beetje meegekregen maar dat is niet veel voor mn napoleon met zn 5,5kg

Wat kan ik nu nog doen? Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend voor je dat Napoleon niet wil eten. Goed dat je hem in de gaten houdt.


 


Heeft de DA aangegeven wat het probleem is bij Napoleon? Hoe veel dwangvoer kun je hem geven volgens de DA? Wanneer heeft hij voor het laatst gegeten of dwangvoer gehad? Krijgt hij vocht binnen of heeft hij een infuus gehad? Heb je medicijnen meegekregen? 


 


Als hij kleine keuteltjes maakt, liggen de darmen in ieder geval niet helemaal stil.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts wist het niet. De darmen maken niet genoeg geluid igg. Ik denk dat het het kleine stukje bloemkool was wat ik hem gegeven heb.

De DA heeft me verder niets meegegeven, alleen een beetje dwangvoer maar dat is niet veel. Geen infuus.

Ik heb hem net een klein beetje dwangvoer gegeven. 2 spuitjes maar hij wilde totaal niet. Is natuurlijk nooit genoeg want meneer weegt nu 5,5 kilo. Ik laat hem maar even met rust en morgen weer meer proberen. Heb een bakje biksjes in de week gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het niet beter doen dan je gedaan hebt: direct langs de DA.  


 


Ik heb kleinere konijnen gehad. Een heel klein beetje dwangvoer was meestal voldoende om de darmen op gang te houden / brengen. Je kunt inderdaad biks weken en ook als dwangvoer geven. Hij heeft nu in ieder geval iets binnen. Volgens mij - hou me ten goede, ik heb nooit grote konijnen gehad - hoeft hij zeker niet zijn normale dagelijkse hoeveelheid voer binnen te krijgen.  


 


Heb je trouwens ervaring met dwang voeren? Lukt dat een beetje? 


 


Denk je dat Napoleon onder de indruk is van het DA-bezoek cq het dwang voeren of denk je dat hij nog last heeft van zijn buik?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal. Toen ik net opstond zat Napoleon te drinken. Dat is op zich iets. Ik denk dat Josephine de biks heeft opgegeten, de rest staat on aangeroerd.

Heb hem net nog een spuitje dwangvoer-pap met geweekte biks gegeven. Dat is toch een hoop gestribbel. Hij rent nu al direct weg als hij me ziet. Ik geef hem zo nog een spuitje en vroeg of mn moeder om 10h langsgaat en dan ga ik in de pauze nog even naar huis denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè je had een vervelende nacht.

Ik sluit me aan bij Sanne. Als hij nog steeds niet echt eet en zich niet lekker voelt even naar de dierenarts bellen. Waarschijnlijk krijg je dan medicijnen mee die je middels een spuitje (zonder naald) schuin in de bek spuit.

Fijn dat je moeder vanmorgen bij hem kan kijken en jij straks ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zeg! Wat een opluchting kan het zijn als je konijn weer gaat eten. 


 


Sanne geeft goed advies. Mocht het zelf eten niet voldoende doorzetten, dan zou ik vanmiddag overleggen met de DA en medicatie halen. Een maag- en/of darmstimulans (Metacloral, Ciseral) wekt de eetlust op. Pijnstilling is vaak ook heel nuttig. Hopelijk is het allemaal niet meer nodig voor Napoleon. 


 


Mocht je ooit nog eens voor deze klacht naar de DA gaan (wat ik niet voor je hoop), zou ik meteen vragen om medicatie voor thuis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is idd wel handig. Nu is mn vriend naar mij gereden en zijn we samen naar de DA gegaan. Was een hoop gedoe en ik had geluk dat hij dat kon en wilde doen. Heb zelf namelijk geen auto.

Werken die druppels net zo goed als een injectie dan? Of, als het ooit weer zo ver komt, toch beter naar de DA.

Ben nu thuis en meneer heeft al een kwart appel op. De basilicum gaat er nu wel in. Hij heeft ook 1 biksje sience selective op. Hij is nu super wantrouwend naar mij, dus hij hopst elke keer weg als ik in de buurt kom.

Maar goed. Hij heeft dus wat gegeten. Ik weet dat hij nu hooi moet gaan eten en evt biks, maar appel en witlof is beter dan niets toch? Hoe zorg ik nu dat hij wel gaat eten? Juist meer groenvoer neerleggen of niet, zodat ie moet gaan knabbelen op t hooi? Lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel oppassen met zo enorm veel appel gelijk, zou eerder paardebloem bijvoorbeeld geven en peterselie, weegbree, dat soort dingen. Maar inderdaad het is nu het belangrijkste dát hij wat eet.

Ik hoop natuurlijk voor je dat het nooit meer gebeurt, maar als je bloemkool hebt gegeven zonder andere dingen erbij dan zal dat de boosdoener hopelijk wel zijn geweest, enkel bloemkool gaat vaker fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is altijd beter naar de DA te gaan voor een diagnose als een konijn weigert te eten. Stoppen met eten kan een symptoom zijn van een onderliggend medisch probleem. Net als bij mensen: geen zin in eten / pijn kan een spijsverteringsprobleem zijn, maar ook een uiting van je niet lekker voelen door een ander probleem.   


 


Daarnaast zijn er meerdere soorten darmproblemen: verstopping, diarree, beginnend gas. De behandeling en aanpak van een darmprobleem kunnen heel verschillend zijn.


 


Vandaar dat het wel beter is naar de DA te gaan en niet op eigen houtje te beginnen met medicatie.  


 


Injecties hebben een sterker effect en zijn niet altijd nodig. Mijn ervaring is dat de DA het de ene keer voldoende vond ter plekke orale medicatie te geven en dit mee te geven voor thuis. Andere keren kreeg mijn konijn injecties, evt een vocht-infuus tegen verstopping en uitdroging plus medicatie voor thuis.


 


Mooi dat Napoleon weer begint te eten! Het is een beetje zoeken naar een evenwicht tussen verwennen opdat hij in ieder geval eet en proberen hem te laten overschakelen naar de gezondere dingen. Napoleon heeft inmiddels misschien ook wel door hoe hij zijn zorgzame baasje zo ver krijgt om nog een appeltje voor hem te schillen. ;-) Hij klinkt als een konijn met karakter. Leuk hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Karakter heeft ie zeker. En vreet buien.

Ik had woensdag wat bloemkool blad voor ze bewaard. Elke dag een klein stukje samen met de witlof, andijvie en appelschil en perenschil.

Heb net een bordje gestoomd hooi met appel schilfers en 2cc metacloral gegeven en dat peuzelt hij goed op. Nu vreten als een baas aub!

Bedankt voor alle tips en het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht dat bloemkool(blad) beter was van niet?!?! gezien het een kool is en gas kan veroorzaken?? misschien kan iemand dit ontkrachten/bevestigen


 


fijn dat hij eet... pas wel op met teveel fruit (suiker) en groente (darmproblemen, diarree?). Goed in de gate houden en hopelijk komt het snel helemaal goed


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .