Ga naar inhoud

HELP! E. Cuniculi


Natasja

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Natasja en ik heb twee heerlijke schattige en zeer pluizige konijntjes, Sahara en Mohaje (spreek uit Mohavie). Leuk dat iedereen net zo enthousiast is over konijnen als ik! Het lijkt me leuk om het over alle bunnies te hebben, maar eerst heb ik helaas iets minder leuks:

Ik zit met een probleem...

voor sommigen misschien wel herkenbaar :(

Mijn konijn Sahara (Ram, zwart-wit vosje, 1,5 jaar) had sinds een week last van achterpootjes die niet goed meer meekwamen. In het begin leek het luiheid (waar ie wel vaker last van heeft) maar nu was er echt iets aan de hand. Bij de DA aangekomen was het in zijn ogen niets ernstigs, vijf dagen antibiotica erin en huppakee KLAAR! Na twee weken moest ik terug voor controle.

Nog voor de eerste week voorbij was vertrouwde ik het niet en ben ik naar Evert-Jan de Boer (wilhelmina Park Utrecht) gegaan. En ja hoor.... de gevreesde E. cuniculi. Opname voor drie dagen... en ook medicijnen voor Mohaje (die wel weer mee naar huis mocht)

Sinds zaterdag is Sahara opgenomen en ze krijgt onder andere panacur, vitaminen en dwangvoeding. Volgens de dierenarts ging het niet zo goed maar heeft hij toch een vrij grote kans het te overleven. Vanmiddag knabbelde Sahara alweer een beetje uit zichzelf aan zn eten werd me verteld.

Vandaag is de derde dag al van zn opname en morgen mag ik bellen of en wanneer hij naar huis mag. Sahara is echt een knuffelkonijn en niet zo'n bikkel. Ik maak me zo'n zorgen! Ik ben zo bang dat hij het niet redt....

Ik las al op het forum dat meer mensen dit hebben meegemaakt, dus ik ben gelukkig niet de enige met deze ervaring...

Ik voel me zo machteloos :( :( :( Heeft iemand misschien een idee wat de overlevingskans is? En heeft iemand tips voor me? Ik kan niet tegen dat wachten wachten wachten en niet weten hoe het met mn schatje is!

Alvast bedankt!

Groetjes Natasja

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

hey meid, even kort want ik ben op dit moment druk, maar ik kom er zeker op terug...

ik heb hier zelf een schatje rondlopen, Toendra, met e. cuniculi, en dat gaat prima...

wat mij betreft, als je er vroeg bij bent (en dat lijkt me in jouw geval zo te zijn), zijn de overlevingskansen erg goed!

ik duim super hard mee voor Sahara en ik blijf je verhaal op de voet volgen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft jou konijntje, eens de goede diagnose gesteld is, erg veel kans hoor. Je bent ook bij een DA met een erg goede reputatie, dus hoewel je situatie nu niet bepaald leuk is, denk ik niet dat je je te grote zorgen moet maken. Volgens mij zijn alle konijntjes op BB waarbij de diagnose gesteld werd er gewoon goed doorgekomen....

Hou er wel even rekening mee dat als hij weer thuis is, je hem niet gewoon bij ^zijn partner zet, een paar dagen weg, vreemde geur... mogelijk herkennen ze elkaar niet en komt er ruzie van... weer koppelen op neutraal terrein dus.

Succes en veel beterschap voor je ventje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties! :)

Ik ben er al een stukje geruster op nu. Ik probeer er vanuit te gaan dat alles goed komt. Ik heb gelezen over Toendra en ben blij dat het nu goed met haar gaat! Erg van dat konijntje dat wel overleden is, het is ook soms zo oneerlijk :((!!!

Morgen heb ik weer contact met de DA en hoor ik meer!

Natuurlijk zal ik dat hier dan even melden

Iig al heel erg bedankt allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb vandaag contact gehad met de dierenarts en Sahara mocht naar huis! Wat was ik blij zeg. Heb hem vanavond opgehaald en hij zit nu met Mohaje weer lekker samen. Geen ruzie of rangorde-kwesties gelukkig!

Ik mocht Sahara na drie dagen opname weer mee naar huis nemen maar wel met een zak vol medicijnen, onder andere panacur, metacam (ontstekingsremmer en pijnstiller), duplocilline (antibiotica), cisaral (om eten en poepen te bevorderen geloof ik), en laxatract (laxerend). Verder moet ik um dwangvoeren tot ie zelf weer goed eet. Hij zit en ligt nog wat suf maar hij loopt wel wat rond en eet al wel wat hooi gelukkig. Zn favo snoepjes haalt ie nog wel zn neus voor op... Wel apart was het trouwens dat hij nog geen 5 minuten in zijn hok was en hij de wc-rol alweer aan het opeten was, en dit terwijl hij dwangvoeding krijgt!!!

De DA ziet het positief in dus dat doe ik ook maar! Verder hebben ze er nu zo'n konijnenwigwam bij en dat vinden ze wel interessant :bounce:

Ben echt supertevreden met de DA van Utrecht WilhelminaPark. Zij weten echt waar ze mee bezig zijn. Dus mocht iemand ooit een konijnkundige DA zoeken dan kan ik die aanraden! x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sahara is echt een wandelende medicijnkast ;)

weet iemand ook hoe lang het normaal is dat dwangvoeden vol te houden? Sahara krijgt nu vanaf zaterdag al dwangvoeding en hij eet nog niet echt heel goed uit zichzelf (behalve wat hooi) ... duurt wel lang vind ik!

Echt super al die steun hier!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij nog niet goed uit zichzelf eet, blijven dwangvoeren hoor! Misschien kan je het wat minderen als je ziet dat hij toch zelf pogingen onderneemt, maar als hij zelf niet voldoende eet, moet je echt een handje helpen. Het is uitermate belangrijk dat er ALTIJD voedsel in zijn spijsverteringsstelsel zit!

Natuurlijk is het wel zo dat hij minder hongerig zal zijn als jij hem dwangvoert, dus misschien kan je eens eventjes een uurtje of twee langer wachten met een dwangvoeding, om te kijken of hij honger krijgt en zelf gaat eten...

Je mag trouwens wel met behoorlijke kracht spuiten in zijn bekkie hoor, maar alleen wel opletten dat hij zich niet verslikt.

Is er iets wat hij tevoren echt onweerstaanbaar lekker vond? Ik zou hem daarmee plagen en zien of hij het aanneemt :)

Met mijn mormels gaat het prima :) Toendra's pootje is bijna genezen (ze had een grote bijtwond na een mislukte koppelpoging drie maanden geleden). Ik ben in die periode wel erg bang geweest dat ze opnieuw e. cuniculi symptomen zou gaan ontwikkelen omdat ze met de infectie en de pijn toch behoorlijk verzwakt en vermagerd was, maar ze is er heel goed doorgekomen. Helemaal geen symptomen :) Ze is wel niet geënt samen met de anderen, omdat ze ze verzwakt was. Dat ga ik binnenkort toch nog laten doen, denk ik (moet effe overleggen met de DA).

Link naar reactie
Delen op andere sites

natuurlijk als je hem ziet eten, genoeg ziet eten waarvan je denkt: inu kan ik minderen dan kan je dat doen. maar als hij genoeg hooi eet (wat erg belangrijk is) en plus jij propt hem vol dan heeft hij geen trek in andere dingen. Miss dat je het goed in de gaten moet houden en zelf moet inschatten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg zo'n bijtwond! Dat was dan echt wel oorlog tussen die nijntjes :( Gelukkig dat Toendra's herstel uiteindelijk goed verliep en dat niet de e. cuniculi weer om de hoek kwam kijken! Ik heb mijn konijnen twee weken geleden weer laten enten trouwens

Ja het is natuurlijk waar dat Sahara minder hongerig zal zijn als hij dwangvoeding krijgt. Hij eet wel wat hooi en net voor het eerst sinds hij thuis is weer een stukje wortel. Das wel weer positief! Maar zn gewone vaste voer (science selective) wil hij niet eten!

Hij reageert wel op het geluid van de 'snoeppot' (het deksel maakt een erg herkenbaar geluid) maar waar hij vorige week nog tegen me opsprong alsof hij nooit te eten krijgt reageert hij nu op mijn aanbod van een snoepje (yoghurtsnoepjes, zn favoriet) door met zn kont naar me toe te gaan zitten zodra hij het snoepje geroken heeft.

Ik zal morgen eens iets langer wachten met de dwangvoeding! Bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat eigenlijk nog hetzelfde met sahara, ik begin weer wat minder positief te worden! Want hij is nu wel thuis maar echt verbetering is er niet sinds hij thuis is.

Vandaag de DA gebeld omdat de urine oranje/rood was (hij had een stukje wortel gegeten). Maar wilde toch even checken of t echt daarmee te maken had. Het maakt volgens de DA niet zoveel uit, hij denk dat het van de voeding of medicijnen komt. Al zou hij blaasontsteking oid hebben dan pakken de medicijnen die hij nu krijgt dat aan zei de DA.

Ook zei hij dat Sahara OF e. Cuniculi heeft OF een rugbeschadiging door rijden van mijn andere konijn.... Ik was in de veronderstellin gdat het e.cuniculi was omdat we het daar steeds over hebben gehad maar dit is dus blijkbaar ook een optie die nog niet uitgesloten was!

Toen ik vroeg naar zijn kansen vertelde de DA dat hij bij het ene konijn ziet dat het snel opknapt, dat het bij de ander wat langer kan duren en dat sommigen nooit opknappen... En sahara is echt al een week zo ziek! Hoop niet dat ze bij de konijnen hoort die niet opknappen. Volgens de DA moet ik gewoon doorgaan met de medicijnen en afwachten. Tssjaa, ik heb natuurlijk geen keus maar ik vind het wachten vreselijk!

Dit was het weer even!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Natasja,

De moed niet opgeven hoor, het kan idd een tijdje duren voor er weer vooruitgang te zien is!

Alvast een bijkomende tip: laat die yoghurtsnoepjes voor wat ze zijn, dat is iets wat jou konijn zeker nu helemaal niet zou mogen eten, dat gaat nl zijn darmen nog meer in de war gooien, er zit ook teveel suiker in en aankomen is nu ook geen optie. Probeer het eens met een takje peterselie, dille, basilicum, rozemarijn...dat vinden ze vaak even lekker en het is gezond voor ze.

Bekijk deze link eens en de volgende pg's

Voeding van een konijn

En de lijst met kruiden en waar ze kunnen ondersteunen hier:

Konijnen en alternatieve geneeskunde

Zeker voor een ziek konijntje is de juiste voeding heel erg belangrijk.

Veel beterschap voor je maatje, ik blijf duimen dat het allemaal goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .