Ga naar inhoud

help haakjes en abces


Aanbevolen berichten

Mijn lieve kleine meisje is maandag geholpen aan haken op haar kiezen, woensdag voelde ik ineens 2 bulten onder haar kinnetje dat bleken abcessen te zijn. De abcessen zijn vandaag open gemaakt en schoongespoeld ze zijn ook open gelaten zodat eventueel pus wat nog aanwezig is eruit kan lopen. Alleen zij eet nu nog gee hooi en brokken alleen peterselie banaan wat brood en worteltjes stukjes maar het duurt allemaal nog heel lang voor ze het weg heeft en zijn nog maar kleine beetjes en ze wil echt geen hooi! Wie heeft ervaring met hoelang het duurt voor ze weer goed en snel eten na het openmaken van abcessen? Ik had verwacht dat ze wel weer hooi zou gaan eten zodra de druk va de abcessen weg was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hoeft volgens de dierenarts verder niets aan die abcessen te doen qua verzorging ?

Wil je niet bezorgd maken...maar het moet helaas toch:
Kaakabcessen zijn bijzonder vervelende en moeilijk aan te pakken abcessen......Daar hoort doorgaans een hele intensieve verzorging bij, wil het kans krijgen om te genezen...

 

.....en met 'het' bedoel ik dan eigenlijk ook wel; het konijn....

 

Zal een paar linken neerzetten voor je hieronder...
Zorg dat je je goed inleest ! Want hier geldt echt; kennis is macht....
En een goede dierenarts is daarin van levensbelang...

 

Saar heeft een kaakabces

Kaakabces wat te doen

HULP NODIG!!! Teun heeft een gezwollen gezicht

Och moby...een enorm abces

Graag tips voor mijn zeer magere Binkie

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen ervaring mee, maar wellicht is het een idee om de brokken zacht te maken door ze in water te weken. Op deze manier is het voor je konijn wat makkelijker eten.


Wat ik van de topic van Binkie weet is dat het gat van het abces schoongemaakt moest worden en daarna gespoeld. Ik heb dat zelf nl nog voor Elise gefilmd. Zoals ZaZa zegt heeft het een intensieve verzorging nodig. Lees de topics die Zaza heeft aangegeven goed door, daar zal de nodige info in staan en dan wellicht met je dierenarts overleggen of er toch niet meer moet gebeuren dan antibiotica en pijnstilling.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Abcessen moet je ook regelmatig spoelen, minimaal 1x per dag maar eigenlijk in het begin 2x per dag. Heel voorzichtig het wondje losweken en dan zorgen dat die dikke prut eruit komt (het is een vieze dikke substantie dus het loopt er niet vanzelf uit). Een heel lastig werkje, vooral bij de kaak. Maar het moet helaas wel om het abces te laten verdwijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dopje had een abces in zijn kaak. Een bal van 5 cm. Mijn dierenarts heeft het abces gespoeld, drie keer per week. Volgens mij hebben we dat 2 weken gedaan, en hij kreeg antibiotica prikken elke keer, daarna genas het. Het heeft even geduurd maar het lukte wel. De mond zal wel pijnlijk zijn maar geneest wel vrij snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke mijn da heeft niets over spoelen gezegd hij heeft wel de abcessen open gelaten zodat eventueel meer pus eruit zou kunnen lopen. Hij wil haar maandag terug zien dus misschien spoelt hij ze dan weer schoon, ik ga het in ieder geval aan hem vragen, pff ben er helemaal verdrietig van zo erg als die beestjes wat hebben. Ze valt wel aan op banaan en yoghurt snoepjes dus dat geef ik nu extra veel, ik weet wel wat het niet goed is maar ik denk nu maar alles wat ik erin krijg is mooi meegenomen brokjes weken in water heb ik geprobeerd ze wil het echt niet! Hoop zo dat het nog goed komt ze heeft 3 jaar terug ook al ec overleefd dus het is gelukkig wel een vechtertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook nog kunt geven is olvarit wortelhapje, vinden ze heerlijk. Critical care is poeder wat tegenwoordig ook in dierenwinkels verkocht wordt. Of je kunt het bij je da kopen. Als je daar balletjes van draait, krijgt ze iig genoeg voedingsstoffen binnen en ook wat vezels. Als je maandag terug gaat, kun je het toch vragen of ze het nog eens spoelen? Het is naar idd maar als ze nog wil eten, is het toch goed. Dan heeft ze iig niet heel veel pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties. Ze is vandaag wat lrvendiger dan gister. Ze reageert goed op geluiden en als ik haar roep komt ze enthousiast omhoog Bedankt voor al jullie reacties. Ze is vandaag wat lrvendiger dan gister. Ze reageert goed op geluiden en als ik haar roep komt ze enthousiast omhoog of naar me toe. Als er iemand voorbij loopt volgt ze nieuwsgierig met haar koppie en ze ligt af en toe languit relaxed tegen haar vriendje aan. Het eten gaat alleen nog zo langzaam. Vandaag over heel de dag heeft ze een banaan een boterham paar takjes peterselie en klein stukje wortel en paar yoghurt snoepjes op. Alleen het duurt zo lang voor ze het weg heeft. Ik ga maandag vragen of de da het nog een x wil spoelen ik hoop dat het niet te laat is en de wonden nog open zijn. Ik zou het eventueel morgen ook samen met mijn vriend kunnen proberen te doen alleen hoe werkt het? of naar me toe. Als er iemand voorbij loopt volgt ze nieuwsgierig met haar koppie en ze ligt af en toe languit relaxed tegen haar vriendje aan. Het eten gaat alleen nog zo langzaam. Vandaag over heel de dag heeft ze een banaan een boterham paar takjes peterselie en klein stukje wortel en paar yoghurt snoepjes op. Alleen het duurt zo lang voor ze het weg heeft. Ik ga maandag vragen of de da het nog een x wil spoelen ik hoop dat het niet te laat is en de wonden nog open zijn. Ik zou het eventueel morgen ook samen met mijn vriend kunnen proberen te doen alleen hoe werkt het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ook eens een abces gehad, weet nog dat het lang duurde voordat ze er helemaal boven op was. Bij mij id het ook niet gespoeld, moest om een dag een injectie geven wat ik mij nog herinner. Ook dwangvoeren omdat ze niet zelf at. Het is helemaal goed geheeld uiteindelijk maar dit was wel een aantal jaar geleden. Ik zou zeker even overleggen over spoelen van de wond. Bij mij hadden ze de wond wel open gehouden voor het vuil.

Beterschap voor je konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb geprobeerd biks nat te maken en het te geven zodat het zacht is en ik heb wortelhapje in een spuitje gedaan en geprobeerd te geven maar ze wil het echt niet alleen maar banaan brood peterselie enzo als ik dat voor haar neer leg pakt ze het wel zelf op en begint er van te eten alleen langzaam en weinig. Ik ga zeker vragen aan de da over het spoelen van de wond. Ze krijgt nu 2x per dag antibiotica en 1x metacam tegen de pijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelhapje zou je ook gewoon zo neer kunnen zetten. Of een andere smaak proberen.

Brood is al geen konijnenvoer en zou ik echt heel voorzichtig mee zijn nu, ze eet al zo weinig en dan vult brood gewoon heel erg dus dan krijgt ze nog minder binnen.

Dat ze langzaam eet is niet erg, als ze maar blijft eten.

Zou eerder andere dingen proberen, liever een hoop peterselie dan brood.

Ik denk dat Dolly bedoelt met balletjes van Recovery dat je het dus met heel weinig water maakt maar zou juist normale hoeveelheid water aanhouden zodat het een papje is zodat ze het op kan likken.

En groenvoer in de blender/ staafmixer heb je volgens mij nog niet geprobeerd.

Juist groen is vaak het enige wat konijnen nog willen eten als ze zich niet fijn voelen dus veel groen aanbieden wat ze normaal ook eet en pureren.

Het lijkt mij ook dat ze pijn heeft, pijnstilling als Metacam hoort normaal 2x per dag bij konijnen omdat het na 12 uur is uitgewerkt.

Heeft je dierenarts dit geadviseerd? Om dit 1x per dag te geven?

Morgen anders even de dienstdoende dierenarts bellen want een konijn met pijn eet slecht en de helft van de dag geen pijnstiller schiet dan ook niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je kan het brood als noodoplossing gebruiken want iets eten is beter dan niets maar zou eerst eens veelal meer groensoorten proberen en ook proberen te pureren.

Ik snap niet dat je voor 4.5 kilo moet geven als dat konijn de helft weegt. Is het echt voor 4.5 kilo konijn of voor bijvoorbeeld 4.5 kilo kat?

Wat ik zou doen is niet zelf aanmodderen maar morgen meteen de dienstdoende arts te pakken zien te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het is metacam kat vandaar dat ik de dubbele dosis van haar gewicht moet geven dat is wel goed volgens mij. Heb niet het idee dat ze dood en dood ziek is want ze huppelt rond ligt languit en reageert goed overal op maar ze eet gewoon nog langzaam en absoluut geen hooi en ik wil graag dat ze hooi gaat eten want anders ben ik bang dat die haakjes weer terug komen en dan moet ik haar daar weer aan laten helpen binnenkort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metacam kat is ook na 12 uur uitgewerkt. Ik weet alleen niet welke dosis er dan gegeven moet worden, ik heb altijd metacam hond. Net wat Lonja aangegeven heeft, is het denk ik verstandig om morgen een dienstdoende dierenarts te bellen, want inderdaad, een konijn met pijn eet slecht, en als ze maar 1x per dag pijnstilling krijgt heeft ze de andere helft van de dag pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ipv een wortelhapje zou je zelf groenten kunnen pureren, dat wil nog wel eens werken. Proberen waard misschien. Ik pureerde er wel eens een stukje appel doorheen om het lekker te maken.

Ook blenderde ik er hooi doorheen zodat dat dat ook binnen kwam, dan wel zonder veel te kauwen maar ze hebben het toch nodig. Succes in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide tips van zowel Anjo als StamperPluis lijken mij het opvolgen waard. Het is natuurlijk super fijn dat ze vannacht weer wat meer at maar straks is de pijnstilling weer uitgewerkt of worden de abcessen morgen gespoeld en dan zit je weer met hetzelfde.

Nu kun je met die tips aan de slag nu het nog redelijk gaat maar als het goed is worden de abcessen morgen gespoeld en dan ga je hier opnieuw tegenaan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .