Ga naar inhoud

Te dun of goed


sam de pam

Aanbevolen berichten

dag allemaal,


 


ik wou weten of mijn konijn waarvan ze zijden dat het een dwerg was (twijfel of dit waar is) niet te dun is ,


hij is nu ongeveer 4 maanden oud, en krijg biks voor een dwerg ook veel groenvoer en zo. Als je voelt kun je zijn ribbe voelen maar omdat hij nog jong is weet ik niet of dit erg is(bij jonge kinderen kun je de ribben vaak ook zien).


De winter komt er aan, en ik wil niet dat hij last heeft van de kou omdat hij te dun is. Ik heb geen idee hoe groot en zwaar hij moet worden omdat zijn oren veel te groot zijn voor een dwerg . Zou ik hem better wat meer biks geven of is het zo goed (hij krijgt ongeveer 35g per dag)?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou m wegen en dan 20-25 gr per kilo voeren, een dwergkonijn is namelijk in principe elk konijn dat onder de twee kilo weegt. Waar heb je hem gehaald? Bij een dierenwinkel bijv. zitten veel rasloze konijnen waarvan de een uiteindelijk maar 900 gr gaat wegen en de ander word bijna 2 kilo. Als je twijfelt of hij te dun is zou je even langs de da kunnen om het te laten checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voel je de ribben makkelijk als je hem aait over zijn rug of moet je daar wat druk voor uitoefenen? Als hij goed op gewicht is zie je de ribben niet, maar voel je als je aait heel lichtjes de ribben zitten. Als je ze duidelijk voelt is hij mager, als je echt moeite moet doen is hij te dik. Nou zou ik een konijn van 4 maanden nog niet al te beperkt voeren, maar het advies ruim aanhouden. Ik denk dat je nu wel wat weinig voert,  je geeft nu voor een konijn dat 1,5 kg wordt als volwassen gewicht, dat zijn niet veel dierenwinkelkonijntjes, meer de echte ras-dwergen.


 


Als je twijfelt over hoe groot hij gaat worden voor een dwerg, voer hem dan bijvoorbeeld gewoon voor een middelmaat konijntje: Ga bijvoorbeeld uit van een 3 kg konijn (=75 gram brokken per dag) aangevuld met zijn eigen formaat in los hooi en indien hij het gewend is een bakje groenvoer. Is dat nog te weinig zou je de hoeveelheid brokken nog kunnen opvoeren, maar blijf wel goed kijken naar zijn gewicht (even op de keukenweegschaal), of hij zijn blindedarmkeutels goed eet en of hij voldoende hooi blijft eten.


 


Helpt wat extra voeren echt niet en blijft hij zo mager? Overweeg dan eens een wormenkuur te doen. Deze kun je bij de dierenarts vragen, soms willen ze wel eerst wat ontlasting testen voor ze hem mee geven. Maar in dat geval is een dierenartsbezoek toch niet verkeerd voor een goede controle van zijn gezondheid.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .