Ga naar inhoud

dwangvoeren


bunbun beauty

Aanbevolen berichten

Ze begon dinsdag met iets minder enthousiast eten, maar ze at nog genoeg dus besloten we het aan te kijken. Woensdag at ze een stuk minder en wilde ze geen groenten dus zijn we naar de da geweest. Die heeft haar van top tot teen nagekeken en kon niets vinden waardoor ze zou stoppen met eten. De darmen waren wel iets stil dus ze heeft ons cisaral en carprofen mee gegeven, en als ze nog minder ging eten moest ik haar dwangvoeren met brokjes of cc en in haar geval ben ik voor de brokjes gegaan. (Anders word het nog meer een strijd om het naar binnen te krijgen)

Gister heeft ze zonder dwangvoer misschien 5 sprietjes hooi, 1 blaadje andijvie, een paar hapjes kruiden, (nog geen eetlepel) en 2 biksjes gegeten. Ze krijgt nu de hele dag door 2 kruiden mixen aangeboden, onbeperkt hooi, brokjes (hfst) en groenten. Gister ( en afgelopen week) kregen ze witlof, komkommer, andijvie, paprika, wortelloof, een klein stukje wortel en radijsjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

had de dieren arts ook naar haar tandjes en temperatuur gekeken?


 


maar als ze heel weinig eet dan is het handig om aan te vullen. Wat je kan proberen om dwangvoer te maken, zelf ben ik groot fan van critical care, en dit dan op een blaadje witlof of iets dergelijks aanbieden, als ze het dan eet, prima, zo niet dan toch echt dwangvoeren. Hoewel ik niet echt begrijp waarom ze niet eet.


 


Als ze nog wel eet is dwangvoeren soms erg lastig omdat je dit niet te snel wilt doen maar aan de andere kant, dwang voer kan er wel voor zorgen dat de darmen weer goed gaan werken.


 


De hoeveelheid die je moet geven staat meestal wel op de zakjes dwangvoer. IEts hier onder zitten is niet gelijk een probleem. En blijf zorgen dat ze voldoende heeft om van te eten.


 


toch nog een paar vraagjes.


Is er in de afgelopen periode iets veranderd in haar persoonlijke leefsfeer? is ze alleen of met een ander? hoe oud is ze? is ze gecastreerd? hoe groot is haar leef oppervlakte zonder en met ren (als er al een ren is)?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tempratuur was 39,6 dus geen onderkoeling of koorts. Tandjes waren (voor zover te zien zonder narcose) erg netjes. De da zelf dacht niet aan haakjes omdat ze brokjes en hooi dinsdag en woensdag ochtend nog wel at.

Ze eet echt minimaal hier en daar een heel klein hapje maar dat is echt heel weinig het blijft dan ook echt bij een hapje. Ze heeft vandaag vanaf een uur of 9 in totaal 11 keutels geproduceerd. Zoals er in mijn vorige bericht ook al staat heb ik bij haar gekozen om het met brokjes te maken want anders is het nog meer dwang dit gaat er nog wel redelijk vrijwillig in als ze een beetje gehad heeft. Maar bij brokjes staat er niet hoeveel je er van moet dwangvoeren als je ze weekt vandaar ook mijn vraag :P

Er is de afgelopen tijd niets veranderd, op dit moment woont ze nog samen met de cavia omdat de cavia tot nu toe de enigste is die ze accepteert. Ze is ongeveer 2 jaar oud nu en is niet gecastreerd. Van 12 uur 's middags tot 12 uur 's avonds heeft ze 1,5 m2 (jammer genoeg wel wat aan de kleine kant) en vanaf 12 uur 's avonds/'s nachts tot 12 uur 's middags heeft ze zo'n 16 m2. Ze wonen hier binnen dus haar hok zelf is een traliehok van 1m bij 0,5m.

edit: Er is wel een ding veranderd, maar dat was pas na dat we bij de da geweest waren. Ze krijgt namelijk sinds woensdag avond prozyme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het misschien wel handig is om te kijken naar een maatje voor haar. Cavia's zijn toch echt andere dieren, daar hebben ze toch minder mee. ik zou zeggen, ga langs bij een goede konijn gerichte dierenarts en castreer haar en na een paar weekjes, kijk of je haar kan koppelen.


 


De dag kooi is niet echt heel groot maar zeker niet te klein denk ik.


waarom moet ze overdag in haar kooi blijven? ik moet zeggen dat ik de tijds indeling vreemd vind. misschien is hier echt wel een goede rede voor hoor, maar ik snap hem niet. btw, ik bedoel niet te zeggen dat ze altijd vrij moeten lopen hoor. onz nijntjes zitten thuis in de kooi als wji niet thuis zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Yaay het lijkt erop dat ik vandaag toch niet hoef te dwangvoeren :D ze viel net opeens aan op de groenten.

@modwain: Ik ga haar niet laten casteren tenzij daar een medische/gedragsmatige reden voor is. En ik weet dat het niet super is dat ze samen woont met een cavia, maar het is nu eenmaal zo dat wij niet het hele land door kunnen opzoek naar een maatje voor haar. Ze heeft kennis gemaakt met een aantal heren maar tot op heden valt ze ze allemaal aan.. En hoe agressief ze naar andere konijnen is zo lief is ze naar de cavia.. Ik ben niet van plan haar eeuwig bij de cavia te houden maar op t moment is het gewoon even zo.

De reden voor de tijden is heel simpel, ik heb nog een koppel (Black Jack en Caramel) die ook graag 12 uur extra ruimte hebben. Maar dat zijn nogal boefjes dus die moeten in de gaten gehouden worden. En beauty is wel te vertrouwen dus kan zij ook zonder toezicht gewoon los lopen. Omdat beauty (zoals in de text hier boven staat) niet samen kan met andere konijnen moet zij dan overdags in de kooi. Ik heb het van 12 tot 12 gemaakt zodat beauty 's avonds en 's ochtends buiten de kooi ook gewoon nog genoeg aandacht kan krijgen van ons. Maar hopelijk is de logeerkamer binnenkort klaar voor gebruik dan kunnen beauty en de cavia overdags in de logeerkamer en de boefjes 's nachts.

Black Jack is trouwens een van de mislukte koppel pogingen. Ze heeft zn lip toen kapot gescheurd... en na toen op een gegeven moment nog een scheur in t oor bij een andere ram hebben de koppel pogingen maar eventjes gestaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja voedsters zijn soms meer gebrand op het beschermen van hun terretorium dan de rammelaar is. Zeker als de hormonen gieren en ze schijnzwanger zijn. Dan is het heel moeilijk om ze te koppelen.


 


En niet dat ik je wil dwingen om je voedster te castreren maar in mijn mening is er wel een medische rede om dit te doen. De kans op baarmoeder kanker in welke vorm dan ook is EXTREEM veel groter dan bij een gecastreerd konijn. Niet in de laatste plaats omdat een gecastreerde voedster niet echt meer een baarmoeder heeft. De hormonen zorgen ervoor dat het orgaan steeds aangestuurd word en dit zorgt uiteindelijk voor wildgroei en celdeling waar het niet hoort te zijn. Maar, dit is geen 100% zekerheid. hoewel ik wel cijfers van 80% gehoort heb is er nog altijd 20% die hier geen last van hoeft te krijgen. http://www.govertswiniuszwart.nl/dieren-informatie/konijn/151-sterilisatie-en-castratie


Ik weet dat hier op het forum een breede kijk naar castratie bij voedsters is dus er zullen er ongetwijfeld een hoop bij zijn die deze mening niet met mij delen, of met deze dieren info site. En dat mag. Maar wees dan in ieder geval bewust in de keuze die je maakt.


 


Persoonlijk heb ik vrij lang gewacht met het castreren van mijn voedster omdat ik dacht dat het niet nodig was. Maar de gedragsverandering die ik bij mijn voedster hem waargenomen na de castratie was echt groot en ik geloof echt dat mijn nijn hierdoor een relaxter leven heeft gekregen.


 


Maar ik weet dat castratie geen garantie voor rust is.


Het is, mits op tijd, wel een garantie dat baarmoeder kanker niet voorkomt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja voedsters zijn soms meer gebrand op het beschermen van hun terretorium dan de rammelaar is. Zeker als de hormonen gieren en ze schijnzwanger zijn. Dan is het heel moeilijk om ze te koppelen.

Ik lees geen aanwijzing dat dit de reden is bij Beauty dat de gedane koppelingen zijn mislukt. Of bedoelde je dit meer in het algemeen, Modwain?

Fijn dat ze nu weer lekker groente eet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

koppelingen kunne hierdoor mislukken of hebben extra tijd nodig. En ja, de link met het koppelen ligt er wat mij betreft wel, het agresieve gedrag van de voedster kan hierdoor echt wel uitgelegd worden.


 


Maar het is inderdaad beter dat ze weer zelf eet ;-)


 


Wat dan weer wel waar is, konijnen zijn sociale dieren en dit kan een rede zijn waarom ze minder of zelfs kunnen stoppen met eten en drinken. Ook konijnen kunnen helaas depressief raken


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat er eigenlijk altijd een medische reden is om een voedster te laten castreren omdat de kans op baarmoederkanker na hun 4e zo groot is. Dat is niet te vergelijken met teven bijvoorbeeld. Een ongecastreerde teef heeft ongeveer 25% kans om ooit een baarmoederontsteking (voor honden een hele dodelijke aandoening) te krijgen. En ongecastreerde voedsters hebben meer dan 75% kans op baarmoederkanker na hun 4e. Daar is onderzoek naar gedaan.

Mijn dierenarts zegt dat ie niet op de hoogte is van een hoge kans op kanker bij ongecastreerde konijnen. Maar ik heb dit jaar 3 konijnen van bijna 4 jaar oud begraven, allemaal hadden ze kanker en 2 waren niet gecastreerd. Eentje wel maar pas toen ze 3 was. Ze waren broer en zussen, mijn dierenarts denkt dat er kanker in hun bloedlijn zat. Maar ze hadden niet dezelfde soort kanker.

Maar ik raad iedereen met een voedster dus wel aan haar te laten castreren en dan het liefst vrij jong. Ik weet namelijk wel zeker dat er een verband is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je erover nadenkt, is het ook heel logisch. Konijnen hebben een soort klokje in hun genen en als de wekker af gaat, is het tijd om te sterven. Een konijn gaat er namelijk na 4 jaar niet bepaald lekkerder op smaken. Hoe ouder het konijn, hoe minder eiwitten en vet ze bevatten en Moeder Natuur gunt de roofdieren een mals stukje vlees. Geen oude, taaie botten.

Natuurlijk worden sommige konijnen in het wild ouder dan 4 jaar maar dat zijn wel de (taaie) uitzonderingen. Dus ik zie het zo, Moeder Natuur hoeft zich niet te bemoeien met de levensverwachting van mijn huiskonijnen natuurlijk en dus castreer ik ze. Dan groeien tumoren iig een stuk minder hard en maak je kans dat die wekker nooit afgaat. En dan kunnen ze rustig 10, 12 zelfs 15 jaar oud worden, ipv 3 jaar. Dat is de gemiddelde leeftijd waarop een konijn in Nederland sterft en ik weet wel waarom. Naast slechte verzorging speelt kanker daarbij een hoofdrol, als je het mij vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zeker dat het geen terretorium drang is omdat het ook ver buiten haar terretorium geprobeerd is. Ze is trouwens nog nooit schijnzwanger geweest. Ergens heb ik het idee dat ze aanvalt vanuit angst. Dat is iig het idee dat ik krijg als ik het zie, toen we gingen kijken voor een konijn en we haar zagen deed ze ook al lelijk tegen de konijnen waarmee ze in een groep zat en ze zat de hele tijd afgezonderd in een hoek. Ik wil tzt wel graag weer koppel pogingen gaan ondernemen maar nu heel even niet.

Ik heb veel gelezen en gehoord over preventief castreren en heb voor mezelf besloten het niet te doen.

Qua haar ziek zijn heb ik zelf het idee dat ze een kleine verstopping gehad heeft die misschien niet goed voelbaar was, ze produceert nu ook echt enorme kettingen.. maar ja ze is dan ook al vanaf februari/maart bijna non stop aan het verharen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .