Ga naar inhoud

kiezen slijpen/verwijderen


Pippa

Aanbevolen berichten

Even een vraag namens een vriendin.


 


Haar konijn heeft chronisch last van kiezen die haken hebben, februari is hij onder narcose geweest en nu moet hij weer.


Dierenarts zei dat trekken geen optie was omdat ze dan niet mee eten, zou het nog in Genk hebben nagevraagd. Spuitje zou volgens deze DA de enige oplossing zijn of elke 3 maanden slijpen onder narcose hetgeen het beestje ook niet gaat overleven.


Mijn vriendin (maar ik ook natuurlijk) vinden een spuitje natuurlijk niet de beste oplossing.


 


Vraag is of er IEMAND, als is het er maar 1. Ervaring heeft met een konijn zonder kiezen.....


 


Dus niet de snijtanden want ik heb er zelf 1 zonder snijtanden en dat is echt geen probleem (handiger zelfs hahah)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn moet elke 7 a 8 weken ivm haken aan zijn kiezen. Door zijn leeftijd durf ik hem niet meer onder narcose te brengen.


Ik ben bij toeval bij een dierenarts terecht gekomen die ook kiezen vijlt zonder narcose. Vond het maar een eng idee, maar aangezien ik weinig andere keuze had (ja idd anders inslapen) het een keer zo laten doen en het was mij meegevallen. Meneer zit de zelfde avond weer redelijk normaal te eten. Ze kijken wel of het konijn het wel aankan. Als het te veel stress geeft doen ze het niet. Ik ben er altijd gewoon zelf bij dus hou het zelf ook wel in de gaten, maar tot nu toe laat hij het goed toe.


Ik heb met een ander konijn wel voor de keuze gestaan om in te laten slapen of een poging doen om zijn kiezen te laten verwijderen, maar de dierenarts raadde het verwijderen af omdat het betekend dat het konijn geen vast voer meer kan eten (en door een tandwortel probleem had die van mij nog eens extra kans op ontstekingen na de ingreep).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je vriendin met voeding ook al het een en ander heeft geprobeerd om (proberen) het te verminderen? Niet dat dit altijd dé oplossing is maar ooit kan het wel eens verbetering geven door sommige dingen aan te passen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja uiteraard!! Beiden al lang konijnenbezitters en voer is met name hooi, beetje SS en elke dag groente. Hierdoor zouden de kiezen moeten slijten maar helaas. Terechte vraag trouwens!! Inmiddels heeft ze ook voor de optie van raspen zonder narcose gekozen en nu maar kijken hoe hij t gaat doen!! Hopelijk niet te veel stress... Maar goed, het alternatief is niet rooskleuriger!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het echt om alle kiezen verwijderen? Dat wordt wel een probleem ja, wat het eten betreft.
Diva hier mist echter 'slechts' twee kiezen, en hoewel het verre van ideaal is hoor - het zijn twee bovenkiezen, dus de kiezen die daar onder zitten slijten slechter af - heeft ze er geen problemen mee. Ze eet nog steeds alles wat los en vast zit.

 

Wel ben ik voor de zekerheid overgestapt van SS naar Trovet, omdat hier leden goede ervaringen hadden om haakjes te verminderen. De onderste kiezen lijken hier tot nu toe wel wat baat bij te hebben; Diva's kiezen zij in november verwijderd en nu een half jaar later gaat het uitstekend met haar. (*klopt even snel af...* ) De DA heeft nog geen haakjes hoeven wegslijpen in al die maanden. (Wat nog even spannend was, want in de tijd van de operatie was Diva zo mager dat nog een narcose wel heel erg veel risico met zich zou meebrengen en zag de toekomst er even niet zo rooskleurig uit. Nu is ze inmiddels in veel betere conditie en zou een keertje haakjes wegslijpen niet zo'n probleem zijn.)

Ik moet er wel even bij vertellen dat Diva twee kiezen mist omdat er abcessen waren ontstaan; deze ontwrichtten de kiesjes waardoor het mogelijk was ze te verwijderen. Kiezen verwijderen waarvan de wortels verder gezond zijn is een ontzettend moeilijk klusje heb ik me nu laten vertellen door verschillende DA's, (ik wilde weten of het een optie was om de onderste twee kiezen te laten trekken als die door de verminderde afslijting voor problemen zouden zorgen) dus dat is misschien nog wel even een puntje om na te gaan.

Voor nu; naast hooi zou je ook kunnen kijken of planten/kruiden met veel vezels een beetje kunnen helpen; rietstengels kreeg ik ooit als tip. En weegbree doet het hier ook wel goed. En misschien kun je bij je DA een proefverpakking Trovet halen? Je loopt wel risico dat je konijn na een tijdje niks anders meer wil (Diva deed ooit een moord voor SS, maar sinds ze Trovet krijgt haalt ze zo ongeveer haar neus er voor op...) maar wellicht dat het wat helpt?




 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .