Ga naar inhoud

Oorsmeer en kriebels, oormijt?


Esther20

Aanbevolen berichten

Ik zeg altijd dat als je dier ziek is je dit gelijk ziet. En soms kan ik me niet voorstellen dat mensen dingen aan hun dier niet zien. Daarom schrok ik ook enorm toen ik net mijn kleine hangoor lekker aan het aaien was en ik zijn oor naar achter deed. In beide oren zag ik een stukje oorsmeer uitsteken. Met een pincet heb ik de stukjes eruit getrokken. Uit beide oren kwam een oorsmeer stuk van een ruime centimeter. Het ene oor is nu helemaal schoon, het andere oor zit nog smeer aan de schelp. Het is niet hard en ruikt ook niet. Het kriebelt hem enorm als ik aan zijn oor kom. 


Na wat zoeken op internet denk ik dat het om oormijt gaat. Zijn vriendje heeft wat schilvers op zijn oor maar niks erin. Hij hangt wel wat met zijn oren dus denk dat hij er ook wat last van heeft. 


In het verleden heb ik ze wel eens behandeld met pipetjes van Beaphar. Zouden die in dit stadium ook nog werken?


Daarnaast heb ik ze vandaag net behandeld met beaphar anti myasis. Dit omdat de ene heel vaak plakpoep heeft en ik graag de vliegen op afstand houd. 


Hebben jullie ideeen? Tips? Gaat het hierbij om een spoedgeval voor de dierenarts? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn met oormijt gehad (had hij bij aankoop) waar verder niet zoveel aan te merken was (behandeld volgens dierenarts voorschrift destijds, weet niet meer waarmee)... en hij vond kriebelen/krabben onder aan zijn oor altijd ge-wel-dig ook al had hij geen oormijt meer. Ik weet dus niet of dat verder een indicatie is.


 


De dierenarts controleert hier bij de jaarlijkse controle ook altijd even de oren en die horen voor zover ik weet wel redelijk proper te zijn inderdaad... ik weet niet hoe accuut ernstig het is als ze (zo) vies zijn.


 


Je zou even kunnen bellen met een dierenarts met avonddienst, om te overleggen? Ik gok dat het geen drama is als je er morgenochtend pas mee naar een dierenarts gaat. Persoonlijk zou ik er wel even naar laten kijken, want zo met het blote oog zie je toch minder dan met zo'n ding waar zij het mee doen, plus ze kunnen het daar onder een microscoop leggen. Zeker met die warmte nu zou ik vieze oren toch wel even laten nakijken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ernstige oormijt een keer behandeld met Surolan zalf, voorzichtig inmasseren in de oren. 

Ik weet niet hoe de pipetjes van beaphar zijn maar kon wel terugvinden dat stronghold er wel voor kan helpen.

Plakpoep heeft vaak met eten te maken. Wat voor biks krijgen ze? groenvoer? Of ben je iets aan het geven wat ze niet gewend zijn?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf het even niet met 100% zekerheid te zeggen of het ook nodig is bij een konijn, maar bij honden is altijd het advies: nooit zomaar zalven zonder dat het trommelvlies is nagekeken door een dierenarts. Als er namelijk een scheurtje in zit en er komt zalf in het middenoor terecht, heb je straks een middenoorontsteking. (En in ergere gevallen ook een binnenoorontsteking.)
Nu moet ik wel zeggen dat trommelvliezen vaak pas scheuren bij een oorontsteking waarbij de druk heel hoog wordt, maar als het oor(smeer) verder niet stinkt en er qua kleur niet geïrriteerd uitziet lijkt me dat niet het geval. Echter, je weet het natuurlijk nooit - en ik zeker niet zo vanachter mijn pc vandaan. Dus ik zou het eerst even (telefonisch) overleggen met je dierenarts. :)

En wat betreft de plakpoep: wat Sonja zegt, het ligt vaak aan de voeding (en de gevoeligheid van je konijnen).
(Ik heb toevallig mijn konijnen ook vandaag ingespoten. Maar dat is dan omdat ze uit logeren gaan en daar raken ze nog wel eens wat gestrest van, met soms ook wat zachte keutels als gevolg.)




 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik ook die pipetjes van Beaphar en bij mij werken ze super. Er staat ook op dat het voor inwendige en uitwendige parasieten is. Hier valt mijt ook onder. Zo'n pipetje gebruiken kan volgens mij geen kwaad, maar als je twijfelt gewoon even de KKDA bellen


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de info die op de site staat over de pipetjes:


 


Ter bestrijding van wormen, luizen en (schurft)mijten bij kleine knaagdieren.In handige knijppipet. 4 weken werkzaam.Werkzame stof ivermectine 150µg per pipet.


 


Ik heb het eerder gebruikt bij oormijt en wormpjes toen ik mijn vorige konijn net kreeg. Haar oren zaten niet verstopt maar ze jeukte en schilferde erg. Toen hielp het perfect. Heb de pipetjes nog thuis liggen maar ben bang dat als ik ze nu gebruik dat ik iets sterkers niet snel erna mag gebruiken als de Beaphar pipetten niet werken. 


 


Het konijntje met de plakpoep is altijd al aan het kwakkelen geweest met zijn darmpjes. Heb veel voer geprobeerd en het beste doen ze het op SS. Minder voer en meer hooi werkt niet. Hooi vallen ze niet harder op aan en ze vallen snel af. Daarnaast blijft de plakpoepjes. Groente krijgen ze niet enorm veel. Loof van wortel en witlof kunnen ze goed hebben. Meneer heeft er vooral last van als hij stress heeft en als het warm is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .