Ga naar inhoud

Eet en evenwicht probleem


sannen1984

Aanbevolen berichten

Dag beste bunnybunch gebruikers,

ik heb hard jullie hulp nodig.

Ons konijn Henk vertoont raar 'gedrag'. Hij heeft een moeilijke periode achter de rug, waarbij hij zijn grote liefde Lientje is verloren en wij verhuisd zijn.

Met name sinds de verhuizing eet en drinkt hij slecht. Dit werd ook steeds minder. Wij hebbn dit gewijd aan stress.

Afgelopen woensdag zag ik echter dat Henk problemen heeft met zijn evenwicht. Op momenten dat hij springt of achter zijn oren krabt valt hij soms op zijn zij.

We zijn hiervoor naar de dierenarts gegaan. Die dacht dat de problemen met evenwicht door het slechte eetpatroon komt, wat te maken zou hebben met haken op de kiezen.

Wij twijfelde hier aan maar Henk is vrijdag toch maar onder narcose geweest en er zijn 2 haakjes gevonden op kiezen. Waarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem, maar wel veel stress en narcose risico.

Henk heeft 3 soorten medicatie gekregen voor pijnstilling en het stimuleren van de darmen. Als de medicatie werkt eet hij ALLES, als de medicatie uitwerkt alleen een beetje hooi en groenvoer.

Nou viel mij vanavond op dat Henk, ondanks zijn vreetbuien vandaag, alsnog 2x zijn evenwicht verloor.

hij maakt verder ook geen slappe indruk en is redelijk actief. Ook geen andere symptomen van emge ziektes zichtbaar.

Kortom, ik maak me zorgen en denk dat er iets anders aan de hand is. Ik dacht nav verhalen op internet misschien aan een middenoor ontsteking. Kan een DA dit zien, want ze heeft wel in zijn oren gekeken..

Reden om hieraan te denken is overigens omdat hij op momenten opvallend veel aan zijn oren krabt en met zijn hoofd schud. Maar kan dit ook lange tijd niet doen.

Iemand ideeën wat dit kan zijn?

groet Sanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gedachte ging ook uit naar EC dan gaan ze vaak tollen. Verliezen het evenwicht en draaien dan rond.

Ik denk dat je een konijnkundigige dierenarts moet opzoeken.

Hoe sneller je gaat behandelen hoe beter.

Mijn konijnen met EC krijgen altijd panacure en AB samen dat zo ik ook vragen aan de dierenarts.

Maak maar snel een afspraak sterkte.

knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je konijn nu binnen of buiten woont, het kan ec, myx of vhs.krijgen. Dat staat er los van.

Ec is een parasiet in de hersenen en bijna alle konijnen zijn drager. Alleen komt hrt gelukkig niet bij elk konijn tot uiting. Wel is het zo dat je zsm met een behandeling koet beginnen zodat je de kans op restklachten laat verminderen. Ik raad je aan om vandaag toch naar de dierenarts te gaan en niet gaat wachten tot morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vrijwel elk konijn is drager van e.c. , en bij een verminderde weerstand (door bijvoorbeeld stress) kan het klachten gaan geven.
Het hoeft het niet te zijn, maar de evenwichtsproblemen die je beschrijft zou ik eerder aan e.c. toeschrijven of inderdaad een middenoorontsteking dan aan haken op de kiezen. (Slecht eten kan wel komen door haakjes natuurlijk).
Zoverre ik weet is een middenooronsteking met slechts een otoscoop niet te zien (Als ik me niet vergis ligt het middenoor namelijk achter het trommelvlies. ) Vaak wordt er bloedonderzoek gedaan of een foto gemaakt. (uitwendige oorontsteking is wel te zien, maar dat is vaker een ontsteking van de huid (door bijvoorbeeld mijt). Het kan wel middenooronsteking veroorzaken als er teveel druk op het trommelvlies komt te staan waardoor dit scheurt. Maar een middenoorontsteking kent ook wel andere oorzaken.)

Weet je zeker dat je DA veel ervaring met /verstand van konijnen heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoort wel vaker dat EC opspeelt in stressvolle periodes. Je zegt zelf al dat jullie net een verhuizing achter de rug hebben en dat dat een moeilijke periode voor hem was. Lijkt me dus zeker handig om bij de dierenarts te vragen of ze wille behandelen tegen EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de dierenarts van de lijst dierenkundige van deze site. Ze heeft hem ook even laten lopen,maar omdat het zo weinig voorkomt dat hij zijn evenwicht verliest was er niks opvallends te zien.

Omdat hij zo slecht eet dacht ze denk ik aan gebitsproblemen.

Ik twijfelde eigenlijk meteen aan die diagnose.

We gaan terug naar de DA met EC en ontsteking verhaal om voor te stellen met die behandeling te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat Panacur effect heeft? Ik heb het idee dat na 3x het medicijn geven al wat beter gaat met Henk. Ik heb hem nauwelijks zijn evenwicht zien verliezen. Hij krabt nog wel veel aan zijn oren.

Hij eet nog steeds te weinig, maar al een stuk beter. Dwangvoeding slurpt die naar binnen. Het medicijn liever niet, dus daar gaat soms een druppeltje verloren. Als het veel is geef ik nog een beetje bij.

Kortom positieve ontwikkeling. Hopelijk zet het door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je toch even langs bent geweest. Volgens mij verschilt het per konijn hoe snel de behandeling te zien is. Daarom raden ze ook altijd aan om 3 weken aan te kijken. Je moet het nu toch 28 dagen geven denk ik? :)


 


Ik hoop dat Henk weer snel de oude is. Succes en beterschap! :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .