Ga naar inhoud

Hooi van de boer


Eva93

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


Ik wil graag overstappen op hooi van een boer in de hoop dat Teddy dit lekkerder vindt. Hooi vanuit de winkel eet ze ook wel, maar niet zo goed als ik graag zou willen zien.


 


Waar moet ik op letten bij het hooi kopen? Ik weet dat hooi dat aan paarden gevoerd wordt, ook aan konijnen mag worden gegeven, maar mag ook hooi van andere dieren voor konijnen?


 


Ik ken een paar boeren hier uit de buurt die schapen hebben, zou dat bijvoorbeeld ook kunnen?


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Opletten dat er geen jacobskruid tussen zit, en geen andere giftige planten. Wat precies weet ik niet, maar ik weet wel dat paarden over het algemeen hetzelfde liggen met konijnen qua giftige planten. Zou dus zeker kijken voor paardenhooi :) Dat voer ik ook, en ben nog niets giftigs tegen gekomen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi voor herkauwers is over het algemeen veel hoger in eiwitten, daarom mag (mag is een groot woord, je mag veel in Nederland, maar gezond is het niet) hooi voor herkauwers ook niet aan paarden gegeven worden. Konijnen kunnen ook al snel overgevoelig zijn voor eiwit (dikke buiken ziekte, huidaandoeningen, onverklaarbare jeuk), dus het is even aankijken of jouw konijn meer eiwit aankan of niet. Daarom wordt de vergelijking tussen paarden en konijnen wel eens getrokken ;) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet vrij zijn van St Jacobskruid. Verder let ik nergens op. Eerste snede vinden ze hier wel veel lekkerder dan tweede snede. Eerste snede is veel dikker en volgens mij eiwitrijker, maar daar heb ik nog nooit iets negatiefs van gemerkt. Juist niet, ze eten het zo verschrikkelijk goed dat dat een heleboel problemen voorkomt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

@yuki: Ik heb ook regelmatig hooi van een boer die het zowel aan de koeien als aan de pony's geeft. De eerste snee is inderdaad best eiwitrijk maar heb daar nog nooit problemen over gehoord.

Wat ik wel hoorde van Aniek is dat zij veel problemen heeft gehad met hooi van land dat recent bemest was en waar niet de juiste wachttijd voor aangehouden was, dat was té eiwitrijk. Maar een boer die zal over het algemeen echt wel de juiste wachttijd aanhouden omdat anders zijn vee ziek wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker het proberen waard. Mijn konijnen aten alleen kruidenhooi maar met hooi vd boer heb ik ze toch op gewoon hooi gekregen. Dat verpakte gewone hooi uit de winkel aten ze echt niet. Scheelt ook nog eens een hoop in de kosten merk ik ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

De boer waar ik altijd haal, wil mijn geen eerste snede geven. Die vindt dat te riskant voor mijn konijnen. Hij loopt speciaal naar een schuur waar het iets langer ligt (geen overjarig spul). Een beetje boer denkt echt met je mee hoor is mijn ervaring. Altijd vragen naar Jacobsvrij.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .