Ga naar inhoud

Brood


DeboravanMaanen

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd of er iemand een goed onderbouwde mening heeft over het voeren van brood.


 


Heel veel "boertjes van de oude stempel" voeren hun Vlaamse reuzen met oud brood. Onze Hazel is ook groot geworden met elke dag een bruine boterham. Ik heb dat hier niet doorgezet omdat het "niet goed" zou zijn voor de darmflora.


Maar nu is Hazel best mager geworden na het nestje, dus wil ik haar graag een beetje dikker krijgen. Aan de ene kant denk ik brood is niet goed, maar aan de andere kant... er zijn zo veel mensen die brood voeren, en dat zijn allemaal goed gezonde mooie dieren dus zou het echt wel zo slecht zijn?


 


Dus ik ben benieuwd wat jullie voor en tegens zijn betreft oud brood.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood zou zoveel dingen doen. Het zou aan het verhemelte plakken en zo een onpasseerbare prop vormen, waardoor het konijntje dood zou hongeren, en het zou verstoppingen veroorzaken, het zou slechte stoffen bevatten, het zou een dikmaker zijn. Er zou teveel zout inzitten etc etc...


 


Maar het punt is dat je moet weten WELK brood je voert. Er zijn zo'n 20 verschillende soorten brood (als je jezelf erin wilt gaan verdiepen), en de ene is minder voedzaam en vezelrijk dan de ander.


 


Zo is wit brood voeren uit den boze. Wit brood veroorzaakt ook in veel kinderen darmproblemen, en staat erom bekend een stoppende werking te hebben (maar het is zo lekker als tosti...) en weinig vezels. Het wordt dan ook gemaakt van meel waar alle echt voedzame delen uitgehaald zijn. Tegenwoordig is er 'wit brood met extra vezels' maar dat kan je ook half en half naar het land van de fabeltjes schuiven. Er zullen meer vezels inzitten, maar het blijft 'niet echt goed'. 


 


Dan zijn er de bruine broden. Meer vezels, maar een beetje een tussenweg tussen volkoren/meergranen en wit brood. Beter, maar nog steeds niet echt goed.


 


Ik heb zelf altijd meergranenbrood en ik geniet ervan het zelf 1 keer in de week te bakken. Er gaat wat tijd overheen, maar als je dan gelijk voor 2 of 3 broden deeg maakt en die achter elkaar verwerkt en de vriezer ingooit... Tja, dan is het al ineens minder werk.


 


In verhouding tot konijnen ben ik ervan overtuigd dat het hetzelfde werkt: hun darmen zijn gevoeliger, dus wit brood is vragen om problemen (teveel suikers en absoluut niet genoeg vezels), bruin brood is risico's nemen (het neigt immers naar wit brood), maar een korstje of een droog stukje meergranenbrood, nou, daar deden de konijnen altijd een moord voor hoor! Nu zijn konijnen niet altijd de meest goede ambassadeurs van wat ze wel en niet mogen... 


 


Maar gezien het ratio vezels in volkoren/meergranen lijkt me het stug dat er problemen van komen. Misschien in konijntjes die heel erg gevoelig op de darmen zijn, maar Maximus was dat ook en zeker het zelfgebakken brood was een favoriet, omdat deze gerold was in een zadenmix en veel minder zout bevatte dan de andere broden (wel wat, voor de smaak op te halen). Daarnaast zit er in zelfgebakken brood geen conserveringsmiddelen en weet je precies wat je in je konijn propt. Als je een brood speciaal voor t konijn bakt, kan je er wortel in steken en appel, of zelfs het brood door de erwtenvlokken of geplette erwten rollen, en dan het brood in boterhammen of brokken invriezen zodat je iedere dag een stukje kan ontdooien.


 


Verder is mijn advies zoals met alles: Met een klein hoekje beginnen en zorgen dat de vezels echt droog zijn (dus niet onze sappige veerbare boterham, anders even in het tosti-ijzer/broodrooster/oven om het knapperiger te maken) en langzaam opbouwen tot een korst of zelfs een boterham. Ik geef ook eerlijk toe dat ik niet weet of vers brood die verkleving in de bek veroorzaakt, maar ik ben ook niet bereid het te proberen, en geroosterd brood is ook heerlijk en net zo voedzaam. Het mag natuurlijk niet in de weg staan van de brok en het hooi eten, maar als ze dat gewoon door blijven kauwen kan een goede oude/gebakken (speciale) volkoren/meergranen boterham geen kwaad. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op advies van de fokker gaf ik Bèta-caroteen droog en hard oud brood. Ik gaf haar altijd wit brood en hoopte dat ze er wat van zou aankomen. Ik weet niet meer of ze inderdaad aankwam, maar ze kreeg er wel behoorlijke plakpoep van. Toen ik met het brood stopte, was de plakpoep over. Ze is vanzelf dikker geworden door hooi en biks, etc.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Yuki het wel mooi omschrijft, en ik denk ook dat zelfgebakken brood wat veiliger/beter is om te geven dan het meeste kant- en klare brood, omdat je weet wat je er in stopt.
En ook vooral wat niet; zoals bijvoorbeeld broodverbeteraar  dat massaal in de broden van supermarkten en de meeste bakkers wordt gestopt omdat anders het deeg scheurt door de deegmachines. Het  zorgt voor dat 'kauwgum-achtige'  deeg dat af en toe best een moeilijk weg te slikken homp kan worden, als je (of je konijn) een te grote hap neemt.

Ik vraag me trouwens af of speltbrood (zelfgebakken, of echt gehaald bij een ambachtelijke bakker) niet nog beter zou zijn; tegenwoordig schijnt door de massaproductie het tarwegraan veel minder voedingsstoffen (waaronder eiwitten) te bevatten dan voorheen. (Door veredelaars zijn er tarwerassen ontwikkeld die sneller groeien en meer dan 1 grote graan per korenaar bevatten.) Omdat spelt nog minder 'populair' is en dus nog niet door veredelaars gemanipuleerd is, bevat dat per calorie meer voedingsstoffen.
Hoewel ik niet weet of dit ook geldt voor konijnen, of dat er juist misschien wel weer nadelen aan spelt zit voor konijnen. Hm.. misschien maar eens uitzoeken hoe spelt precies in elkaar zit en of het evenveel/meer vezels bevat. :)


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom brood niet goed is?

Ten eerste bevat het gist. Dit is niet iets wat konijnen van nature eten. En ook bij mensen kan gist behoorlijke problemen geven, omdat het in de darmen bepaalde bacterien voedt die dan de overhand krijgen.

hetzelfde geld voor de enorme hoeveelheid koolhydraten. Meergranen of volkoren bevat het minste idd, maar alsnog behoorlijk veel. Koolhydraten voeden ook weer bepaalde bacterien die dan de overhand kunnen krijgen en voor problemen zorgen.

daarnaast zijn koolhydraten loze calorieen zonder verdere voedingswaarde (ze leveren enkel energie) wel krijgen ze een vol gevoel en zullen ze daarom minder van de goede voedingsbronnen, zoals hooi eten.

Laten aankomen kun je beter doen met eiwitten. Koolhydraten geven enkel energie. En energie wat niet gebruikt kan worden wordt opgeslagen als vet. Eiwitten zorgen echter voor spieropbouw.

veel eiwitten zitten bijvoorbeeld in( junior) brokken of erwtenvlokken. En er zijn nog wel meer geschikte eiwitbronnen om ze aan te laten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier had ik meergranenbrood op de kachel liggen en als extraatje kregen ze soms een klein stukje. Maar sinds Stamper geen enting mocht om een klotsbuik en mijn dierenarts begon te vragen over wat ik hem te eten gaf, dacht ik: ok, jij krijgt geen brood meer. Er zitten ook suikers in, dikmakers en kan op latere leeftijd voor gezondheidsproblemen zorgen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, nog steeds verdeelde meningen dus. Aan "snoepjes" heb ik niet zo veel, mag haar gerust "vetmesten" nu, ze is een kilo afgevallen en dat voel je goed, alle botjes kan ik voelen.

Zoek dus iets waarvan het niet erg is als ze er van aan komt... Het is ook niet voor altijd, maar voor nu tot ze haar kilo weer terug heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze nooit brood. Ik heb 1 klein dametje die wat extra's kan gebruiken en die krijgt een extra brokjes maaltijd. Ik heb zelf het idee dat extra SS beter is dan een boterham. Ook bij een vorige oude magere dame deed ik dat. Of brood echt niet goed is betwijfel ik ook. Er zijn inderdaad heel wat dieren die er jaren op leven, maar voor mij voelt de SS gezonder.


 


Ik vind trouwens dat jouw voedster wel enorm veel is afgevallen door de dracht/het voeden. Ik vraag me af of dat nog normaal is, maar wellicht dat iemand met meer nestjes ervaring dat weet? De nestjes die ik heb meegemaakt, waren allemaal bij kleine konijnen en die raakten zeker niet zoveel kwijt. Heb je ook aan andere dingen gedacht? Wormen o.i.d.?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft 9 babys groot gebracht dus denk dat het daar vooral door komt. Ze krijg al zo lang de babys er zijn onbeperkt SS. Maar toen ze drachtig was (en ik dat dus niet wist) stond ze nog op haar eigen dieet van 2x per dag een klein schepje, dus toen is ze al wat te kort gekomen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen hoef je zeker niet aan de keutels te zien. Morris had hele normale keutels, was niks aan te merken, maar hij was ook enorm mager heworden (in de groei) zijn keutels bleken een ware atractie onder de microscoop. Zijn keutels zaten vol met allerlei soorten wormeieren En wij hebben dus nooit ook maar 1 worm gezien.

ik blijf van mening dat aan laten komen beter kan met eiwitten en waardevolle voedingsstoffen dan met koolhydraten die als vet opgeslagen worden. Dat is net zoiets als dat wij aan willen komen met snoep en fastfood. Beter is om meer voedzame maaltijden te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mijn konijn in het begin wel stukjes brood gegeven en dan ook echt kleine stukjes , in het begin geen enkel probleem en hij vond het heerlijk. naderhand had hij last van zijn maag maar ik nog geen idee waar het door kon komen , dacht eerst van hooi wat ik ergens anders had gehaald. na een dag was hij weer de oude en de dag daarna begon het weer, toen had hij zo'n pijn in zijn buik dat hij niet meer stil kon liggen was heel erg onrustig etc. toen kon ik gaan beginnen met carprofen en metocloral op advies van de dierenarts ,die dacht dat er ergens iets verstopt zat.


toen pas begon het te dagen dat het wel eens aan het stukje oude brood kon liggen wat ik hem had gegeven.sindsdien heeft hij nooit meer brood gehad en hij heet ook nooit meer last van zijn maag gehad.dit is voor mij dus de reden dat ik hem dit dus nooit meer zal geven.


het ene konijn reageert natuurlijk anders als het andere konijn ergens op maar ik neem geen risico's meer


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat ze een groot nest heeft gehad, maar dan nog vind ik een kilo wel veel. Voor de geboorte hoeft ze ook nisk extra te hebben, dus dat ze toen de normale hoeveelheid kreeg kan het niet verklaren. Ik heb 1 nest van 8 gehad bij een wener en die was echt niet extreem afgevallen. Maar zoals gezegd: er zijn vast mensen die er meer van weten. Als je zelf kunt kijken is dat natuurlijk handig, maar weet jij hoe wormeneieren er uitzien? Is nog niet heel makkelijk volgens mij.

Ik hoop dat ze snel weer op gewicht is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .