Ga naar inhoud

Konijn wil niet meer in het hok


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijnen, Turtle en Rouge, wonen bij mij in de huiskamer in een 1.20 kooi die we hebben vast gemaakt aan een kastje (tijdelijke oplossing totdat de nieuwe ren eindelijk klaar is) en omdat dit bij elkaar net geen 2 m2 is zet ik er een panelen rennetje omheen als ze niet los mogen lopen (dus als ik niet thuis ben en 'snachts).

Gelukkig voor de konijnen ben ik bijna altijd thuis (voordeel van een thuisstudie), dus hebben ze het grootste deel van de dag de hele huiskamer. Overdag doen ze daar eigenlijk niks mee, want dan liggen ze vooral te slapen in het hok en komen ze er alleen uit als ze zien dat ik iets te eten heb. Maar zo rond een uur of 7 in de avond komen ze op gang en meestal racen ze dan de hele kamer door, heel leuk om te zien, vooral het hele spektakel aan binkies dat voorbij komt.

En dan nu het probleem:

Rond een uurtje of 11/half 12 word ik meestal een beetje moe en wil ik graag naar bed. Ik geef de konijnen dan altijd hun tweede portie SS voor de dag (ik geef 'sochtends de ene helft en dan 'savonds de andere), zodat ze een reden hebben om naar het hok te komen en dat ik ze zonder moeite kan opsluiten voor de nacht.

Sinds een paar dagen heeft Rouge alleen geen zin meer om te komen. Heel de dag door komt ze aangerend als je alleen al naar de voerbak wijst, maar zodra het tijd is om naar bed te gaan moet ze er niks van weten. Ik heb geprobeerd haar te lokken met gewoon voer, met rozijnen, met wortels, bananen, alles wat ze lekker vindt. Ze kijkt ernaar en rent dan snel een andere kant op om zich te verstoppen onder een kast of een bank. Ik heb geprobeerd haar weg te blokkeren en haar zo een beetje naar het hok te leiden, maar ik wil haar ook weer niet te veel opjagen. Ik ben gisteren echt tot half 1 's nachts bezig geweest om haar in het hok te krijgen. Uiteindelijk heb ik haar maar opgepakt en erin gezet, ze vindt het vreselijk, maar het is wel binnen een paar seconden gebeurt.

Nu zie ik het natuurlijk niet zitten om dit vanaf nu iedere avond zo te doen, want ik wil ook een beetje optijd naar bed en ik pak haar liever ook niet op. Hebben jullie tips waarmee ik haar met zo min mogelijk stress in haar hok kan krijgen?

Dankjewel x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze los kunnen blijven lopen is echt mijn droom, maar zit er nu helaas niet in, omdat ik bij mijn ouders woon en ik zij niet de hele woonkomer willen verbouwen, wat ik opzich wel begrijp, omdat ik mijn konijnen meeneem als ik over een tijdje uit huis ga. Rouge is nogal een knager, dus alles bunnyproof maken wordt best lastig. 


 


Ik heb ook al geprobeerd om haar in te sluiten met een ren, maar het probleem is dat ze zich dan onder de bank verstopt en daar is ze erg lastig onderuit te krijgen.


 


Hopelijk staat de nieuwe ren er over een week of twee en vindt ze het minder erg om daar in te gaan, maar voor nu probeer ik het nog wel even met het reismandje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of het bij konijnen werkt maar haar vaker lokken in haar ren/ hok en dan weer loslaten. Dan leert ze dat niet altijd lokken=opsluiten. Ik ben wel benieuwd want zo ging het met mijn vorige konijnen ook altijd en ben hier wel een beetje bang voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier op zich geen problemen mee, want in het begin gaf ik ze altijd wat lekkers. Dus er volgde een beloning. Dit herhaal ik eens in de zoveel tijd, zodat het een verrassing is als ze wat krijgen. Maar het is idd erg irritant als je konijn er als een haas vandoor gaat als jij wilt gaan slapen. Misschien wat eerder in het hok stoppen zodat jij wel genoeg rust krijgt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws! Rouge zit vandaag op tijd in het hok, nog voor ik het reismandje hoefde te pakken! Onze lieve kat Kitty heeft me geholpen haha. Ze had weer eens een van haar buien waarbij ze zin heeft om achter de konijnen aan te rennen. Vaak rennen ze dan een paar keer achter elkaar aan (eerst Kitty achter Rouge, dan rent Rouge weer op Kitty af) en als ze het zat is gaat ze meestal naar het hok, omdat Kitty ze daar altijd met rust laat.

Helaas heeft Kitty niet iedere dag zin om met ze te spelen, dus misschien dat ik morgen alsnog met reismandjes aan de slag moet en alles, maar vandaag kan ik op tijd naar bed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .