Ga naar inhoud

knorrig


ricksem

Aanbevolen berichten

marley is de laatste tijd steeds knorriger geworden zodra er eten is schiet ze erop af en knort ze er bij, kick komt er later aangeschoven zovan ik doe rustig aan ! :P maar marley eet de laaatste tijd veel sneller dan anders echt eeen manier het moet zo snel mogelijk op terwijl kick gewoon rustig is en ook niet zo snel aan komt rennen. ook als ik in de ren wat lekkers geef stukje appel  of wortel schiet marley heel snel naar me toe knorrend. het lijkt wel soort van aanvallen maar bijt niet ofzo heeft iemand hier een therorie waarom ze zo doet ?


Link naar reactie
Delen op andere sites

castreren heeft meerdere redenen en voordelen, niet in de laatste plaats zorgt het ervoor dat de nijntjes minder een speelbal worden van hun hormonen. het voorkomt ook dat er baarmoeder kanker kan ontstaan bij voedsters, want ja, geen baarmoeder. Zo wie zo lijkt het de kans op kanker Flink te verkleinen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook voedsters die veel knorriger zijn geworden na castratie. Het is niet per definitie zo dat er alleen maar voordelen kleven aan castratie van een voedster. Als het nodig is is het nodig, ik heb mijn voedster ook laten castreren omdat ze hormonaal helemaal op hol ging en bleef gaan, maar als er geen medische noodzaak is of vreselijk veel onrust blijft het een heel persoonlijke afweging waarin ook de mogelijke nadelige gevolgen van een castratie in meegenomen moeten worden. 


 


Is Marley ook nog steeds zo vaak schijnzwanger Ricksem of is dat minder geworden?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Die cijfers zijn helaas niet wetenschappelijk onderbouwd. Hier zijn al zoveel discussies over geweest dat ik dat nu niet opnieuw wil gaan aanwakkeren. De conclusie is elke keer weer dat er wetenschappelijk te weinig bewezen is en dat het dus een keuze blijft die ieder voor zich moet maken door het ene risico tegen het andere af te wegen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij is het ook onduidelijk wat de invloed van castratie op de gezondheid van een voedster is op lange termijn. Maar zoals ik al zei staat het hele forum vol met dergelijke discussies en kun je daarin een hoop voors en tegens vinden. Er zijn ook tegens die steek houden, zeker als de voedster weinig last heeft van de hormonen. Ik ben zelf voor castratie van voedsters, maar dat komt doordat mijn eigen ervaring heel erg goed is. Er zijn ook een aantal mensen met minder positieve ervaringen. Het blijft belangrijk om ook de andere kant te belichten, zodat mensen goed geïnformeerd hun eigen keuze kunnen maken en de verwachtingen ook enigszins redelijk zijn. 


Mijn voedster is overigens na castratie nog net zo knorrig als daarvoor. Gelukkig verwachtte ik niet dat dat door castratie zou veranderen. Maar ze sproeit niet meer en rijdt vrijwel niet meer en dat is heel erg fijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsters kunnen heel nurks zijn idd. Ik heb er 6 gehad, allemaal zusters van elkaar. Er zijn er nu vier dood helaas, twee aan onbekende oorzaak, een aan kanker en een aan myasis. Ik denk zelf dat niet castreren tot meer risico op kanker kan leiden. Ik heb maar twee voedsters laten castreren, eentje overleed een week na de castratie (de dierenarts zei dat ze al verborgen gebreken zou kunnen hebben gehad, zoals kanker) en eentje leeft nog.

Ik denk dat hormonen en tumoren een relatie met elkaar hebben, de voedsters die vaak schijnzwanger werden, zijn het jongst overleden. Ik denk dat ze kanker hadden, dat kan ik alleen niet bewijzen. De enige twee voedsters die nu nog leven, zijn allebei nog nooit schijnzwanger geweest, drie werden het vaak en overleden jong en die aan myasis stierf werd het ook niet.

Maar dat zijn mijn eigen ervaringen, ik ga vanaf nu alles jong castreren. De ene ram die ik had was ook ongecastreerd en is ook gestorven aan kanker. Dus dan trek je je conclusies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan heb je het alleen over kanker, wbt het gedrag, ik denk dat castratie daar minder invloed op heeft. Gedrag wordt namelijk nooit alleen beinvloed door hormonen maar ook door aangeboren karakter. Hele nurkse voedsters zullen niet veranderen in schattige knuffelaars, al kan dat wel.

Ik denk wel dat castratie invloed heeft op het gedrag naar elkaar toe. Het berijden en het vechten gaat heel vaak over. Wil niet zeggen dat ze dan ineens hele nette manieren hebben want najagen en in de kont bijten is ook niet erg lief. Maar dat gedrag is wel acceptabel, zeker als je ze veel ruimte biedt om elkaar te ontlopen af en toe.

Het gedrag naar mensen toe, dat wordt minder beinvloed door castratie, vind ik zelf. Pien die gecastreerd is, is nog steeds een vurige diva, alleen stelt ze zich nu wel anders op naar haar soortgenoten. Castratie zorgt voor minder vechtlust maar garanties heb je nooit natuurlijk. Ik denk wel dat voedsters die er gemener van worden, de uitzonderingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben en blijf geloven in de waarde van castratie, ja er zijn risico's aan verbonden en ja konijnen kunnen na castratie ook gewoon dood gaan maar kanker is dan veel minder een issue, en ja, er is een risico bij narcose maar dat is inderdaad een extreem klein nummer.


 


Je eigen konijn is je eigen konijn dus je moet er mee doen wat jij belangrijk vindt, het is niet aan mij om te vertellen wat je moet doen maar als je aan mij vraagt of het beter is om te doen dan zeg ik ja, als dan je antwoord is dat dit maar mijn mening is, dan heb je gelijk. Die mening wordt door heel veel mensen gedeeld en dat zal vast ook een rede hebben. Castratie is geen wonder middel waardoor konijnen het eeuwige leven hebben of iets dergelijks, maar over het algemeen maakt het hun leven makkelijker.


 


Hoe dan ook, je mag het niet met me eens zijn, doe vooral je konijnen niet castreren als je dit niet wilt om welke rede dan ook. Mijn advies blijft wel doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet castreren vind ik wat sneu voor de nijnen...tuurlijk heb je gevallen waarbij de nijn geen last van hormonen heeft, maar net als bij honden is het bijna zielig om dit beesten niet te laten helpen terwijl je weet dat er niet aan voortplanting gedaan gaat worden...


Er zijn te veel gevallen van baarmoederhalskanker bij onbehandelde voedsters en tegenwoordig (bij een konijnkundige DA) weet men echt wel wat ze doen t.a.v. de narcose etc.


 


Terug naar de openingspost: ze hebben genoeg ruimte tot hun beschikking neem ik aan?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .