Ga naar inhoud

2 voedsters tegelijk castreren


michaela23

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn 2 voedsters leven samen, en het gaat goed, op een paar kleine ruzietjes na, maar ja, dat heeft iedereen in zijn of haar relatie, :)

Maar ik wil graag mijn voedsters castreren, en dat wil ik waarschijnlijk doen in december, want dan heb ik anderhalve week vrij, dus tijd genoeg om hen in de gaten te houden en te verwennen.

Maar ik heb een aantal vragen. Mijn konijnen leven binnen, en ze zitten samen, ook in de kooi. Als ik ze laat castreren, kan ik ze na de operatie gewoon bij elkaar zetten? Want ik wil niet dat zij zich elkaar gaan verwonden, dus dan vraag ik liever aan jullie of dat goed is ja of nee. Zo nee, dan haal ik nog een extra kooi erbij.

Mijn 2 voedsters zijn 2 jaar oud, is de castratie erg risicovol, dus risicovoller dan dat ze jonger zijn? Of maakt het met 2 jaar niets uit?

Ik laat ze castreren bij de DAP in Horst, daar ga ik altijd heen met mijn nijntjes. Ik heb hen ook een keer een mailtje gestuurd met vragen die hier op BB stonden die je aan een goede konijnenda moet vragen als het om castreren bij voedsters gaat, en de antwoorden waren goed. Heb het mailtje toen ook een keer aan Evee gestuurd, en zij vond die antwoorden ook goed.

De kosten zijn € 80,= per voedster, met gasnarcose en medicatie.

Ik hoor het wel wat het beste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben onze 3 voedsters ook tegelijk laten castreren maar die mochten niet bij elkaar na de operatie, pas na een week weer. In ieder geval zodat je ze apart goed in de gaten kan houden wat betreft het eten, drinken en keutelen. 1 van de 3 was ook erg humeurig naar de andere 2 door de tralies heen. Of er nog andere redenen zijn weet ik niet maar bij ons mocht het dus niet. Over de leeftijd weet ik niet zo heel veel maar ik denk dat het met 2 jaar nog makkelijk kan als ze gewoon gezond zijn.

Oja wij moesten geloof ik 350 euro betalen voor alle 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet direct bij elkaar zetten en niet zonder toezicht.

De castratie op zich is niet zoveel risicovoller met 2 jaar, de kans dat hun baarmoeders al zijn aangetast is wel ietsje groter, maar dat valt ook wel mee hoor, 2 is nog niet zo oud.

Er is wel een kans dat ze elkaar na de castraties niet meer lief gaan vinden, daar moet je wel rekening mee houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook twee voedsters die altijd samen binnen zitten tegelijk laten castreren én na de operatie ook al terug samen gezet, maar we hebben ze wel constant in de gaten gehouden (moet je sowieso doen om te zien of ze al eten en drinken dusja). Alles was prima verlopen :)

Edit:

Niets houdt je natuurlijk tegen om ze apart te zetten voor als je het niet echt vertrouwt... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet als ik het risico zou nemen (door ze daarna terug aan elkaar te koppelen hé).

Voor wat wil je ze castreren?

Vind je dat dat de moeite waard is om het risico te nemen om daarna met bijtwondes te zitten en 2 konijnen die alleen moeten zitten?

Nu, het feit dat ze samen gecastreerd zullen worden, dus ook ongeveer dezelfde geur zullen hebben (toch?), is denk ik wel al in voordeel.

(PS Lieke, ik denk dat het Savannah was die het laatst gecastreerd is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor jullie antwoorden.

Is erg moeilijk zo'n beslissing, vooral na de verhalen van Martine. Want ik zou het niet willen dat mijn 2 voedsters na de castratie niet meer bij elkaar kunnen, dat zou ik erg vinden. Ik wil ze graag laten castreren, maar aan de andere kant ben ik bang dat zij na de castratie niet meer bij elkaar willen zijn, en dat ze enorme ruzies krijgen. Het wordt een enorme dilemma, want ik wil mijn nijntjes niet verliezen aan baarmoederkanker, want dat zou ik mij nooit kunnen vergeven. Maar aan de andere kant wil ik ook niet dat ze na de castratie niet meer samen kunnen leven, dat zou ik mij ook niet kunnen vergeven.

Hmmmm, waarom is het soms zo moeilijk. Bestond die stomme baarmoederkanker maar niet, maar ja.

Ik zal dus heel hard moeten nadenken wat ik ga doen, want er zijn ook genoeg voedsters die heel oud zijn geworden zonder dat zij zijn gecastreerd. Moeilijk hoor..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zouden ze baarmoederkanker krijgen??? Daar ga je toch niet vanuit! Dat zou voor mij echt geen reden zijn om ze te laten castreren als je het opweegt tegen de kans dat ze na de castratie niet meer samen kunnen leven.

Nou ja, je moet het zelf beslissen natuurlijk, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet echt op je gevoel afgaan, wat vind jij belangrijker. Aan elke beslissing zitten voor- en nadelen.

Wij hebben besloten het wel te doen, onze dierenarts is er voor en bij hun gaat het niet vaak mis. Ik ben blij dat we het wel gedaan hebben want 1 van onze nijnen was niet 'schoon'. Persoonlijk zou ik het weer doen maar zoals ik al zei niemand voor jou kiezen en het blijft moeilijk.

Veel succes met het maken van jou keuze!

En wat je ook kiest geef niet jezelf de schuld als er iets gebeurd. Je kiest wat jij denkt dat goed is voor je konijnen en daar gaat het om!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zouden ze baarmoederkanker krijgen??? Daar ga je toch niet vanuit! Dat zou voor mij echt geen reden zijn om ze te laten castreren als je het opweegt tegen de kans dat ze na de castratie niet meer samen kunnen leven.

Nou ja, je moet het zelf beslissen natuurlijk, succes!

@ Sammy, ik hoop natuurlijk niet dat ze baarmoederkanker krijgen en ik ga er ook niet vanuit, maar hou dat wel in mijn achterhoofd dat dit wel kan gebeuren. Tja is moeilijk uit te leggen via de pc, en ik wil ook niet dat mensen boos reageren omdat ik erover zit na te denken om mijn voedsters te laten castreren, want dat wil ik niet, dat mensen boos worden.

Ik zal er ook eerst goed over nadenken voordat ik een beslissing neem.

Want zekerheid heb je nooit. En idd, een narcose is sowieso al risicovol, dus ik denk er sowieso goed over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga hier toch even reageren....

Konijnen herkennen elkaar aan elkaars geur. Ze herkennen niet alleen de geur van de ander, maar ook hun eigen geur die op de ander hangt doordat ze samenleven. Dat is voor konijnen zowat de basis om te bepalen dat een konijn tot dezelfde groep behoort.

Als een konijn bij de DA is geweest voor langere tijd, dan wordt aan zijn geur, de geur van alle andere dieren daar toegevoegd en van de ontsmettingsmiddelen. Dit verdoezelt niet alleen de eigen geur, maar ook de herkenningsgeur van zijn soortgenootje.

Bovendien is een lichaamsgeur van een konijn voor en 2 weken na castratie volledig anders. Zou je ze dus 2 weken scheiden zodat ze elkaar niet kunnen ruiken, is het een hele nieuwe kennismaking.

Als 2 konijnen dus voor een langer DA-bezoek gescheiden zijn, loopt het wel eens mis omdat ze elkaar gewoonweg niet herkennen.

DAT is dus wat er bv bij Mintaka gebeurt is...

Als je 2 konijntjes tegelijk laat helpen en dus hun hormoonspiegel samen zakt, denk ik dat er zéér weinig kans is dat ze later niet meer met elkaar overweg kunnen.

Michaela, ik denk dat je net zo veel kans hebt dat jou voedsters eens op de vuist gaan als er 1 van de 2 schijnzwanger wordt, dan dat ze na castratie nog op de vuist gaan. Persoonlijk denk ik dus niet dat je dat moeten laten meespelen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Caroline voor je reactie.

Het is gewoon een moeilijke keuze, want ik wil gewoon het beste voor mijn 2 nijntjes.

En als ik ze laat castreren, doe ik dat tegelijk, dan worden ze niet gescheiden van elkaar, dan kan ik ze allebei tegelijk verzorgen enz., en dan hebben ze het meteen achter de rug. Dus als ik het laat doen, dan tegelijk. Maar ik ben een beetje bang dat als ze zijn gecastreerd, en als ze dan een paar dagen gescheiden moeten worden omdat er in de gaten gehouden moet worden hoe ze eten enzo, dan ben ik bang dat ze niet meer bij elkaar kunnen. Als ze een paar dagen moeten worden gescheiden, dan zet ik natuurljk de kooien tegen elkaar aan, zodat elkaar zien en ruiken, of ik haal zo;n kooi met 2 verdiepingen.

Zucht, het is toch best moeilijk zo'n keuze hoor, vooral omdat ik gewoon het beste voor heb met die 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sammy, ik hoop natuurlijk niet dat ze baarmoederkanker krijgen en ik ga er ook niet vanuit, maar hou dat wel in mijn achterhoofd dat dit wel kan gebeuren. Tja is moeilijk uit te leggen via de pc, en ik wil ook niet dat mensen boos reageren omdat ik erover zit na te denken om mijn voedsters te laten castreren, want dat wil ik niet, dat mensen boos worden.

Ik zal er ook eerst goed over nadenken voordat ik een beslissing neem.

Want zekerheid heb je nooit. En idd, een narcose is sowieso al risicovol, dus ik denk er sowieso goed over na.

Bedoel er helemaal niks boos mee hoor :) Soms is alles idd alleen wat lastiger over te brengen via de pc:$ Het is en blijft een lastige beslissing, succes met het maken van de goeie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel er helemaal niks boos mee hoor :) Soms is alles idd alleen wat lastiger over te brengen via de pc:$ Het is en blijft een lastige beslissing, succes met het maken van de goeie :)

Ik weet wel dat je niet boos op me bent (hoop ik, :$) maar er zijn mensen die misschien boos reageren hierop, omdat ze het onzin vinden ofzo.

Maar het is idd lastiger om alles via de pc uit te leggen, :$

Maar het is idd een lastige beslissing, ik zal er ook goed over nadenken, :)

Thanks in ieder geval, :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt inderdaad wel wat Caroline zegt, dat het bij mij waarschijnlijk aanvankelijk om een geurprobleem ging, omdat Toendra eerst gecastreerd is geweest. Zoals ik al zei, konden ze niet meer samen na de castratie van Toendra. En dat was twee maanden voor Savannah gecastreerd werd.

Ik had ergens gehoopt dat door het dalen van Sav's hormonen ze vriendelijker zou zijn tegen Toendra, maar dat is dus ijdele hoop gebleken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .