Ga naar inhoud

HELP! E. Cuniculi


Natasja

Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bedankt allemaal voor de steun!!

Het gaat nog steeds niet heel erg goed. Mn konijnen zitten nu samen maar ze lijken allebei nogal suf. Ik kan me bij Sahara voorstellen dat dit door de omstandigheden en medicijnen komt. Maar bij mn andere konijn (die is normaal heel levendig en wild) kan ik me niet voorstellen dat ze door 0,8 ml panacur zo suffig wordt. Of maak ik me nu zorgen omdat ik me toch al zorgen maak? haha

Heb vanmiddag om 14u hun hok schoongemaakt en nu (18u) hebben zo nog niet gekeuteld of geplast. Das wel een lange tijd toch?

Iemand iemand hier misschien ideeen over?

Ik heb op Carolines advies wat kruiden gekocht, namelijk peterselie en basilicum dus hier hebben ze een klein beetje van gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4 uur tijd geen enkele keutel? Ben je daar echt zeker van? Want in dat geval moet je volgens mij naar de DA met je andere konijntje...een gezond konijn keuteld bijna constant... Mogelijk in de namiddag wat minder, dan slapen de mijne ook meestal. Maar als ze ondertussen nog keutels hebben, zou ik toch even de telefoon nemen en minsten eens navragen bij de DA.

En lusten ze de kruiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze vinden de kruiden heeeeeerlijk! En ook Sahara viel erop aan. Binnen 5 seconden was het weg :) Bedankt voor de tip! :thumbsup:

Het lijkt dus nu toch iets beter te gaan met Sahara gelukkig

Er liggen nu (21u) wel wat keutels in het hoekje waar ze hun behoeften doen. Maar echt veel zijn het er niet... Zou dit kunnen komen door de panacur of door de stress van het toedienen hiervan (dit krijgen ze allebei 2xper dag) Als het morgenochtend nog zo is bel ik de DA!

Ik zal morgen laten weten hoe het gegaan is verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...dat vraag ik me dus af...of hun darmen door de panacur slechter gaan werken. maar dat moet je dus aan je DA vragen. Het zou kunnen...weet niet of Mintaka haar konijnen er iets bij hebben gekregen voor hun darmen toen?

Leuk hé dat ze zo gek zijn op kruiden :) Ze ruiken ook zo lekker daarna :) Normaal zou dat ook hun eetlust opwekken, dus ik hou mijn duimen nog steeds omhoog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je!

Sahara krijgt ook iets om haar darmen weer op gang te brengen en ook iets laxerends! Met hem gaat het nu dan toch wat beter weer. Maar het is nu mijn konijn zonder verdenking van cunuculi die ter preventie panacur krijgt nu een beetje stil is! Ga morgenochtend direct even bellen met de DA!

Die kruiden zijn echt een hit, die hou ik erin. Het nu van die kruidenplantjes bij de Lidl gekocht (bieslook en peterselie) dus dat kun je tenminste nog even bewaren (itt tot van die gesneden dingen)! Ze ruiken idd lekker nu, iig niet meer zo erg die medicijnlucht! Zucht 5 soorten medicatie is ook niet niks...

Sinds ze een beetje van die kruiden hebben gehad kijken ze me steeds hoopvol aan en komen ze naar me toe gerend dus dat is al een verbetering want dat gebeurde een week geleden voor t laatst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan geen probleem,oef... !!!

Hier eten ze per week ongeveer 2 supermarktzakjes kruiden per week met z'n 2 op, maar het zijn wel erdelijk grote konijnen, rond de 4 kg. Ik koop bussels kruiden op de markt en mix ze dan altijd in zo'n zak. Ze krijgen er 2à 3 keer per dag een grabbel uit. Ik koop peterselie (2 soorten) dille, basilicum,tijm,rozemarijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok! Goed om te weten, tijm en rozemarijn heb ik nog nooit aan ze gegeven dat ga ik ook nog proberen. Wat voor konijnen heb je Caroline? En woon je in Geneve? Ik moet iedereen nog een beetje leren kennen hier...

Mohaje heeft trouwens nu weer gewoon gekeuteld gelukkig! Sahara krijgt een laxeermiddel en een middel om het eten/poepen te stimuleren. Ik hoor zijn darmen nu borrelen... echt zielig! Maar ja ga er maar van uit dat het allemaal meewerkt om hem te genezen! Tot nu toe gaat het toch wel weer ietsje beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik eigenlijk niet snap is waarom Sahara een laxeermiddel krijgt... Daar krijgt hij toch diarree van en geen keutels? Ik zou zelf zeggen dat een stimulerend middel echt genoeg is...

Ik ben blij voor je dat de kruiden in de smaak vallen bij je konijntjes! :)

En inderdaad, het vraagt geduld om echt herstel te gaan zien hoor. Dat kan wel een week of twee duren soms...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Martine!

Ja dat dacht ik in eerste instantie dus ook! De DA vertelde dat het er mee te maken had dat hij ook dwangvoeding en andere medicijnen kreeg. Ik denk dat als je dwangvoeding gaat geven terwijl de darmen nog niet goed werken er obstipatie kan ontstaan/ontstaat. Dus om zeg maar die spijsvertering weer goed op gang te krijgen krijgt hij cisaral om te stimuleren en laxatract om alles er iig weer uit te krijgen.... Denk dat dat de achterliggende reden ongeveer is :s Sahara heeft gelukkig geen diarree ondanks de laxatract maar kleine onregelmatige keutels, dus hoop dat dat nog gaat veranderen!

Hoe is dat bij jou toen met Toendra gegaan toen zij ziek was? Wat kreeg zij allemaal voor medicijnen en hoe ging het bij jou nadat ze behandeld is? En wanneer merkte jij een beetje verbetering? Had Toendra ook van die borrelende darmen? Ik hoor ze namelijk borrelen als ik sahara bij me op schoot heb.... Wat een vragen allemaal... Sorry!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die borrelende darmen kunnen op vanalles duiden, maar zijn niet noodzakelijk een slecht teken. Ons vorig konijntje kreeg plots heel erg borrelende darmen een dag ofzo na een hevige gasaanval en dat was eigenlijk het moment waarop het beter met haar begon te gaan.

Je kan ook de buik een beetje maseren. Weet niet of ik dat hier nu wel of niet al gepost had...

Ik heb zelf een tweeling, hun verhaal lees je hier

http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/6005-clicquot-merlot-castratie-clicquot-ligt-vast.html

En ik woon ondertussen al 6 jaar in Genève, maar ben van België afkomstig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De buik masseren leek mij ook wel een geschikte optie, ik vraag me alleen af hoe je dat het beste kunt doen? Moet je een bepaalde richting op masseren of rondjes bijvoorbeeld?? Of maakt dat helemaal niets uit misschien? Iemand hier ervaring mee?

Leuke foto's van je tweeling Caroline! Wat een schatjes :)

Wonen in Geneve bevalt zeker wel goed als je er al 6 jaar woont! Ik zou daar echt graag nog eens heen gaan!

Met mijn konijn Sahara gaat het nu wel iets beter, al is de urine nog steeds wat oranje. Wat volgens de DA mogelijk van de voedingsstoffen komt of anders van de (waarschijnlijk) e. cuniculi. Het is nog afwachten of het goedkomt. Het lopen gaat nog niet zo goed, hij loopt nog wankel op zijn achterpoten en deze komen ook niet helemaal mee. Hij kan wel op zn achterpoten staan, heeft er ook kracht en gevoel in maar toch heeft hij geen goede balans. Volgens de DA heeft hij daar geen last van en zou er redelijk goed mee te leven zijn.

Het keutelen gaat nog niet zo goed bij allebei mn konijnen. Heel weinig keutels maar eigenlijk.... Ook eten ze allebei niet goed, het enige wat ze uit zichzelf eten is groenvoer. Dus peterselie en basilicum een beetje bijvoorbeeld. Het vaste voer komen ze niet aan. Ze drinken verder ook erg weinig vergeleken met normaal. Mohaje drinkt ongeveer 50ml water per dag en sahara vrijwel niets (iig niet uitzichzelf, ze krijgt wel water binnen via het dwangvoeren en groenvoer gelukkig). Ik vraag me bij Mohaje af hoe het komt dat zij niet zo goed eet en keutelt, zij krijgt alleen de panacur maar. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat haar maatje ziek is en dat zij daar op reageert?

Aankomende week ga ik weer naar de DA voor controle van Sahara, ik hoop dat ik dan meer weet over zijn kansen! De zorgen blijven dus eigenlijk...

Mintaka, hoe ging dat bij jouw toendra toen zij medicijnen kreeg tegen de e. cuniculi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja das waar!

Ik ga morgen echt de dierenarts meteen bellen want ik vertrouw ook dat keutelen en drinken van mijn beestjes niet! Ik vind dat ze echt veeeeels te weining keutels laten.... Is een konijn echt in gevaar als ze een dag weinig keutelen (staat ergens anders op een forum namelijk..) ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventjes kort, ik heb niet de tijd om alles te gaan lezen...

Toendra had dit weekend ook last van "niet kunnen keutelen". Ze ging op de wc zitten, staart omhoog, maar er kwam niks...

Ik heb haar toen voor mij op de tafel gezet en gewoon haar buik van voor naar achteren gemasseerd. Vastpakken net onder de ribbetjes en zachtjes naar achteren wrijven. Bij haar heeft het goed geholpen. Even later kwamen er massa's keuteltjes...

Ik kom vanavond nog wel eens piepen, na alle lessen, maar nu moet ik er als de bliksem vandoor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken je verhaal, heb namelijk waarschijnlijk hetzelde gehad bij Lucie, maar daar waren we niet zeker van. De dierenarts kon geen aanwijsbare oorzaak vinden.

Na een aantal dagen werd het erger, toch maar terug gegaan, medicatie gekregen voor een aantal weken en ermee aan de slag gegaan. Inmiddels is ze weer helemaal gezond.

Je moet ze niet te veel laten lopen, elke dag een beetje meer en zo langzaam opbouwen, met Lucie is het zo ook goed gekomen. Ze gaat nu zelf rusten wanneer het niet meer gaat, gelukkig.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle lieve reacties!

Ben gisteren voor controle naar de DA geweest en moet nog een weekje met de medicatie doorgaan. Panacur nog wel twee maanden iig. Het gaat een stuk beter al. Sahara loopt iets beter en reageert al weer op me als ik binnenkom. Hij krijgt nog wel dwangvoeding omdat hij de vaste voeding nog niet wil eten. Maar gelukkig wel groen en hoor. Verder probeerde ik vandaag een snoepje te geven, puur om even te testen hoe de zaken er voor staan, en die was errug welkom. Dus het gaat beter!!! JOEPIE

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .