Ga naar inhoud

Snif... Nu weer E.C.


Sascha

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal...


 


Helaas ben ik weer in dit subforum :( .


Zoals sommige wel weten ben ik vorig jaar flink in de weer geweest met Moby (en zijn abces). Met hem gaat het goed.


Heb alleen een aantal dagen terug iets ontdekt bij Juultje waarvan ik hoopte dat ik dit echt nooit zou krijgen... Een scheef kopje :(


Omdat ik dus al zoveel pech had met de nijnen vorig jaar had ik zoiets van "dit kan niet". Maar gisteravond bleek het toch wel echt zo te zijn. Juultje maakte rondjes om haar as, hield haar kopje scheef en verloor af en toe haar evenwicht. Wonder boven wonder at (hoop eigenlijk eet) ze nog goed.


Vandaag meteen met haar naar de dierenarts geweest en ze heeft een ontstekingsremmer in de vorm van Prednison gekregen en Fenbendrops.


Moet ik me nu ook zorgen gaan maken over de rest van de nijnen? En wat kan ik het beste doen om het zo comfortabel mogelijk voor Juultje te maken?


 


Bedankt alvast!


 


Groetjes, Sascha


Link naar reactie
Delen op andere sites

.... En beterschap voor juultje! ;)

Je hoeft je geen zorgen te maken over de rest. Bijna alle konijnen zijn al drager van ec, dus voor besmetting hoef je niet echt bang te zijn.

Zorg dat de patient goed blijft eten en niet omgegooid of lastig gevallen wordt. En verder eerlijk proberen te kijken hoe het gaat en of het nog reeel is om door te gaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach jee, wat vervelend om te lezen!


EC is een nare ziekte en kost veel engergie, zowel van het konijn als van jouw.


 


Mijn Amadeüs heeft ook EC gehad, en is er met Panacur gelukkig weer helemaal bovenop gekomen, maar het was erg naar om te zien.


Koppie scheef en hij leek wel dronken! Hij probeerde te staan, en viel zelf om...


 


Maar ik wil jou zeker niet ontmoedigen, je hebt medicijnen en hij wordt vast snel weer beter.


Bij Amadeüs duurde het ongeveer 4 weken.


 


Je vroeg wat je kon doen om het zo aangenaam mogelijk te maken voor het konijn...


Gewoon wat meer aandacht geven, laat hem voelen dat je er bent.


 


Ik wens jou veel sterkte en ik hoop dat je konijn gauw weer beter is!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie lieve woorden!


 


Ben gister begonnen met mijn slaapwacht werk (is van 23:00-7:00) en heb voor dat ik wegging nog 2 kruiken klaar gemaakt. Juultje heeft gelukkig veel steun van Moby, gisteren was hij de helft van haar gezichtje helemaal aan het schoonpoetsen.


Juultje lijkt inderdaad soms wel dronken. Meestal zijn dat aanvallen van 4-5x omvallen en daarna staat ze weer op dr pootjes. Ook ligt ze soms echt voor dood in het hok, dan is het alleen te zien aan haar ademhaling dat ze er nog is. Gelukkig staat ze wel meer en deels op dr pootjes en houdt ze dan wel haar kopje flink scheef.


Eten en drinken doet ze god zij dank nog wel goed. Als ik haar drinken aanbied maakt ze er goed gebruik van en het eten gaat ook, wel iets langzamer maar ze eet :)


Hopen dat ze snel weer opknapt... Wat een rot gevoel om je beestje zo te zien. De DA zei verder wel dat ze geen pijn heeft maar dat het gewoon een zeer ongemakkelijk gevoel is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een update... Met Juultje gaat het o.k. Ik weet niet echt wat ik er van moet vinden. Vrijdag zijn we een week bezig met de fenbendrops. Vanavond ga ik Juultje toch wat pijnstilling geven. Ik heb carpofen mee gekregen. Juultje's oogje is nu ook aan de hangende kant dicht. Ook heeft ze soms wat diarree afgewisseld met gewone (wel wat kleinere) keuteltjes. Eten en drinken gaat ook nog wel goed. Hooi en biks wat minder, maar groenten en gedroogde kruiden gaan er goed in. Hier nog een foto van 2 dagen terug, maar zo zit ze er nog steeds bij:


 


Hoe lang zouden jullie door gaan met behandelen?  Wanneer moet ik verbetering gaan zien?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een konijn met EC. Hij krijgt panacur en moet dit sowieso een maand hebben. Zolang er geen achteruitgang is zou ik door blijven gaan met behandelen. Zelf heb ik het advies gekregen om duizendblad te geven. Dit is er ook in gedroogde vorm. Er wordt gezegd dat het een ondersteunende werking heeft. Ik ga het zeker proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tip! Zal er eens naar gaan kijken, ze is sowieso gek op gedroogde kruiden dus denk dat dat er ook wel in gaat.


Heb sowieso besloten om het nog tot volgende week vrijdag aan te kijken (is afgelopen vrijdag begonnen). Merk nu wel al iets verschil, ze valt niet vaak meer om en blijft bijna de hele dag wel op haar pootjes staan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het afgelopen vrijdag begonnen is vind ik het al een aardige verbetering. Ik zou zeker vol blijven houden en dan denk ik toch wel dat je nijn er goed aan uit kan komen.

Ik heb vorig jaar een andere nijn met EC gehad. Ze had een scheef koppetje en haar oogjes gingen heen en weer. Ze is toen drie dagen in de kliniek opgenomen geweest. Ze heeft daar oa vitamine B injecties gekregen om de zenuwcellen te herstellen. Eenmaal thuis moest ik verder gaan met panacur, metacam en duplocilline-injecties. Het is toen helemaal goed met haar gekomen.

Het konijn wat nu EC heeft, heeft als enige symptoom dat hij giga afviel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt ook veel pech dan!


Met Juultje nu verder niet echt meer verbeteringen te merken. Ze verliest nog wel erg vaak haar evenwicht. Kopje staat ook nog onwijs scheef. Drinken wil ze nu niet echt meer, maar groenvoer en gedroogde kruiden eet ze nog wel (goed). Ook biks en hooi niet. Ben wel blij dat ze heel veel steun heeft aan haar vriendje, merk je toch echt aan dat konijntjes echt niet alleen zouden moeten zitten. Hier een fotootje:


http://nl.tinypic.com/r/2gv3h41/8


 


Wat is het trouwens nu irritant om een foto te plaatsen!!! Lukt voor geen ene meter!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ziet er zielig uit zo'n scheef koppetje. Zo heb ik het nog niet meegemaakt. Mijn konijn haar koppetje viel iedere keer opzij en dan tilde ze het weer op. Maar goed er zijn ook diverse symptomen. Het ene konijn krijgt toch weer andere symptomen dan de andere.

Maar even een vraagje, is Juultje niet opgenomen geweest in de kliniek en toen dexamethason-injecties gekregen (om reactie en zwelling af te remmen), en vitamine B injecties om de zenuwcellen te laten herstellen? Mijn konijn vorig jaar (met draaiende oogjes en scheef koppetje) heeft dit wel direct na constatering gekregen. Ze is toen drie dagen opgenomen geweest, maar na die drie dagen was het een heel stuk beter. Haar kopje stond nog een heel klein beetje scheef, maar dat is toen ook vrij snel goed gekomen.

Krijgt Juultje nu ook metacam en antibiotica? Dit moest ik mijn konijn ook geven. Metacam is een pijnstilling (werkt beter dan carprofen, is ook gelijk een ontstekkingsremmer). En hoe vaak per dag geef je fenbendrops?

Sorry dat ik zoveel vraag, maar als Juultje alleen fenbendrops (panacur krijgt) denk ik toch dat er meer medicatie nodig is om haar te helpen, maar goed ik ben geen dierenarts. Ik reageer uit een ervaring die ik heb gehad.

Mijn konijn die nu EC heeft drinkt ook niet zo heel veel (gelukkig, anders zouden de nieren aangetast zijn). Als ze nog genoeg groenvoer eten krijgen ze toch vocht binnen. En biks eet mijn konijn ook niet veel. Als ik zijn medicijnen moet geven, doe ik dit door de critical care, en dit vindt hij lekker, dus zo krijgt hij gelijk toch extra eten en vocht binnen.

Ik hoop echt dat het met Juultje goed gaat komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'T is ook echt heel zielig om te zien. Doordat haar kopje zo scheef staat valt ze ook regelmatig om en doet dan een soort zijwaartse koprol.


Haar kopje hangt als het ware echt op de grond (vandaar ook echt de hele ren met zachte stof) en haar oogje die naar de grond toe reikt zit ook dicht.


Ze is niet opgenomen geweest nee. Volgens mij is E.C. niet echt iets bekends hier in de omgeving. Ben wel naar een dierenarts gegaan die ik op knaagdieren en konijnengebied wel vertrouw (ze hebben daar zelfs een keizersnede gedaan bij een hamster). Ze vertelden mij dat ze geen pijn zou hebben.


Na een aantal dagen heb ik zelf toch pijnstilling bij ze gehaald want dat lijkt mij juist van wel. Spierpijn dan in dit geval, moet toch zeer doen, zo'n scheef hoofdje de hele tijd?


Ze krijgt nu 1x per dag fenbendrops 1.1 ml en 2x per dag carpofen iets meer dan 0.5 ml. Ik ga sowieso deze week nog bellen voor een afspraak voor mijn andere 3 nijnsels. Wil ze weer laten inenten. Kan dan meteen nog andere middeltjes meekrijgen als dat nodig is voor Juultje?


Link naar reactie
Delen op andere sites

In haar geval is het denk ik sowieso te weinig dat ze 1x per dag fenbendrops krijgt. Mijn konijn krijgt 2x per dag panacur. Hij krijgt dan 2x per dag 2,5 ml . Zijn gewicht is 2,6 kg. De hoeveelheid ml is gewichtsafhankelijk. Het is echt noodzakelijk om, zeker in de eerste twee weken, het 2x per dag te geven. De metacam krijgt hij ook vanwege de ontstekkingsremmende werking.

Misschien kom ik nu een beetje bemoeizuchtig over, maar wellicht kan je dit toch met je dierenarts overleggen. Ik denk echt dat ze niet genoeg medicijnen krijgt. Ik geloof echt wel dat je dierenarts goed is, maar als ze niet veel ervaring met EC hebben kan het toch zo zijn dat er niet genoeg aan gedaan wordt. Wellicht kan je dierenarts contact opnemen met dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht. Daar hebben ze veel verstand van konijnen en EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voor je tips :) Heb liever dat je een beetje bemoeizuchtig bent hoor! Weet zelf verder wel de basisdingen van dit ziekteverschijnsel maar verder ook niet echt iets.


Heb de bijsluiter van de fenbendrops nog even nagelezen, maar bij een overdosering (wat 2x per dag zou zijn) kunnen er maag en leverklachten tot uiting komen. Niet echt iets waar ik nog op zit te wachten hihi.


De dosering op de fenbendrops staat echt op 1ml per kg lichaamsgewicht 1x per dag. Ik zal het zeker nog even overleggen met de dierenarts hoor, moet er woensdag heen voor de entingen van de andere nijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap. Hoe staat het met het tollen? Misschien dat je haar even tijdelijk "vast" kunt zetten in een comfortabele doos? 


Stampertje is destijds tot zijn nek toe verlamd geweest en ze konden niet zeggen of het EC was of wat anders, maar die heb ik toen in een bakboterdoos gestopt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat de normale dagdosis van fenbendrops 1x per dag is. Je moet dit ook niet uit jezelf 2x per dag doen. Ik meldde dit omdat mijn dierenarts (van dierenkliniek Wilhelminapark) wel in de eerste twee weken een dubbele dosis adviseert, dit vind je ook op hun site terug. Maar alles moet je uiteraard in overleg met je dierenarts doen. Ik zou het zeker over die dexamethason-injectie en vitamine B injectie hebben. Wellicht kan het nog gegeven worden. Ik heb er zelf zulke goede ervaring mee gehad. Ben benieuwd wat je dierenarts zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het tollen gaat redelijk. Ze tolt zo'n 10-20 keer per dag en weet uiteindelijk weer op haar pootjes terecht te komen. Vastzetten in haar wcbak kan ik wel doen (is zo'n 80cm lang), maar ben dan zo bang dat ze zich aan de randen gaat bezeren. Ze heeft nu nog de bewegingsruimte om nergens tegen aan te knallen... Wat is wijsheid??


 


Die van Wilhelminapark zijn wel echt top wat konijnen betreft hoor ik overal! Zoals ik al zei ga ik morgen met de andere nijnsels naar de dierenarts voor hun prikjes. Zal dan zeker Juultje nog even bespreken en de dingen vragen die jij mij hier weer vroeg hihi. Misschien dat die injecties toch ook nog een goed idee zijn.


Ze heeft wel in Juultjes oren gekeken en kwam toen tot de conclusie dat het E.C. was. Dus denk dat er verder met haar oortjes niks mis is (zie verder ook geen pus of gekkigheden aan de buitenkant).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben inderdaad nog geweest. Alle overige nijnen zijn gezond verklaard en ingeënt. Wel moet ik Stamper even in de gaten houden, die had opgedroogd plas op zijn buikje zitten en dat zou eventueel E.C. kunnen zijn als dat nog vaker voorkomt.


Heb nog wel het mee behandelen van Moby besproken, maar om heel eerlijk te zijn niet echt de injecties besproken. Was zo hectisch en had het gevoel dat ze haast hadden. Maandag gaan we sowieso even naar de dierenarts met Juultje, bespreken we eerst nog even of injecties zin hebben en anders optie 2 waar ik liever nog even niet aan denk.


Met Juultje gaat het wel redelijk. Ze eet voor haar doen nog best goed, medicijnen word ze steeds knorriger van en haar kopje gaat ietsepietsie meer omhoog als ze aan  het eten is. Wel blijft het tollen nog en als ze in rust-stand staat hangt haar kopje geheel naar beneden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat ze bij de dierenarts haast hadden, want als ze toch injecties willen proberen dan is het het beste om het zo snel mogelijk te doen. Zoals op de site van Wilhelminapark staat, hoe langer je wacht des te slechter wordt de prognose op herstel. Hopelijk hebben ze maandag wel tijd voor Juultje. Het zou zo zonde zijn als er achteraf gedacht wordt "hadden we maar".

Toch wel positief dat haar kopje een beetje omhoog gaat bij het eten, is toch een teken van enig herstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .