Ga naar inhoud

Pippa wordt gecastreerd


Dingski

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb besloten mijn voedster te laten castreren. Ik had er niet echt haast bij dus wilde het eigenlijk van de zomer pas laten doen.
Nu heeft ze echter enorm last van haar hormonen. Probeert continu haar mannetje Chip te bespringen. Verder heeft ze ook maar besloten dat ze niet meer zindelijk is. Gelukkig nog niet aan het sproeien en gaan haar plasjes nog in de wc. Maar haar keutels kan ik door het hele huis nu opruimen. (ze lopen 24/7 los) Is vervelend, maar het vervelendste vind ik dat Chip continu voor haar weg aan het rennen is, en me af en toe aankijkt met een gezicht; 'hoe lang gaat dit nog door'??

 

Afspraak staat voor aankomende woensdag bij een KK dierenarts.

 

Als ze weer thuis is, moet ze de kooi in, omdat ze loslopen en dan sowieso gaat springen op de bank en het bed. (mijn kooi is helaas amper 70 cm, maar moet maar even voor een paar daagjes)

Mijn vraag is nu: Laat ik de kooi op de grond staan, zodat Chip met haar kan snuffelen, of zet ik haar op tafel neer zodat hij er echt niet bij kan?? In een andere ruimte is niet mogelijk aangezien ik in een studio woon.

 

Mijn voorkeur gaat dat ze gewoon op de grond blijft staan, maar ik weet niet of dat het beste voor haar is.

 

Ik zal blij zijn wanneer de rust weer in huis is gekeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Bugs is afgelopen woensdag gecastreerd, om 15.30 kwamen we terug van de dierenarts en om 17.30 begon hij de kooi af te breken. Bugs is ook gewend om los in huis te lopen. Ik heb er toen voor gekozen om hem toch maar zijn vrijheid te geven want met dat rellen in de kooi was ik ook bang dat zijn wondje open zou gaan!

Hij is toen meteen onder de bank gedoken en heeft daar tot 21.30 aan een stuk door gelegen tot hij weer helemaal op krachten was.

Ik hou wel in de gaten dat hij niet op de bank springt.

Mijn voedster Stip is er gewoon vanaf dezelfde avond alweer bij geweest, en dit is ook goed gegaan. Misschien heb ik gewoon heel veel geluk hoor, en aangezien ik niet echt een konijnen expert ben zou ik toch nog even andere antwoorden afwachten.

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar is mijn voedster geopereert, baarmoeder verwijdert incl tumor, ze zat altijd buiten in een grote ren. Heb haar toen toch een weekje binnen gehouden in een oude hondenbench en daar zo'n paneelren voor gebouwd. Zo had ze behoorlijk veel loopruimte maar kon niet klimmen.

Na die week heb ik haar terug kunnen zetten bij de ram en die was blij haar weer te zien.

Succes

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor jullie tips. Ik ben ook benieuwd hoe lang ze het in de kooi volhoudt. Maar kan ik de kooi op de grond laten staan denk je, zodat chip en pip nog wel met elkaar kunnen snuffelen?

Of zal dat alleen maar meer stress geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ram rustig is, zou je ze ook samen kunnen laten. Maar dan moet je in de gaten houden of hij haar de rust gunt. Je voedster moet zich de eerste week a 10 dagen rustig houden. De eerste dagen zal zij zich ook niet lekker voelen en kan de steun van een vriendje juist fijn zijn. Ik zou er niet voor kiezen ze al die tijd uit elkaar te houden, anders moet je ze daarna weer opnieuw koppelen.

Je moet ook goed de wond of pleister in de gaten houden, sommige konijnen gaan eraan zitten en kunnen de hechtingen eruit halen met alle gevolgen van dien. Je kan ook een speciaal shirtje via de da kopen.

Ik had mijn voedster de eerste dagen in een hok maar dat werd ze na een paar dagen zat, toen heb ik een trapje gemaakt en kon ze ook in de ren. Maar zij zat alleen. Daardoor had ik twee voedsters samen zitten, hun zijn tegelijk geholpen en altijd bij elkaar gebleven. Dit gaf ook geen probleem.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net Pippa weggebracht en kan tussen 12 en 1 bellen hoe het is gegaan. Ik denk dat het baasje het net zo spannend vind als het konijn.

Thuiskomend vind ik Chip knorrend in het midden van de kamer aan. Er niet mee eens zijnde dat zijn vrouwtje weg is.

Hij is een vrij rustig konijntje, dus ik ga proberen de kooi op de grond te laten. Ik blijf de 1e twee dagen thuis, dus als het mis gaat, verhuist Pip naar de eettafel.

Ben ook heel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat Pippa de kooi gaat afbreken;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend hè! Ik had gewoon een knoop in mijn maag! En was zo blij dat ik hem weer op kon halen. Vandaag is het een week geleden, ik heb 4dagen metacam gegeven maar heb niks kunnen merken dat hij pijn had. Het was echt vanaf 21.30 in de avond alweer de oude Bugs. Al werd de kooi al om 17.30uur afgebroken terwijl hij toen nog aardig slaperig was.

Heel veel succes vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd hoe het gaat met je dame.


Is alles goed verlopen?


En moet je meisje dan een nachtje bij de dierenarts blijven slapen?


Ik zou mijn dame ook willen laten helpen maar dan niet om de hormonen maar om de kans op baarmoederkanker...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb haar net weer opgehaald, ze is nog een beetje beduusd maar t gaat wel.

Ze heeft bij de dierenarts al wel gegeten maar hier nog niet heel veel zin in. Ik geef het even destijds.

Morgen met metacam beginnen. Weten jullie of konijnen dat lekker vinden, of dat nog een gevecht gaat worden?

Daarnaast ga ik nog wel ff navragen bij de DK, want op de factuur staat ovariohysterectomie, terwijl ik toch echt gevraagd had om ook de baarmoeder eruit te halen, en dat is volgens mij ook hun beleid. Ze zei het iig nog wel aan de telefoon toen ik de afspraak maakte en ik daar naar vroeg. Maargoed over een week terug op controle, tenzij ze echt niet gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok , begin me wel beetje zorgen te maken. Pippa heeft wel wat gegeten maar niet bijster veel. Hapje appel, 3 schijfjes wortel (flinterdun) en klein beetje broccoli.

Heb 4 keutels gezien en een plasje..

Moet ik al dwangvoeren, of is dit normaal na zon heftige dag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is best normaal hoor. Ze heeft in ieder geval een paar hapjes gegeten en dat is al heel wat. Ik zou het nog even aankijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dankjewel, goed om even bevestiging te horen.

Dan zorg ik dat er genoeg ligt voor vannacht en kijk ik morgenvroeg of er wat meer van gegeten is.

*terwijl ik dit typ zie ik haar weer een hapje nemen van een wortel *jeej**

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht ze nou helemaal niet meer eten zou het wat anders zijn, maar als ze steeds kleine hapjes eet dan zou ik me er echt niet teveel zorgen om maken.

Beterschap voor Pippa trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze goed uit de narcose is gekomen.

Morgen moet ze dan wel weer meer eten anders moet je wel starten met dwangvoeren, dan knapt ze toch het snelste op. Tenminste dat is mijn ervaring met operaties en dwangvoeren.

Beterschap voor je nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag altijd specifiek naar metacam als pijnstiller, omdat ze het echt lekker vinden. Carprofen moet je er bij een hoop konijnen toch met een beetje moeite inkrijgen, terwijl ze metacam vaak zo uit het spuitje likken. Goed teken dat ze wel al wat eet, ik heb vorige week toch een dagje moeten dwangvoeren voordat ze een beetje hooi en andijvie wilde eten. Pas na de derde dag had ze eigenlijk al haar eetlust weer terug en ook haar energie, dus ook gelijk de ruimte maar ietsje groter gemaakt. Grote kans dat Pip morgen of overmorgen de kooi af probeert te breken, want die hormonen zijn er natuurlijk ook nog niet meteen uit. Altijd lastig om drukke konijntjes zo'n lange tijd rustig te houden haha


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is de nacht goed doorgekomen. Echt veel eet ze nog niet, maar er gaat wat in. Vooral appel schijnt ze nog te willen eten.

Vind het op het moment ook belangrijker dat de darmen aan de gang blijven dan dat ze gezond eet.

Ga rond 12 uur metacam geven. Ik ga het in 1e instantie met het spuitje proberen.

Brood is een goed idee, alleen krijgen ze dat nooit van mij, en wil nu geen diarree riskeren

Gaat trouwens prima met de kooi op de grond. Chippy zit er de hele dag naast en snuffelt een beetje maar ze laten elkaar prima met rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog 1 vraagje.

Ik heb metacam meegekregen. Met als dosering 1x daags 0,6 ml (konijn is 1,5kg)

Nu lees ik overal dat metacam maar 12 uur werkt, en dat de vervolgdosering helft van begindosering moet zijn. Het is nu te laat om nog de dierenarts te bellen.

Maar kan iemand mij vertellen of metacam 24 uur kan werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben een snellere stofwisseling waardoor metacam 2 keer per dag gegeven moet worden, ipv bij katten bijv maar 1 keer per dag. Maar bij de metacam gaat het spuitje om gewicht en zou hij voor 1,5 kilo moeten hebben. Heb je niet toevallig carprofen mee gehad want daarbij is de dosering weer anders, behalve dat het ook 2 keer dag moet.

Ik zou even met de da overleggen en niet zomaar meer gaan geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update!

Vandaag naar de dierenarts geweest. Ze hebben me inderdaad foute dosering doorgegeven. Ze weten zelf dat metacam idd maar 12 uur werkt maar op de brief en doosje voor mij stond echt maar 1x daags. Gelukkig heb ik aan Pippa niet gemerkt dat ze na 1,5 dag nog pijn had, anders had ik wel eerder aan de bel getrokken.

Verder zag de wond er prima uit.

Mijn konijnen moeten alleen wel opnieuw gekoppeld worden. Ik had na 3 dagen ze al samen gezet in de hoop dat t nog goed zou gaan, maar helaas was t al een slagveld.

Toen ze uit elkaar gehaald en een ren aan de kooi gemaakt. Duurde even voordat ik die ontsnap-proof had gemaakt (dacht ik)

Dag erop zit ik savond op mijn bed met mijn laptop. Komt opeens Pippa bij me op schoot zitten. Ik huh?! Hoe kom jij uit de ren? Ik zeg tegen haar : 'daar hoor je te wezen'. En met dat ik naar de ren wijs, zie ik Chip IN de ren zitten. Hoe die 2 de grote wisseltruc hebben gedaan weet ik nog steeds niet.

Maargoed. Pip even 1,5 dag opgesloten gehad in de badkamer. Nu is t Chips zijn beurt om in de badkamer te moeten zitten. (Pippa loopt nu op d'r tenen rond, bang dat Chip haar ineens komt bestormen ;))

Vrijdag heb ik eindelijk de tijd om ze weer te koppelen. Ga ik een mooi stukje afzetten op de gang. En maar w88 tot ze elkaar niet meer afmaken;)

Tnx allemaal voor jullie adviezen! Vond t toch beetje eng, zon operatie de eerste keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .