Ga naar inhoud

Weekmenu


P0pc0rn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Nu krijgen mijn nijnen ongeveer 150g SS gemend met Care+ per dag (het zijn allebei Franse hangoren), waarvan 100g 's avonds en 50g 's ochtends. In de ochtend krijgen ze er ook nog wat groente bij en voor de rest natuurlijk onbeperkt hooi.


 


Nu zou ik liever overgaan op meer groenten en minder brokken (ik heb voor het voorbeeld maar even 75g genomen, maar ik heb eigenlijk geen idee of dit dan teveel of te weinig is met de hoeveelheid groenten die ik ga geven) omdat me dit toch natuurlijker lijkt, dus ik heb even voor het gemak een weekmenu opgesteld met wat ik heb bedacht per dag te gaan voeren. Ik hoop dat jullie er even naar zouden willen kijken en eventueel op,- of aanmerkingen willen geven. Alvast bedankt! Ohja alle groenten staan in de lijst met groenten die een konijn mag hebben in het boek 'high five met je konijn'. 


 


Maandag: andijvie, courgette, broccoli, komkommer, klein stukje fruit, 75g brokken


 


Dinsdag: andijvie, courgette, pompoen/ maïs, selderij, klein stukje brood, 75g brokken


 


Woensdag: pompoen/ maïs, broccoli, selderij, komkommer, klein stukje fruit, 75g brokken


 


Donderdag: witlof, klein beetje spinazie, boerenkool, venkel, radijs, 75g brokken


 


Vrijdag: venkel, klein beetje spinazie, boerenkool, bloemkool, sla, 75g brokken


 


Zaterdag: bloemkool, stukje wortel, witlof, sla, klein stukje brood, 75g brokken


 


Zondag: stukje wortel, radijs, beetje spinazie, boerenkool, klein stukje fruit, 75g brokken.


 


Met alle groenten doe ik dan 2 dagen, dus ze krijgen dan bijvoorbeeld een halve andijvie, halve broccoli enz. behalve met wortel ivm suikergehalte en spinazie ivm hoog oxaalzuur(?)gehalte. Stukje fruit is gewoon voor de lekker, daarom krijgen ze dat ook niet elke dag en als ze het krijgen maar een klein stukje. Ze krijgen bijvoorbeeld weleens een stukje appel, banaan, rozijntje, cranberry of gedroogde papaya.


Wat betreft het geven van kruiden, dat ben ik aan het onderzoeken. Ik heb een aantal kruiden en bloemen in het webwinkeltje besteld. Mijn bevindingen tot nu toe: kamille en korenbloem lusten ze af en toe eentje van, ze zijn gek op de gemengde kruidenmix maar laten de mueslimix en de luzernemix liggen. Hebben jullie daar nog tips voor?


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een heel divers menu hoor. Zoveel groente geef ik niet. Ik zou alleen de bloemkool en boerenkool niet samen op een dag geven omdat het beide koolsoorten zijn en dat kan voor gas zorgen. Maar verder lijkt het mij een koningmenu hoor.

Ik heb een voedster van 5 kilo met darmproblemen en die krijgt een handje ss per dag, een of twee soorten groente en voor de rest hooi. Ik geef niet elke dag groente. En ze is wel wat afgevallen maar zeker niet te mager. Dus ik denk dat je zelfs nog wel wat minder biks kunt geven, franse hangoren zijn toch snel wat dikker namelijk. Nel is ook nog steeds een imposant konijn, haar wam slankt niet af bv.

Koop je alle groente of heb je een moestuin? Is best duur namelijk, deze zomer vind ik het echt ontzettend tegenvallen met de prijzen. Er is zowat nooit iets in de aanbieding! Dus ik heb een moestuintje aangelegd, alleen is nu alles al geoogst helaas. Zeker een aanrader als je konijnen houdt. Voor een euro zaad heb je kilo's groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou qua groenten geen vaste lijst maken, maar meer kijken naar de seizoenen. Bijv. elke week pompoen/mais zou ik niet doen pompoen bevat namelijk volgens mij net zoals fruit veel suikers en mais bedoel je dan stengels en bladeren of de kolven? Ik zelf maak elke week een menu van 5-7 soorten en dan krijgen ze elke dag wat van elke soort en de week daarna hebben ze weer een heel ander menu. En meestal krijgen ze hier eens in de 2-3 weken een weekje dat ze elke dag een stukje wortel of fruit krijgen. Spinazie zou ik zoals je al zegt niet teveel geven door idd het hoge oxzaalzuur gehalte kan het een laxerende werking hebben. Wat betreft kruiden ben ik ook net mee begonnen ik heb heel veel zakjes van 100 gr besteld om te kijken wat ze lekker vinden en wat niet om dan zelf mixen te gaan maken van verschillende kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 300 gr. per dag per 2, naast hooi en iedere dag groen.

Veel groen, iedere dag een mix van; bloemkool, broccoli, peen, witlof, andijvie, appel, bleekselderij, ze zijn dol op groen van radijs, munt, druiven en Dammie houdt erg van meloen, Obbe niet, radijs en in het seizoen druivenblad, soms venkel en chinese kool. Daarnaast elke dag wat gedroogd fruit.

Oh en ze knabbelen heel de dag gras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen samen 150g, dit omdat het niet gewoon bix is en ik had begrepen dat je van SS ongeveer 15g per kilo uiteindelijk lichaamsgewicht uit moet gaan. Dat zou dan 15x6kg= 90g per konijn zijn, maar omdat er bij 180g weinig hooi wordt gegeten krijgen ze iets minder en daarmee eten ze een stuk meer hooi :)


En ik wil het menu inderdaad niet zo strikt doen als ik het nu heb opgeschreven hoor, inderdaad een beetje seizoensafhankelijk maar ik had nu maar even een voorbeeldmenu gemaakt om te kijken wat handig is met boodschappen doen ed. ;-) Nee ik heb helaas geen eigen moestuintje, ik heb alleen een balkon.. Maar ik heb uitgerekend dat als je het op de markt koopt, dat ik dan ongeveer 10 euro per maand goedkoper uit ben dan wanneer ik voornamelijk brokken geef!


Van die boerenkool en spinazie niet op één dag geven is een goeie, ik wist het wel van spinazie maar had er even geen rekening mee gehouden dat voor boerenkool hetzelfde geldt..


Bunbun beauty, heb je het al geprobeerd? Wat vinden die van jou lekker? En van maïs bedoel ik gewoon de kolven, vinden ze hier erg lekker :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Black Jack en Caramel zaten er in het begin een beetje aan te snuffelen en keken er een beetje raar naar. Toen besloot Black Jack dat hij toch wel een hapje wilde proberen, dat vond hij blijkbaar toch wel errug goed smaken want hij begon gelijk aan te vallen en toen moest Caramel het ook wel proberen (stel je voor dat ze iets te kort komt :o) en die verklaarde het ook als lekker. Dus die staan met zn tweetjes te springen als ze de kruiden horen :). Beauty en drap zijn ietsjes moeilijker. Beauty heeft echinacea en paardenbloem als lekker verklaard en de cavia is een beetje moeilijk te zien wat ze nou wel en niet lekker vind. Ze neemt namelijk niets van mij aan (behalve wortelstukjes en vit. C) en als ik het in dr huisje leg dan doet beauty er alles aan om het te pakken te krijgen. Ze eet wel wat kruiden maar ik kan dus moeilijker zien wat ze nou precies eet. Wat betreft die kolven; die vind ik zowieso wel een twijfelaar de een zegt dat het wel kan en de ander zegt van niet en ik heb persoonlijk besloten het niet te geven, maar ook daar zit best wel wat suikers in.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja dan kan ik inderdaad de pompoen en maïs als tussendoortje doen eens in de zoveel tijd :-)

Wat betreft de kruiden, mijn voedster is echt makkelijk, die eet zowat alles wat los en vast zit haha. En inderdaad, mijn rammetje heeft dan vaak ook wel zoiets van wacht even, ik wil niks missen dus laat ik het maar proberen. Maar dan proeft hij eindelijk een stukje en eet het vervolgens niet meer dus ik neem aan dat hij het niet lust. En inderdaad, met meerdere is het toch moeilijk in de gaten te houden wie wat nou eet, daar heb je gelijk in!

En Obbe, ik bedoel het absoluut niet vervelend, maar zijn jouw nijnsels dan niet dik? Hoeft natuur niet hoor, maar ik heb van verschillende dierenartsen zo'n maatbekertje gekregen en instructies van hoeveel SS ze moeten hebben en zij zeiden zelfs dat 15 gram per kg al aan de hoge kant was. De konijntjes die ik hiervoor had waren allemaal niet meer dan 3 à 3,5 kg en die mochten allemaal 2 van die kleine cupjes brokken. Weet wel niet precies hoeveel dat was. Maar goed, kan hoor, niet elk konijn wordt er dik van hoor en als ze het daar gewoon goed op doen is het dikke prima! Ik verbaas me er gewoon alleen een beetje over aangezien ik dat nog nooit gehoord heb ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O wat geven jullie veel groente zeg. Ik moet ook toegeven, we hebben zoveel dierenartskosten gehad de afgelopen maanden dat ik niet onbeperkt boodschappen kan doen helaas. Maar groente en fruit zijn idd meestal goedkoper dan biks per kilo dus meer groente voeren is goed voor de portemonnee.

Je kunt ook, van mijn moeder geleerd, naar de markt gaan als ze bijna sluiten. Dan verkopen ze vaak de groente en fruit voor veel goedkoper en krijg je nog gratis dingen mee ook met een beetje mazzel, loof en blad van bloemkool enzo. Ik ga binnenkort ook weer eens langs, vaak krijg je tassen vol mee.

Doen er ook mensen aan groentes invriezen eigenlijk, en weer ontdooien? Geen idee of dat kan namelijk, misschien wel met pompoen? Mais geef ik ook alleen het loof idd. Paksoi vinden ze hier ook heerlijk en tijm is hun favoriete kruid. Fruit krijg ik er alleen appel en banaan. Loof en blad vinden ze hier vaak het lekkerst. O en zonnebloemblad, onbespoten uit eigen tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewone biks en geef daar tussen de 200-250g, een keer 's ochtends en 1x 's avonds. Ze eten allebei nu bergen hooi. Verder krijgen ze 5x in de week de schil van een appel en een peer. Paar blaadjes andijvie (ongeveer 1 per week), 3-4 stronken witlof per week. Altijd wel een schijfje komkommer, partje wortel. Soms tomaat. Als het er is bladeren van koolrabi, radijsjes, wortelloof. Ik koop wat in de aanbieding is maar andijvie en witlof altijd. Daarnaast strooi ik kruiden en gedroogt spul over het hooi als ik er zin in heb. Napoleon is nu 5 mnd en Josephine 4mnd. Napoleon woog met 4 mnd 4 kilo. Josefientje is nu nog een stuk lichter. Ik denk dat ik op termijn wel ga kijken hoeveel ze uiteindelijk wegen. Maar ze vallen elke keer aan ala bandieden op de biks dus is dan lastig om minder te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie en witlof is hier idd ook het enigste dat standaard is in het menu en nu na meer dan een jaar zijn ze er nog steeds even dol op :). @dolly: ik denk niet dat invriezen kan. Toen hier de koelkast per ongeluk te koud gezet was waren de groentes bevroren en toen het ondooid was was het net snot bleghh.. heb toen alles weg kunnen gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi ja ik snap dat het moeilijk is om dan minder te geven, flappies kunnen altijd heel goed doen alsof ze een week niet te eten hebben gehad! Mijn rammetje at echt heel moeilijk, is nu 6 maanden en ook best een stukje kleiner dan mijn voedster van 4 maanden. Ze hadden eerst gewoon korrels maar daarmee deed meneer meer dan 2 dagen over 120g.. Toen heb ik op aanraden van iemand op BB hier Care+ geprobeerd en dat gaat er inderdaad zo in! Maar mijn ram is een echte zoetekauw, dus die kan je na een bak biks en groente nog steeds aankijken van 'baaaasje, hoe kun je me dit aandoen? Heb je nou níks lekkers voor me meegenomen?' en dan op zijn achterpootjes met zijn kopje schuin.. Maar mijn voedster staat altijd keurig te wachten voor de deur als ze 's ochtends een klein portie brokken hebben gehad, want ze weet dat de groente dan komt. Toen ik nog bij mijn ouders woonde mochten mijn hupsels altijd om de beurt in de tuin en dan konden ze lekker gras knabbelen. Nu woon ik op mezelf en kan ik me zo'n tuin nog niet echt veroorloven met een studentenbudget :P Dus gras zit er voor mijn nijnsels niet in, ik kan hier in de buurt ook niet echt goed gras plukken.. Dat is ook één van de redenen dat ik meer groente wil gaan geven.


En met invriezen heb ik inderdaad ook niet zo'n goede ervaring, bij mij werd het ook allemaal snot..


En zou 50g brokken dan genoeg zijn denken jullie?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten hier wat de pot schaft, haha. Ze krijgen standaard hun biks en hooi. En dan groentes die wij 's avonds eten (en die zij ook mogen, geen giftige dingen dus). Gisteren hadden we gevulde paprika's dus toen kregen ze wat van de paprika. Vanochtend hebben ze een klein stukje appel gekregen. Ik ga vanavond sla maken dus dan krijgen ze wat ingredientjes die in de sla gaan.


 


Morgen worden er weer boodschappen op de markt gedaan en standaard nemen we dan net iets meer mee zodat de konijnen ook lekker kunnen smullen. Maar ja, het komt wel eens voor dat ze een dag geen groenvoer hebben, enkel en alleen hun biks en hooi.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook hoor Laniboekje. 


 


Vandaag schaft de pot bloemkoolbladeren en gister hebben ze heerlijk tomaatjes gehad en laatst nog een groot stuk watermeloen. Ik weet niet of konijnen daar aan kunnen wennen dat ze steeds wat anders krijgen, maar mijn drie nhd'tje hebben er nooit last van gehad. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook hoor Laniboekje. 

 

Vandaag schaft de pot bloemkoolbladeren en gister hebben ze heerlijk tomaatjes gehad en laatst nog een groot stuk watermeloen. Ik weet niet of konijnen daar aan kunnen wennen dat ze steeds wat anders krijgen, maar mijn drie nhd'tje hebben er nooit last van gehad. 

 

Hier ook geen last van de diversiteit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 2x per dag wat biks. Geen idee hoeveel precies we hebben het een keer uitgerekend op gewicht en een streep op de maatbeker gezet zodat we nu makkelijk kunnen voeren.

Hooi is er natuurlijk onbeperkt en savonds voordat wij naar bed gaan krijgen ze een bak met verschillende groentes. Witlof,andijvie,sla,spinazie,komkommer,wortel. ligt er aan wat we in huis hebben maar meestal wel 3 verschillende dingen.

Nog nooit gemerkt dat ze last krijgen van het afwisselen en de diversiteit. Wij gebruiken het ook om ze vanuit de tuin te lokken naar hun nacht ren. Anders gaan ze zich verstoppen etc. Soms ook wel grappig maar niet als je wilt slapen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .