Ga naar inhoud

Wat voor producten zou jij je konijn voeren als....?


MoppeDroppie

Aanbevolen berichten

Ik zit er al een tijdje aan te denken, ga dit niet toepassen maar vindt het altijd interessant om te weten hoe en wat qua voeding, maar stel ik zou willen overstappen naar natuurlijke voeding -spelt voer- en dan bedoel ik dus, mais, sla, komkommer, noten, gras etc. wat zouden jullie dan je konijn voeren als je een compleet natuurlijke voeding wilt, dus geen brok.

Even samenvattend mijn vraag: Wat zou jij voeren als je spelt zou gaan voeren aan je konijn!

Ohja nog een vraag beetje off topic maar toch ook weer niet, als je natuurlijk zou voeren, wat zou jij dan aan je konijn geven ipv hooi, hooi bestaat niet echt echt in de natuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in plaats van hooi gras geven omdat gras een goede vervanging is voor hooi

Ik zou geen sla geven want daar kunnen ze waterbuik van krijgen!

Mijn spelt voer:

Gras

Wortel

Appel

Andijvie

Paardensteck

Kruiden

Eigenlijk zou ik gaan kijken wat er allemaal in de brok zit en wat in de dingen die je dan wilt geven want de dingen die in de brok zitten moeten ze denk ik wel binnenkrijgen dus als er bv zeg maar wat banaan in zit zou ik een stukje banaan geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een topic over geen brok meer voeren, dacht ik, met daarin tips over natuurlijk voeren. Ik denk dan vooral aan kruiden geplukt in de natuur eigenlijk.

Is speltvoer een Belgische uitdrukking? Nooit van gehoord namelijk. In Nederland is spelt nu volgens mij populair omdat men denkt dat er meer in zit dan in granen en het gezonder is. Dat valt wel mee en ik schaar het onder 'trendy gezond doen'. Dus speltvoer, ik denk dan aan gezond doen maar dan meer voor de show dan dat het echt gezonder is dan normaal voedsel. Net als quinoa wat niet aan te slepen is omdat het zo gezond zou zijn. Ik kom al sinds de tachtiger jaren in reformwinkels en echt, wat ze daar verkopen is duurder en viezer dan wat je kunt kopen in de supermarkt en op de markt, maar veel gezonder is het niet. Ik koop er seitan, wat veel meer eiwit bevat dan normale vleesvervangers, maar meer omdat ik het erg lekker vindt. Ik kan namelijk ook een extra eitje eten natuurlijk. Dus wat bedoel je precies met speltvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben Nederlands dus zou niet weten of spelt Belgisch is, wij voeren het aan de paarden tenminste de eigenaresse van de stal waar ik paardrijd heb zelf geen eigen paard.

Met spelt bedoel ik eigenlijk wat je nu als je naar de omgeving van een konijn zou gaan ( natuurlijke omgeving) stel je hebt boskonijnen, dat je dan alle producten zoekt die je konijn kan, mag en zou eten als het in de natuur zou leven.

De paarden voeren we in de herfst bijvoorbeeld dan granen, eikels ( niet teveel ivm iets giftigs weet niet precies meer wat) mais, dennenappels, enz. we merken zelf echt verbetering in de paarden met spelt alleen is het wel duur volgens mij. Maar alles voor de gezondheid van de diertjes toch!!

Ohja trouwens, de paarden krijgen heel af en toe vlierbessen sap, dit reinigt het lichaam ofzo, zou je dit kunnen schenken aan je konijn? Of krijgt het dan teveel energie?

Nogmaals ik ga dit niet voeren, vindt het alleen interessant wat andere mensen zouden doen als!

Ik ga is zoeken naar dat topic bedankt voor jullie reacties!!! Blijf reageren ben echt benieuwd naar de rest!

Trouwens over het gras, gras zit toch niet zoveel energie in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

als j echt natuurlijk wilt voeren is dit wel moeilijk wnt konijnen komen eigelijk niet uit deze omgeving maar ze zijn hier lang lang geleden naarttoe gebracht door de mens de omgeving waar ze oorsprokelijk vandaan komen is geloof ik ìets warmerr dan hier dus er zullen ook iets andere planten groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paarden voeren we in de herfst bijvoorbeeld dan granen, eikels ( niet teveel ivm iets giftigs weet niet precies meer wat) mais, dennenappels, enz. we merken zelf echt verbetering in de paarden met spelt alleen is het wel duur volgens mij. Maar alles voor de gezondheid van de diertjes toch!!

 

Je weet dat paarden (en koeien, geiten en schapen) extreem gevoelig zijn voor de tannines in eikels (en eikenbast, bladeren, takken en ... Tja. Eiken) en daar hemolyse van kunnen krijgen en letterlijk dood neervallen omdat er geen rode bloedlichaampjes meer zijn om de zuurstof te vervoeren toch? Er bestaan niet zoiets als "niet teveel eikels" iedere eikel is teveel en spelen met het leven van je paard... Maar ja, dat is mijn mening. Net als mensen die toch gewoon taxus rond hun paardenweides planten "omdat het er nou eenmaal mooi uitziet". Onze gedomesticeerde paarden weten niet in alle gevallen meer wat goed of slecht voor ze is, dus het is onze taak hun voeding daarop aan te passen. Hetzelfde geldt voor konijntjes.

 

Verder bestaat hooi wel degelijk in 'het wild' (stukjes gras die door grazen van groot-vee vallen of knappen door het passeren van andere dieren) alleen niet in grote hoeveelheden. Daarnaast valt er niet op te knippen tegen het gras wat ze eten, waardoor je (zeker binnen)  een flink grasveld zou moeten kweken om je konijnen te laten grazen... Is wel een bijzonder plan, een grasveld in je woonkamer... Het is ook bekend dat paarden in de lente en zomer ( en konijntjes ook) zichzelf letterlijk ziek kunnen eten aan het eiwitrijke jonge gras in ons land en dat je dat dus behoorlijk binnen de perken moet houden.

 

Het 'zelf mixen' van voer, zodat konijntjes (of paarden) altijd de juiste combinatie van voedingsstoffen binnenkrijgt is een vak apart. Zeker als je alles 'vers' wilt gaan geven, want als we zo gaan beginnen (geen hooi) mogen gedroogde kruiden in dat geval ook niet (anders ga je meten met twee maten). Je moet jezelf bewust worden van ieder sporenelement en iedere voedingswaarde van een product en jezelf er heel goed van bewust zijn dat per oogst deze waardes grof kunnen verschillen. Voedzaamheid neemt af naar gelang een product langer ligt en niet op de juiste manier het droogproces doorloopt... Nee, ik zou zelf het risico niet willen lopen voor de hoeveelheid werk (en geld, als je iedere oogst wilt laten analyseren om precies te weten wat je je konijnen voert) die hierin gaat zitten. Ze krijgen hier al weinig brok, precies genoeg voor onderhoud van alle sporenelementen die ze nodig mochten hebben en de rest vullen ze lekker aan met een bord met groenten, kruiden en fruit en een dikke hooiruif vol en ik zou daar niets aan willen veranderen, behalve dan de manier waarop ze toegang hebben tot deze onderdelen van hun dagelijkse maaltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind speltvoer een rare benaming, spelt is namelijk een graansoort. Bijvoorbeeld gebruikt in broden. Aangezien spelt op zich niet iets is wat je alleen aan je konijn voert, vind ik het een rare benaming.


 


Dit topic krijgt een slotje omdat er al een topic is over het stoppen met brokken voor je konijn:


 


http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/64172-wie-geeft-zijn-konijnen-geen-biks-en-kan-mij-hier-meer-over-vertellen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .