Ga naar inhoud

Bengel wordt lichter, Yara iets te dik en regelmatig plakpoep


Daniellespring

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijntjes zijn vorige week naar de dierenarts geweest voor hun entingen en ze zijn beiden gecheckt op haakjes (omdat ze dit allebei in het verleden een aantal keer hebben gehad).Alles was goed op het volgende na:  Bengel valt bij elk DA bezoek wat af (dit kon ook door zijn leeftijd komen, hij is sowieso ouder dan 5, maar de exacte leeftijd weten we niet omdat hij van de opvang komt) en Yara komt wat bij. Zo'n 3 jaar terug wogen ze bijna evenveel (zo'n 2 kg). Bengel valt elk jaar ongeveer 0,1 kg af en Yara komt dit bij. Nu woog Bengel 1.8 en Yara 2.3 kg. 

Nu moet ik goed in de gaten houden dat het vrouwtje niet al het eten opeet en t (ex)rammetje niets krijgt, hij raadde het aan om ze apart te gaan voeren. Alleen is dat nogal lastig omdat mijn konijntjes erg goed zijn in het verdelen van hun brokjes en groenvoer. Ze eten niet altijd alles gelijk achter elkaar op (vaker niet, dan wel).

 

Heeft iemand hiervoor tips? 

Ze krijgen SS en elke dag vers groenvoer (5 tot 7 verschillende soorten) en natuurlijk vers hooi. Yara heeft verder sinds een paar weken regelmatig last van plakboek, haar kontje heb ik al een paar keer schoon moeten maken. Verder heeft ze gierende hormonen, melkproductie en een nestje gemaakt (meestal doet ze dit zo'n 2 x per jaar). Kunnen de hormonen te maken hebben met de plakpoep?

Het zijn niet haar BDK's die blijven liggen, maar het is een soort van Diarree. Moet ik ze nu even geen groenvoer geven en minder biks? Ik ben alleen zo bang dat Bengel dan ook te weinig binnen krijgt. 

 

Wie o wie kan me helpen,..

 

Bedankt alvast!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan inderdaad beter apart gaan voeren.


Zo kan je heel handig gaan uitsluiten van welke groente je dame plakpoep krijgt…


Ook kan je op die manier echt gericht gaan eten geven.


Je rammetje krijgt zijn dagelijkse hoeveelheid eten binnen die hij binnen moet hebben.


 


25gram per kilo lichaamsgewicht aan biks


Hooi is onbeperkt


en groenten geef ik zowel 's morgens als 's avonds een kommetje… (ongeveer 2 volle handen per dag).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .