Ga naar inhoud

Rommelende buik na toedienen Cisaral Drops


Suus85

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft vanochtend zijn eerste dosis Cisaral Drops gekregen (inmiddels al 3 dosissen achter de kiezen). Hij at sinds gisterenavond niet meer, was lusteloos, slap als je hem optilde etc. In de rui momenteel dus vermoeden van verstopping.


 


Sinds het toedienen van de Cisaral Drops eet hij weer zelf (alleen hooi) en heeft hij ook al wat ontlasting gehad (zachte, natte keutels). Het lijkt dus weer goed te gaan. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de rommelende buik die hij heeft sinds hij de Cisaral Drops heeft gehad. Het klinkt hetzelfde als bij een volwassen mens. Mijn konijn heeft nu voor de eerste keer Cisaral Drops, vorige konijnen heb ik het al wel eerder toegediend maar daar heb ik nooit deze geluiden bij gehoord. Zijn dit de abdominale krampen die als bijwerking worden genoemd? Herkent iemand deze bijwerkingen na het toedienen van Cisaral Drops?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet helemaal zeker maar ik dacht dat cisaral voor maaglediging zorgt. Dus de maag raakt sneller leeg. Die buikgeluiden kunnen hard zijn hoor, dat kan kloppen. Hoe is je konijn verder, zit ie ineengedoken of beweegt ie ontspannen? Als ie goed aan het eten is, neem ik aan dat ie geen pijn heeft. Ik heb zelf maagklachten en harde buikgeluiden doen meestal geen zeer. Maar ik zou wel in de gaten houden of ie geen buikpijn heeft. Misschien is het anders een idee om een pijnstiller erbij te vragen aan je dierenarts. Als het goed is, worden de keutels langzamerhand weer normaal. Pien had een keer een verstopping en het duurde toch wel een week voor ze helemaal beter was. Beterschap iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja voor maag- en darmlediging.

Qua beweging gaat het vooruit. Vannacht lag hij alleen maar, het liefst op de gladde kale ondergrond van zijn kooi. Nu gaat hij al wat vaker zitten. Vooral om te eten en drinken en zichzelf te wassen. En hij zoekt nu niet meer de ondergrond op maar gaat ook op hooi en zaagsel liggen. Hij is nog niet echt in zijn hum, maar wel aan het opknappen. En hij heeft nu toch al weer een uur of 4 niet meer gepoept :s Als het morgenochtend nog niet echt is opgeknapt, wordt het een bezoekje aan de dierenarts.

Ik weet niet of hij pijn heeft. Hij eet en drinkt wel, maar ligt nog wel veel languit en zijn ademhaling is wat snel. Echt happy zal hij zich dus niet voelen. Ik heb hier nog Carprofen staan, maar dat is een ontstekingsremmende pijnstiller (ooit gegeven voor een gekneusde teen). Dus of dat echt hiervoor geschikt is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral werkt voornamelijk op de darmen en doet eigenlijk niks aan maaglediging, cisaral zorgt ervoor dat de darmbeweging gestimuleerd wordt. Zo is het mij altijd uitgelegd iig. Overigens is carprofen in combinatie met cisaral niet gek hoor, als ik hier met een zware verstopping of gasaanval zit geef ik ook beide, maar wel op aanrading van de DA.

Het rommelende geluid zou kunnen komen doordat de darmen ineens weer heel hard beginnen te werken maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben daar wat makkelijker in, ik zou wel de carprofen geven. Ik heb dat wel vaker gedaan want ik heb het altijd in huis voor het geval dat. En als ik het vermoeden heb dat dat gaat helpen, geef ik het, zeker als ik weet dat de combinatie met een ander medicijn goed zal gaan. Ik heb hier ook vaak gelezen dat konijnen met een verstopping cisaral en carprofen krijgen dus dan neem ik aan dat het kan. En dan durf ik dat wel aan. Vaak is het namelijk zo dat je je dierenarts 's ochtends pas weer kan spreken en dan kan de avond en nacht lang duren. En lang wachten met behandelen doe ik liever niet bij een konijn.

Maar ik heb vaker naar mijn hoofd gekregen dat dat gevaarlijk kan zijn, om zelf te doktoren. Toch denk ik dat het niet altijd gevaarlijk is. Over het algemeen is carprofen een heel veilig medicijn en kan het geen kwaad als je het geeft, zelfs als ze geen pijn hebben. Een verstopping kan pijnlijk zijn en zelf zou je dan ook iets voor de pijn willen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht zelf eerst trouwens dat de combinatie cisaral carprofen niet kon maar dat klopt niet, ze kunnen wel samen. Toen Pien een verstopping had, heb ik geen carprofen gegeven maar die ging wel meteen weer goed eten en was redelijk levendig. Ze keutelde voortdurend daarna, al was het eerst slappe ontlasting. Het duurde wel een week voor de keutels weer helemaal normaal waren maar ik had niet de indruk dat ze pijn had. Maar ik denk dat het konijn van Ts zich niet erg lekker voelt, aan de beschrijving te horen. Pien ging niet plat liggen iig, zou kunnen dat de koele vloer wat verlichting geeft voor zijn buik en dat het toch zeer doet.

Maar goed, je kunt ook wachten tot morgen want dan ga je toch naar de dierenarts. Ik zou het wel geven maar dat is aan een ieder om daarover te beslissen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er echt de vinger niet op leggen. Hij eet inmiddels ook weer snoepjes, maar brokjes (Science Selective)...echt niet. En als hij nou prima zou poepen dan zou ik alleen hooi niet erg vinden, maar hij poept niet/nauwelijks. Rommelende buik is minder geworden. Lusteloosheid is ook verdwenen. Gisterenavond nog wat in de kamer gelopen en weer sterk want ik kreeg de Critical Care er vanochtend nauwelijks in. Gisteren was hij nog slap genoeg om hem vast te houden.

Maar er zijn nieuwe problemen bij gekomen want hij plast zijn hele kooi onder en drinkt ontzettend veel. Dus zo om 13.30 uur naar de dierenarts. Zal dan ook vragen over de pijnbestrijding. Vind 2 middelen te gelijk geven zonder dierenartsadvies riskant. Ik weet wel het een en ander van konijnen af maar vind mezelf niet deskundig genoeg om daar over te beslissen (is natuurlijk persoonlijk en wat je ervaring ermee is).

Normaal kan ik wel bedenken waar hij last van zou kunnen hebben maar nu heb ik echt geen idee. Heel irritant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang heb je moeten dwangvoeren? Laat de DA ook even checken of er haakjes op de kiezen zitten. Dat zie je vaker na dwangvoeren, geen brokken de rest wel dan denk ik aan haakjes.

hoop dat hij snel er bovenop is.

en ik ben het met je eens als je twijfelt over de medicatie altijd met je DA overleggen! Succes zometeen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm, ja dat vele drinken en plassen klopt niet met een verstopping. Ik heb hier op BB ergens gelezen dat dat symptomen van EC kunnen zijn. Ik hoop niet dat ie dat heeft voor je. Ik hoop dat je dierenarts het probleem op kan sporen want er is vast meer aan de hand. Wel fijn dat ie zich verzette bij het dwangvoeren, altijd een goed teken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft een blaasontsteking, bovenop de verstopping.


 


De dierenarts heeft hem volledig nagekeken. Gebit is goed, temperatuur is goed, hij is levendig, doet zijn normale dingetjes zoals wassen, eet hooi en harde snoepjes, hartslag is in orde, kontje ziet er goed uit, buik voelt goed.


 


Enige signalen die hij nog heeft zijn veel plassen en veel drinken en dat wijst op een blaasontsteking. Daarom zal hij zich ook nog niet 100% lekker voelen. Bij het voelen aan de blaas en nieren kon ze niets vinden (hij reageerde ook niet ongemakkelijk toen ze daar voelde) en hij laat ook geen plas lopen en heeft geen ontstekingen aan zijn huid rond zijn kontje dus een ernstiger blaas/nierprobleem sluit ze voorlopig uit.


 


Dat E.cuniculi had ik inderdaad ook al naar zitten kijken maar hij heeft eigenlijk alleen dat plassen en drinken wat daar op wijst.


 


Wat betreft het poepen, hij heeft waarschijnlijk wel blinde darmkeutels gehad want hij heeft gisterenavond en vanochtend een keer met zijn kop tussen zijn achterpoten gezeten. Mocht hij vanavond en morgenochtend nog geen andere ontlasting hebben gehad, dan moet ik weer even bellen. Voor de blaasontsteking heeft hij nu een antibiotica kuur voor 7 dagen. Dat zal waarschijnlijk ook extra laxerend werken dus kontje goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och arme, ook nog een blaasontsteking. Wat een pechvogel zeg. En nu maar wachten op die keutels dan he, ik weet wat het is. Dan sta je te juichen om een keutel. Nou ik hoop dat ie snel wat opknapt! Je zult wel moe zijn, of niet? Ik ben altijd gebroken na een paar dagen dwangvoeren, dan moet ik echt de wekker zetten om wakker te worden. Sterkte nog dus en beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja hè. Nog steeds geen echte keutels maar er zit wel zichtbaar poep in zijn poepgaatje. Hij eet het volgens mij allemaal op want net zat hij weer met zijn kop tussen zijn poten en daarna lekker te smakken. Heel irritant want ik wil gewoon wat in zijn toilet, desnoods kooi zien liggen :P

Ja eerste nacht helemaal niet geslapen. Afgelopen nacht om de 2 uur wekker gezet om hem ff te checken. Gelukkig hoeft hij de dwangvoeding nu alleen als bijvoeding en dus niet 's nachts. Ik heb nog vakantie maar als je moet werken is dit bijna niet te doen. Twijfel nog over aankomende nacht. Wel of niet gaan kijken. Gaat wel beter met hem maar nog steeds niet 100% fit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .