Ga naar inhoud

Saar heeft een kaakabces


Polomeisje

Aanbevolen berichten

Misschien moet ik in dit topic even beginnen bij het begin, vorig jaar februari ongeveer.

Saar leek een soort verkoudheid te hebben: een natte neus en ze kwijlde soms ineens. De da keek in haar bek en er bleek een kies niet helemaal lekker te zitten. Onder narcose heeft ze die kies verwijderd, maar er bleek veel meer los te zitten en er waren een paar kiezen met elkaar vergroeid. Er zat ook een soort abces of ontsteking. De da is zo'n 2 uur bezig geweest en heeft volgens mij 7 kiezen verwijderd.

Dat ging een tijdje goed, totdat er weer problemen waren. Weer een operatie.

Daarbij is haar kaak scheef komen te staan, waardoor haar voortanden niet meer goed recht af konden slijten. We besloten om ze eerst bij te slijpen, voor er eventueel een rigoureuzere oplossing zou komen. Na 4 weken weer geslepen, vervolgens na 2 maanden pas weer en nu staat haar kaak weer recht en slijten ze weer normaal af.

De laatste weken had ik het idee dat Saar meer moeite kreeg met eten. Ze rommelt wat heen en weer met een blaadje witlof en de helft komt er half gekauwd weer uit. (Saar is erg goed met haar tong inmiddels.) Wortel wordt netjes afgebeten, maar ze spuugt ook weer stukjes uit. Ze leek ook wat te zijn afgevallen.

Vandaag naar de da. Terwijl ik in de wachtkamer zit aai ik Saartje en valt het me op dat haar rechterkaak een andere vorm heeft dan haar linkerkaak. Er zit gewoon een hele bult aan! Ik had al wel gecheckt of ze pijn had als ik aan haar kaak zat, maar dat leek niet zo te zijn. Ook nu reageerde ze niet op mijn aanraking.

De da keek wat er de laatste keer gebeurd was en toen was er inderdaad een stukje kies blijven zitten rechtsonder. Dat had ze toen ook wel gezegd, en dat kan natuurlijk nog doorgroeien. Dat zorgt waarschijnlijk voor het abces. Ze is afgevallen van 4,6 naar 4,2 kg.

Maandag gaat Saar dus weer onder het mes. In haar bek zal dat stukje kies verwijderd worden. Aan de buitenkant zal het abces opengemaakt moeten worden en ik kan dus een lange behandeling tegemoet zien van spoelen, duplo en flagyl.

Ik heb nog geen ervaring met abcessen spoelen, dus alle tips zijn welkom. De beschrijving van de behandeling van de da kwam overeen met wat ik hier al vaker heb gelezen, dus dat zit wel goed volgens mij. Abces open houden en 2x daags spoelen.

Ik zal hier verder ook bijhouden hoe het gaat met Saar en de behandeling. Duimen jullie maandag mee dat de operatie in elk geval goed gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zal duimen samen met Doerak. Schrik niet als je je nijn terug krijgt....zo'n wond kan er heel eng uitzien.

Het is inderdaad een behandeling die langere tijd kan duren. Ik ben met Kodi een weekje of 4 bezig geweest. Hij had het abces niet op de kaak maar vanuit de nek. Wel de bobbel bij de kaak. Ze konden het abces dus niet operatie verwijderen, want in de nek is te gevaarlijk ivm zenuwen en spieren die daar vlak bij elkaar komen. Dus ook bij Kodi....een 'open wond'.

Hij kreeg pijnstilling (vooral de eerste dagen na de operatie) en antibiotica tegen interne ontstekingen. Het abces zelf was open en schoon gemaakt door de DA, daarna moesten we het zelf open houden en schoonmaken. Eerst meerdere keren per dag, later toen er minder pus uitkwam mocht het wat minder en mochten we ook heel licht wat betadine (voor dieren) in het spoelwater doen. Na een week of vier kwam er niets meer uit, zelfs niet als we een paar dagen spoelen oversloegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft Saar het abces dus op een gunstigere plek zitten, het is namelijk net of de kies de verkeerde kant op is gegroeid. In de "bocht" van de kaak zit een bult.

Dat openhouden, moest je dat ook zelf doen? Er is mij nu uitgelegd dat de wand van het abces vastgezet gaat worden, zodat het open blijft.

Heb je nog iets aan de bodembedekking moeten doen? Ze zitten nu buiten, maar Saar zal in elk geval naar binnen moeten, dus ik moet nu gaan bedenken waar ik haar het beste kan laten. Ze moet wel een beetje ruimte hebben.

Ik ga er van uit dat ik ook pijnstilling mee krijg. Saar is ongeveer 6/6,5 jaar en ik heb haar al heel wat medicijnen gevoerd inmiddels.

Ze eet zelf nog vrij goed. Op de brokjes valt ze aan en volgens mij heeft ze daar geen probleem met eten mee. Alleen soms wat gegoochel met blaadjes. Maar als dat eenmaal weer lukt dan gaat dat verder weer goed. Net of ze weer even moet bepalen waar dat blaadje precies langs moet in haar bek.

Waarschijnlijk groeit dat abces daar al even, dus dat gewichtsverlies is van een iets langere tijd. Volgens de da zag ze er verder goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat openhouden, moest je dat ook zelf doen? Er is mij nu uitgelegd dat de wand van het abces vastgezet gaat worden, zodat het open blijft.

Ze hadden de randen van het abces bij mij ook gehecht, maar ondanks dat ging het toch dicht groeien. De DA heeft me toen laten zien hoe ik het weer openkreeg.

Heb je nog iets aan de bodembedekking moeten doen? Ze zitten nu buiten, maar Saar zal in elk geval naar binnen moeten, dus ik moet nu gaan bedenken waar ik haar het beste kan laten.

Kodi zat op kattekorrels en verder gewoon op het vloerkleed. Ik hoefde dus verder niets aan de bodembedekking te doen.

Hij was al een binnenkonijn.

Ik heb helaas de foto's niet meer van zijn abces....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dat binnen zitten wordt nog wat.

Handdoeken vindt ze leuk om aan te trekken, in te graven en kapot te knagen. Maar beter dan geen bodembedekking. Ik heb nog wel een paar oude handdoeken liggen. Anders leg ik er nog wel kranten onder.

Ik denk dat ik haar de eerste dagen in een (te kleine) kooi doe. Die heb ik voor als ze ziek zijn, zo'n 1m kooi. Dan mag ze wat mij betreft vrij rondlopen als ik thuis ben.

Daarna denk ik dat ik een plekje in de badkamer maak. Dat is wel wat kouder (nu 8-10 graden 's nachts), maar ook ruimer.

Zou ik Kobus bij haar kunnen laten? Of mag hij de wond niet likken? Hij is namelijk wel een zorgzaam typje.

Nou ja, dat zie ik dan nog wel. Eerst maar eens iets beter over die verblijfplaatsen nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag...

Ik moet er volgens mij niet te lang over nadenken en haar gewoon wegbrengen en later bellen hoe het gaat.

Zal lastig worden om me te kunnen concentreren op mijn werk. Ik gok dat ik rond 1 uur mag bellen hoe het gaat. Dat zal ik dan ook wel hier posten.

Vandaag waren ze nog even in de tuin aan het los lopen geweest.

Saar_1.jpg

Saar_2.jpg

Je ziet eigenlijk niks aan Saar, zelfs niet als ze eet nu:

>http://youtu.be/b_ViCJg2Tgc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werd net al gebeld door de da.

Ze was klaar en Saar is nu wakker aan het worden.

De kies aan de binnenkant heeft ze moeten laten zitten. Deze zat erg vast en als die er wel uitging was het risico groot dat er een gat naar het abces aan de buitenkant zou ontstaan. Met als gevolg dat het pus uit het abces in haar bek zou komen.

Ze heeft zich dus gefocust op het abces zelf. Dit heeft ze open gemaakt en ik mag het gaan spoelen.

Ze had helaas geen flagyl meer, dat kan ik morgen ophalen. Duplo krijg ik sowieso mee.

Ik ben blij dat ze er goed doorheen is gekomen. Als begint het nu eigenlijk pas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Saar net opgehaald. Ze was al goed wakker en had zelfs al weer wat keutels gelegd en geplast.

Bij thuiskomst heb ik haar in de kooi gezet en wat eten gegeven. De andijvie ging er lekker in en ze is nu bezig met een worteltje.

Ik heb Kobus er maar even bij gezet, vond hem zo sneu, alleen buiten. Het is ook niet zo'n held.

Kobus vindt het binnen maar eng, terwijl Saar al van het dekentje wat voor de kooi ligt af gelopen was. Ontdekken, onderzoeken, nieuwsgierig!

Vanavond zou ik weg moeten. Heb getwijfeld of ik zou gaan, maar als ik haar nu zo zie valt het me alles mee.

In elk geval eet ze, is enthousiast, onderzoekend...

Ik zag alleen dat ze wel een keer aan haar wond krabde. Die is open, dus dat is niet zo handig.

Ik denk trouwens dat ik moet spoelen met lauwwarm water, klopt dat? Heb er een spuit voor meegekregen.

Morgenochtend dan maar proberen. Ik ben dan wel alleen, dus ik hoop dat het me lukt. Ik ga wel met haar in het bad zitten.

Net foto's geprobeerd te maken. Die zet ik hier vanavond nog wel even neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, wat een gedoe zeg!

Ik dacht: laat ik maar beginnen met de pijnstiller. Onze worstelkoningin dacht van niet.

Heb het er uiteindelijk wel in gekregen.

Toen spoelen...

Het leek me handig om haar maar gewoon op de grond te laten zitten, dan kon ik haar klem zetten tussen m'n benen, net als bij de pijnstilling.

Daar dacht Saar anders over.

Toen ben ik met haar in het bad gaan zitten. Daar heb ik 3 spuiten van 20 ml gespoten, maar er kwam niks uit. Ondertussen strooide Saar kwistig met keutels en op een gegeven moment liep er iets warms over mijn been. Lekker, ondergeplast.

Volgens mij spoot ik het water er meer overheen dan erin, dus haar toen maar in de wasbak gezet. Daar nog 2 pogingen gedaan. Ik ben er vrij zeker van dat ik er nu wel in gespoten heb, maar heb er niet echt iets uit zien komen. Saar krabbelde elke keer uit de wasbak en vloog mij zowat om de nek. Toch lief dat ik dan nog steeds "veilig" lijk te zijn...

Vanmorgen waren de keutels kleiner dan normaal, al heb ik net in bad ook normalere exemplaren langs zien komen.

Nu m'n kleren maar in de was en naar het werk...

aangepast door Polomeisje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft lastig, ze blijven natuurlijk tegenspartelen omdat het niet natuurlijk is en niet snappen dat het voor hun eigen bestwil is.

Ik deed het spoelen en toedienen van de medicijnen altijd op het aanrecht. Da's wat hoger en dus prettiger voor mij.

Daarnaast nam hij niet snel de benen doordat het aanrecht glad was. Ik zette hem in een handdoek en pakte hem daar strak mee in, dus als een worstje om zo maar te zeggen. Zijn voor- en achterpoten in de handdoek. Kodi moest ik dan op zijn zij leggen en met een onderarm, elleboog hield ik hem zachtjes tegen het aanrecht gedrukt terwijl ik met de hand van dezelfde arm een andere handdoek vast had (om spoelwater een beetje op te deppen).

De pus zelf is vrij dik, denk aan smeerkaas, en er is dus best wel wat voor nodig om het er goed uit te spoelen. Hoe groter de opening, hoe beter het gaat. De eerste keer komt er waarschijnlijk wat minder uit doordat de DA het al grondig gespoeld en schoongemaakt heeft, maar ik denk dat je nog wel wat 'kaas' gaat zien.

De pijnstilling gaf ik trouwens als hij ook in de handdoek 'gerold' zat, maar dan stond hij nog wel op de pootjes....Konijnenkontje tussen arm (elleboog) en zij. Met de hand van de 'klemmende' arm het koppie beetpakken en iets omhoog houden. Dan met de vrije hand het spuitje achter de voortanden zetten. Met de tuit van het spuitje kan je eventueel het wangetje iets optillen.

Succes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je verhaal.

Misschien is het aanrecht ook wel een goed idee.

Pijnstilling geef ik nu nog op de grond, ik klem haar tussen mijn benen, mijn voeten zo dat ze niet achteruit weg kan.

En dan eroverheen hangen en het spuitje in haar bekje. Ze slaat me dan alleen met haar voorpoten weg en beweegt wild met haar kop.

Die handdoek past ze net niet in, heb ik wel eens geprobeerd. Dan is madam zo slim om achteruit de handdoek in te kruipen.

Maar misschien met iets groters dat het wel lukt...

Ik neem aan dat ik de wond ook een beetje open moet trekken om er goed in te spuiten. Vanavond maar eens met z'n tweeën proberen.

Brokjes at ze trouwens ook niet goed, die werden de hele kooi door gesmeten.

Meestal maakt Saar op zo'n manier iets duidelijk. Zo kan ze ook in haar drinkbak kijken als die leeg is en dan naar mij...

Ik heb brokjes geweekt in heet water en daar begon ze gelijk aan. Kennelijk vind ze ze gewoon nog te hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je mag best wel een grote handdoek gebruiken. Als je haar net een paar centimeter van de rand zet, kun je de rand omklappen op de voorpootjes en de voorpootjes zo opsluiten. Het is ff een handigheid maar zo kan ze niet meer met de voorpootjes slaan. Ik moest de wond inderdaad iets 'kantelen' zodat ik er beter in kon spuiten. In jouw situatie misschien anders gezien de wond op een heel andere plek zat. Tevens hadden ze een 2e opening zodat ik echt door de abces zak kon spoelen. De opening is niet echt een wond, slechts de bovenkant van de zak. Die moet je dus zo goed als mogelijk in zijn geheel 'open' zetten zodat je het water er goed in kunt krijgen. Persoonlijk vond ik het spoelen echt een naar werkje, veels te bang dat ik hem zeer deed, maar dat was niet het geval. De tweede week gebruikte Kodi al geen pijnstiller meer. Hij liet ook rustig toe dat ik spoelde, alleen wanneer het hem te lang ging duren begon hij een beetje tegen te spartelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dat is wat zeg zo'n abces. Ik dacht ook gelijk aan in een handdoek wikkelen. Maar als konijnen iets echt niet willen, dan is het moeilijk ze in toom te houden. Goed dat ze wel eet en slim dat je der bokjes nat hebt gemaakt. Krijgt ze het toch binnen.

Moet zeggen dat het onwijs leuk konijntje is. Hoe gaat het nu met Kobus, zit hij buiten. Zit ie aan de wond als ze samen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, net Saar in de gootsteen gezet. Ze was zo aan het proberen weg te komen dat ze vanaf het aanrecht in één sprong op mijn schouder sprong.

Met z'n tweeëen geprobeerd haar in de gootsteen in bedwang te houden en ondertussen spoelen.

Saar heeft maar een enkel gat, is dus heel lastig. Ze wil ook gelijk weg zodra ik begin te spuiten...

Net even de AB opgehaald bij de DA. Die gaf aan dat het er om gaat dat er vooral zuurstof in de wond kan komen, omdat de bacteriën die in een abces zitten daar dood van gaan.

Morgen probeer ik de wikkeltechniek maar weer eens. Ik heb nog een stuk fleece liggen dat wat groter is dan een handdoek.

Kobus is net weer op bezoek geweest. Hij zit de rest van de dag gewoon buiten. Binnen vindt hij eigenlijk een beetje eng, dan duikt 'ie weg achter Saartje. Saar lijkt het weinig te boeien, maar ik heb het idee dat Kobus zijn sterke vriendin wel nodig heeft.

Hij heeft Saar net gewassen, Saar heeft hem gewassen. Van de wond blijft 'ie tot nu toe nog af. Als Saar ligt zie je er ook niks van, hij zit precies in de nekplooi.

Ik zat me net nog af te vragen of ik Saar niet gewoon naar buiten kan doen. Alleen heb ik er dan weinig zicht op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar niet naar buiten doen. Buiten het feit dat je er weinig zicht op heb, kan er ook vuil van de bodembedekking in de wond terecht komen. En op handdoeken buiten lijkt me niet zo'n goed idee aangezien ze zich op handdoeken niet warm kunnen houden buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, is wat hygiëne betreft ook beter dat ze binnen zit. Ik vermoed dat ze van de kou niet zoveel last zal hebben, maar ik ga het maar niet uitproberen.

Net ging het eigenlijk best goed. De Flagyl is niet vies, dus heb na een beetje worstelen gewoon het spuitje voor haar neus gehouden. Die wilde ze aan de kant doen, dus pakte ze hem met haar tanden. Ik iets spuiten, dat was inderdaad niet vies. Dus die heeft ze zowat zelf naar binnen gelebberd.

Spoelen in een fleecedekentje gedaan op de vloer van de badkamer. Ze worstelde niet eens! Kon goed spoelen dus, maar er kwam weinig uit.

Toen ik haar weer terug zette rolde er een hele batterij keutels uit het dekentje...

Ik ben zelf trouwens ziek geworden en lig nu in bed. Hopelijk slaap ik dat er vandaag uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap, dat kon je er ook nog wel bij hebben....

in ieder geval fijn dat het met de fleecedeken wel beter gaat. Probeer je nijn extra te verwennen na de behandeling, liefst op de plek en deken waar je behandeld, zodat het niet alleen kommerenkwel is op de deken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .