Ga naar inhoud

kwijlen konijn


ishirra

Aanbevolen berichten

MIjn konijn Mystique kwijlt al een paar dagen. Beide mondhoeken zijn enorm nat, ook drinkt ze meer dan normaal.


Nu de dierenarts is al langs geweest om eens te kijken.


De voortanden zijn perfect in orde en op het eerste zicht lijken de kiezen ook heel goed te staan volgens de dierenarts.


Wat ze wel zag is veel slijm in de mond.


 


Ze heeft dit wel eens eerder gehad toen ze in de rui zat. Toen waren de kiezen ook in orde en is het kwijlen na een paar dagen over gegaan.


Maar nu heeft ze geen last van rui, wel wat losse haren.


Mystique is ook totaal geen hooieter.. Ik heb al echt alles geprobeerd maar niks werkt, ook geen gras of gedroogd gras en weinig groentes.


Heel af en toe eet ze eens wat van een kruidenmix. Ook voor brokjes is het een hele moeilijke.. alleen 1 soort gemengd voer.


 


Nu voor de rest lijkt ze wel oké te zijn. Ze loopt nog goed rond, speelt,...


We moeten nu paar dagen Ciseral geven om te kijken of het beter gaat omdat de dierenarts mss aan een prop haar dacht dat ze daarom wat ongemakkelijk is.


Haar mannetje heeft wat langer haar dus ze dacht dat ze mss door hem te wassen wel wat kon last hebben.


 


Ik ben er niet zo gerust in... Ze eet vandaag wel beter dan gisteren dat wel.


 


Wat denken jullie hiervan? 


Zou ik haar toch eens onder narcose laten nakijken of kan het kwijlen nog door andere dingen komen?


 


Dit is Mystique


post-13858-0-39399500-1395792022_thumb.j


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral werkt naar mijn weten op de darmen, dat gaat dus niks doen met iets wat in de maag zit ;) (metocloral wel, dat laat de maah samentrekjen) maar ik kan mij ook niet niet bedenken hoe iets in de maag de oorzaak kan zijn van kwijlen. Dan zou je toch eerder denken aan een probleem in de bek. Zonder narcose is het zelfs voor de meest ervaren da zeer moeilijk om alle kiezen goed te zien. Het kan dus zinvol zijn om toch onder narcose te kijken.

wat betreft het voer, dat ze maar 1 soort wil eten kan ook typisch iets zijn voor haken. Gemengd is kleiner en makkelijker te eten dan harde biks.

ook zijn konijnen niet gek. Ze kunnen je behoorlijk voor de gek houden. Uiteindelijk gaan ze biks echt wel eten. Tenzij het ze niet lukt natuurlijk. Daar kunnen een paar dagen overheen gaan, maar dan zal ze vast wat anders eten. Gemengd voer bevat amper vezels, waardoor er minder hooi gegeten wordt en je eerder dit soort problrmen krijgt. (Haken en darmproblemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar bij tandproblemen komen ze toch niet bij en vallen ze eerder af.

Ook zijn er totaal geen tekenen van gebitsproblemen.

En de biks heb ik alles geprobeerd maar ze eet dan gewoon niets. Ze weigert gewoon volledig en dat is ook de bedoeling niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft dat soms ook als ze in de rui zit.. Dan kwijlt ze paar dagen en stopt het weer.

Ik zag wel door gisterenavond pijnstiller te geven dat ze vannacht niet had gekwijld.

Mystique is een enorm slechte eter en daar mag je biks bij zetten maar die weigert te eten.

Ze verhongert liever dan dat toch maar op te eten. Ook groenten zal ze niet veel eten.

Nu heb opnieuw afspraak gemaakt om ze in een licht roesje te doen. Als daar dan niets uitkomt dan weet ik het ook niet meer.

Ze heeft wel permanente schade opgelopen doir een EC aanval en daar heeft ze een zenuwtrekje van. Dan draait ze haar kopje naar één kant en knarsetand ze. We merken dat het bij stress wel meer is dan anders.

Ze is dan ook enorm stressgevoelig

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen symptomen? En dat kwijlen dan ;) en ook moeilijk doen met eten is een symptoom ;) en ze hoeven niet af te vallen met haken. Max viel nooit af en at ook vrij lang door. Als hij op een gegeven moment zijn normale biks niet meer wilde en ik gaf hem Care+, wat hij heel erg lekker vond maar die veel harder was dan zijn gewone biks, dan at hij dat 9 van de 10 keer wel.


 


Voor een haarbal in haar maag heeft ze overigens geen symptomen naar wat ik zo lees. Heb nog nooit een konijn met maag problemen zien kwijlen.


 


Wat overigens ook nog van invloed kan zijn op het hooi eten: Hoeveel gemengd voer geef je? Op je foto lijkt ze behoorlijk wat reserves te hebben :$ en voor overschakelen naar biks: welke biks heb je geprobeerd en hoe heb je geprobeerd over te schakelen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja op dat kwijlen na inderdaad. Dat smossen met eten doet ze wel altijd al.

Ik heb al care +, cuni complete, oxboww, science selective,... Vanalles eigenlijk geprobeerd, ook volledig overgeschakeld, met poses overgeschakeld.. Niets werkt.

Ze haalt het hare eruit en de rest blijft liggen en anders eet ze niets.

Ja ze weegt idd wel teveel maar Mystique is een konijn wat al eens snoep durft stelen uit de kast. Ze eet alles wat niet voor konijnen is.

Ze krijgen elk potje gemengd voer s avonds maar wordt niet echt mee overdreven en is meestal ook niet volledig uit.

Ook bij hooi heb ik al alle soorten geprobeerd maar ze moet het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet alles wat niet voor konijnen is? Dus ze eet wel, alleen de verkeerde dingen? Kan je er niet voor zorgen dat ze geen dingen meer uit de kast kan stelen dan? Ik kan me voorstellen dat als ze dingen eet die niet voor konijnen bedoeld zijn, dat ze daar behoorlijk van aankomt, vol zit en dus geen konijneneten meer wil eten.

Begrijp me niet verkeerd maar zo lijkt het mij nu als ik je verhaal zo lees. Net als bijvoorbeeld een kind wat stiekem zit te snoepen en 's avonds zijn of haar eten niet meer wil.

Kan je er niet voor zorgen dat ze daar niet meer bij kan? Ik denk dat je dan al een heel stuk gewonnen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij kwijlen gaan ze hier altijd onder narcose. Ik heb al zoveel meer redenen om kwijlen mee gemaakt...

Tumor in de keel, abces in de keel, haken op de kiezen, opgezette tong met rode randen, ontsteking van de wang, hooi dat vast zat tussen de achterste kiezen. 

Ik heb slechts eenmaal meegemaakt dat ze de oorzaak echt niet konden vinden en achteraf was dat waarschijnlijk een combi van ouderdom met stress wegens anders problemen achterhand.
Maar ik wacht zelf nooit te lang met onder narcose doen, want nu eten ze nog en wellicht over een paar dagen niet meer en dan is het risico bij de narcose veel groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet haar voer enzo wel hoor... Maar ze probeert overal te stelen. Ze doen samen de kasten open.

Is echt teamwork bij die twee en ze komen je echt lastig vallen als je iets hebt.

Nu we hebben al sloten opgezet dat ze niks meer kunnen stelen.

Ze had idd een kies die ietsje groter stond dan haar andere maar niet echt een punt.

De dierenarts heeft het gelijk geslepen en ze kwijlt nu niet meer.

Wel wil ze niet meer eten nu, maar denk dat het meer is omdat ze boos is op ons. We mochten er nog niet naar kijken of ze gromde al.

Vandaag lijkt ze beter en komt terug lief doen, heb ook wat dwangvoer gegeven voor het zekere

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua voer klinkt het alsof je gewoon streng moet zijn. Ze mag gewoon niks anders eten dan wat voor haar bestemd is. Dus niks van jullie afpakken, niet toegeven als ze bedelt, en het is uiteraard jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat jouw woning konijnproof is.


 


Ook het 'niet lusten' van al die soorten biks lijkt me eerlijk gezegd nogal sterk. Met gemengvoer zal ze ook echt niet ineens de biksjes daar uit eten met als gevolg dat ze alleen maar 'snoept'. Aangezien ze blijkbaar vandaag erg slecht gegeten heeft is het natuurlijk zaak eerst te zorgen dat ze weer normaal eet, maar daarna zou ik haar toch overzetten op biks.


 


Fijn dat ze inmiddels niet meer kwijlt :)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .