Ga naar inhoud

konijn plast bloed


jlnd91

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Zal me eerst even voorstellen. Ik ben jlnd91 23 jaar oud en heb twee konijntjes (vrouwtjes) Celda en Monster.

Ik maak me een beetje zorgen om mijn jongste konijn. Ze is 7 maanden oud en ik zag vanmorgen al bloed in haar kooi liggen en later in de kamer ook toen ze losliep. Dit ligt precies op de plekken waar ze altijd haar plasje doet. Hierna heeft ze nog een paar keer geplast en toen was het niet rood. Ze is net zo levendig en vrolijk als altijd en eet en drinkt ook gewoon normaal. Ze krijgt mengvoer, ruim voldoende hooi en af en toe stukje wortel of konijnensnoepje. Ik had al wel gelezen dat het wel vaker voorkomt dat urine oranje roodachtig kleurt maar wilde toch graag weten wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo jlnd91


 


is de 'plas' echt rood of een beetje oranje.


mijn rammetje had nadat hij een wortel had gegeten ook oranje plas dus misschien heb je jouw konijntje iets rood gegeven om te eten?


 


ik hoop dat je hier iets mee kan


 


groetjes Browny


Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo jlnd91

 

is de 'plas' echt rood of een beetje oranje.

mijn rammetje had nadat hij een wortel had gegeten ook oranje plas dus misschien heb je jouw konijntje iets rood gegeven om te eten?

 

ik hoop dat je hier iets mee kan

 

groetjes Browny

ja het ziet er heel vaak rood/oranje uit maar dat is niet erg hoor.

dat hebben veel konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door bepaalde groenten kan het inderdaad varieren van roestbruin tot rood, afhankelijk ook van de ondergrond waar de plas op ligt natuurlijk. Als je het met een wit wcpapiertje ofzo op veegt, dan zie je misschien nog duidelijker de kleur. Bij twijfel kan je altijd de dierenarts bellen, telefonisch advies is meestal gewoon gratis. Maar volgens mij hebben alle beginnende konijnen-eigenaren wel eens zo'n plas-schrik gehad. Paprika wil ook nog wel eens fel rood kleuren bijvoorbeeld.


 


Gewoon goed in de gaten houden inderdaad. Niet teveel wortel geven ook he, dat zijn suikerbommetjes (maar ze vinden het zoooo lekker :D)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk persoonlijk aan een erge blaasontsteking, heeft Jasmijn ook gehad. Overal lees je dat de urine dan roze moet zijn, anders is het van de voeding, maar letterlijk bloedrood kan wel degelijk. De DA hoefde bij Jasmijn zelfs niet te wachten tot de stick uitgekleurd was, zoveel bloed zat er bij. Verder geen bijzonder (drink) gedrag waargenomen. Een kuurtje Baytril en pijnstilling meegekregen (en gegeven) en het was over.


Dat zou ook verklaren waarom haar urine niet elke keer rood is. Meestal is het laatste beetje in de blaas zo rood.


 


Ik vind het namelijk een beetje raar dat een konijn dat al vaker peentjes heeft gegeten, nu voor het eerst gekleurde urine heeft. Daarnaast zijn in de winkel gekochte penen meestal oranje, zal urine daar echt goed rood van worden? Oranje heb ik wel gezien, maar de kleur van bloed?


Link naar reactie
Delen op andere sites


 




Oranje heb ik wel gezien, maar de kleur van bloed?




 


Dit plaatje is van een website van een dierenarts:


 


konijn-bloed-in-urine.jpg


 


Dat rechter is dus 'gewoon'... het kan dus wel degelijk heel rood zijn zonder dat het bloed is. Ik zie het bij de mijne ook niet elke keer nadat ze wortel/paprika hebben gehad, ik denk dat het er ook aan ligt of ze daarnaast veel gedronken hebben die dag of bijvoorbeeld ook veel komkommer/witlof (=vocht) hebben gehad.


 


Maar goed.. bij twijfel altijd even laten checken. Als het een blaasontsteking is dan zou het trouwens wel een dagelijks iets moeten zijn, terwijl het nu over zou moeten zijn als de nijnen niks met kleurstof gehad hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja de kleurstof is betacaroteen (net als E160, een caroteen/carotenoïde), dat zit in zowel paprika, wortel als andere geel/oranje vruchten. Het hangt van andere factoren af wat de kleur precies is van de groente, dus de specifieke stof hoeft niet dezelfde kleur in de urine te veroorzaken als in bijvoorbeeld een wortel, omdat het dan in een andere samenstelling zit. Simpel gezegd: een wortel hoeft geen wortelkleurige urine te veroorzaken, het kan ook donkerder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een foto van het plasje.. misschien niet zo fris;) maar ben toch wel benieuwd.


Hoop natuurlijk niet dat het een blaasontsteking is, ga het sowieso goed in de gaten houden, als het zo blijft bel ik maandag de dierenarts voor advies. 


post-31283-0-12005100-1395514386_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er niet uit als een gewone gezonde plas uit een gewone gezonde blaas met dat gedruppel. 

Zo ziet Chuzzles plas er ook uit als ze last heeft van een onsteking en/of blaas gruis met name dat gedruppel over de kleur is lastig te oordelen daar zou ik als ik jou was toch een test op laten uit voeren dan wet je zeker of er bloed bij zit, bij Chuzzle is het meestal wel als ze zo druppelt, bij Chuzzle is het bloed ook duidelijk als ik het niet meteen opveeg droogt het bloed op zoals bij ons mensen ook met een randje gestold bloed, maar dat is aan jouw dierenarts beter om vast te stellen, Succes, ik hoop echt dat het van de wortel komt maar ik heb er mijn vraagtekens bij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is de plas wel weer normaal. Vanmorgen gewoon 1 grote plas, maar zag later wel weer wat druppels.. ze plast wel gewoon op de plekken waar ze dat altijd doet en ze 'verliest' geen plas. Verder is ze gigadruk.. crosst de hele kamer door. Zouden die druppeltjes kwaad kunnen (aangezien ik op internet las dat dat een symptoom van blaasontsteking kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik dan een tip geven, als je er toch mee naar de dierenarts gaat, probeer zelf wat urine op te vangen en dan opzuigen in een spuitje. En dat zo snel mogelijk naar de dierenarts brengen, liefst binnen het uur.


 


Als je bij de dierenarts wat urine probeert eruit te krijgen kan dat op een paar manieren maar de kans dat daarmee wat bloed vrijkomt is aanwezig, en dan heb je nog geen "eerlijke" uitslag.


 


Ze kunnen dmv een catheter wat urine uit de blaas krijgen, maar ook door middel van wat druk uit te oefenen op de blaas. Maar daarmee bestaat de kans.... (ik zeg niet dat het per definitie zo is, maar de kans is er) dat er daardoor wat bloed vrijkomt en dan klopt je uitslag niet goed.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik dan een tip geven, als je er toch mee naar de dierenarts gaat, probeer zelf wat urine op te vangen en dan opzuigen in een spuitje. En dat zo snel mogelijk naar de dierenarts brengen, liefst binnen het uur.

 

Als je bij de dierenarts wat urine probeert eruit te krijgen kan dat op een paar manieren maar de kans dat daarmee wat bloed vrijkomt is aanwezig, en dan heb je nog geen "eerlijke" uitslag.

 

Ze kunnen dmv een catheter wat urine uit de blaas krijgen, maar ook door middel van wat druk uit te oefenen op de blaas. Maar daarmee bestaat de kans.... (ik zeg niet dat het per definitie zo is, maar de kans is er) dat er daardoor wat bloed vrijkomt en dan klopt je uitslag niet goed.

 

Dat is inderdaad waar, dat opzuigen van de urine. Mocht het wat tijd tussen het opvangen en het laten controleren zitten, bewaar de urine dan in de koelkast. 

Zelf opvangen is ook veel minder stressvol voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf de urine opvangen kan, maar alleen is het wel zo dat de urine dan niet "gewassen" is, zoals ze dat noemen. Dit kan een verkeerd beeld geven. Om echt goed te kunnen bepalen of er sprake is van blaasontsteking is het het beste om de urine door de dierenarts op te laten vangen.

Ik leg dus net uit dat dat ook een verkeerd beeld kan geven omdat er als er onder "dwang" geplast wordt, dan ook bloed mee kan komen, als men ervoor zorgt dat er in een schone bak of op een schone plek wordt geplast is dat prima te onderzoeken hoor.

 

Ik haal bij mijn konijn de wc weg en zet daar een lege schone bak voor neer, goed opletten als hij gaat en dan snel opzuigen en wegbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine opzuigen en in een (urine)potje doen kan altijd. Mocht je geen spuitje hebben, kun je een grotere plas ook in een potje krijgen d.m.v. een theelepeltje. 


Als je dan zowel je konijn als het bekertje meeneemt naar de DA kan die kijken welke urine hij/zij wil gebruiken. De DA zal ook wel temperaturen (het konijn).


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ het plaatje van asti (ik kan niet quoten) Let goed op dat het niet om de kleur van de urine gaat maar wat er aan gegeven staat op het strookje. 

 

Ja ik bedoelde er mee aan te geven dat de kleur zelf niet altijd wat zegt. Het kan 'bloedrood' zijn en geen bloed bevatten of vrij rozig en juist wel bloed hebben. Zonder test weet je het dus niet. Als je je konijnen al langer hebt weet je wel hoe ze reageren op bepaalde soorten voedsel en vaak is het voor nieuwe baasjes even schrikken als urine ineens een andere kleur heeft. In dit geval vind ik het gedruppel erbij enzo ook een signaal.. ik ken van gezonde nijnen vooral dat ze in één keer een flinke plas doen. Even overleggen met een DA kan hoe dan ook geen kwaad lijkt me. Bij blaasontsteking zou het dan wel vandaag ook weer mis moeten zijn lijkt me...

 

Hoe is het er nu mee? Wat voor kleur had de urine vandaag?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf de urine opvangen kan, maar alleen is het wel zo dat de urine dan niet "gewassen" is, zoals ze dat noemen. Dit kan een verkeerd beeld geven. Om echt goed te kunnen bepalen of er sprake is van blaasontsteking is het het beste om de urine door de dierenarts op te laten vangen.

 

dit is alleen als er naar het aantal bacterien gekeken wordt ;) maar bloed, eiwitten en witte bloedcellen ontstaan niet pas bij het opvangen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .