Ga naar inhoud

Mijn konijn ziek?


suuske1981

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,


 


Mijn konijn heeft al een tijdje last van plakpoep. Dat droogt dan op.


Gisteren hebben we hem voor de 4e keer in een badje gezet.  HIj bleef wel zitten maar toen we er het laatste stukje afhaalde (was zo te zien nogal pijnlijk) vloog hij in mijn veilige armen.  Dat is voor hem een veilige plek blijkbaar want doet hij wel vaker.  Het is altijd een zorgenkonijntje geweest (zonder oren).


Ik heb hem nu bijna een jaar.


 


Waardoor kan die plakpoep komen? Kan het zijn dat het aan zijn konijnensnoepjes ligt (van vitakraft)?


Het vrouwtje lust die snoepjes namelijk niet en heeft nergens geen last van.


 


Wat kan het precies zijn en wanneer moet ik er mee naar de dierenarts?


 


Sorry voor de vele vragen. Bedankt voor jullie hulp.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk voer geef je en hoeveel? En geef je ze ook groente, en welke dan? Sommige konijnen hebben gevoeligere maag/darmen dan andere. Voor nu even alleen hooi (natuurlijk onbeperkt) en water geven tot het weer over is. Als het aanhoudt of steeds terugkomt zonder aanwijsbare reden even naar de dierenarts.

Is hij na het badderen van zijn kontje wel weer goed droog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het begonnen sinds je die snoepjes voert? Of had je konijntje er ook eerder al last van? En geef je soms de drops van Vitakraft? Deze kreeg Teddy ook wel eens in een ver verleden en het was de volgende dag altijd meteen raak. Het is eigenlijk alleen suiker met een smaakje, je kan beter af en toe een klein stukje wortel of ander fruit als snoepje geven. 


 


Als het niet opknapt als je stopt met de snoepjes en alleen even hooi en water geeft, zou ik inderdaad even langs de dierenarts gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

 

@Lienappelsien, ik geef ze supreme selective. En de hoeveelheid die ze mogen, verdeeld over 2 voedingen (in de ochtend en avond). Ze hebben ook 2 bakjes, al eten ze vaak uit 1 samen.
Ik heb ze de laatste tijd geen groente gegeven omdat ik wilde kijken hoe of wat. Nu gaan ze weer wortels krijgen.
Yep na het badderen was hij goed droog. Ik heb hem goed afgedroogd etc. wat hij heerlijk vond.

@Eva93 Ja het is begonnen sinds ik die snoepjes voer. Ik geef inderdaad die drops van VitaKraft. Nu heeft hij die met wortel.
Bedankt voor de tip dat het waarschijnlijk daar aan ligt.  Dan gooi ik die snoepjes weg.

Ik ga zeker naar de dierenarts als het nu niet ophoudt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad aan de snoepjes kunnen liggen. Even kijken hoe het gaat nu je ze niet meer geeft. SS is goed voor, als het niet door de snoepjes komt zou het nog aan de hoeveelheid voer kunnen liggen. Ik had ook een konijn die heel gevoelig was voor plakpoep. Als ik ook maar iets teveel voer gaf dan had hij plakpoep. Met groente was ik ook heel voorzichtig. Met de voor hem juiste hoeveel voer had hij geen plakpoep en at hij heel veel hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken dit gevoel, omdat konijn slechte slijtage heeft van tandjes, had ik een soort van voorgebakken "koekjes" met kruiden enzo gekocht. Blijkbaar zit daar ook een stof in waar nijn niet zo goed tegen kan...  :s Hopelijk gaat het ondertussen terug beter! Veel succes! :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem even 1 of 2 dagen alleen hooi en water geven. Als het dan over is voorzichtig het voer weer opbouwen en even geen groente geven. Als het niet werkt inderdaad even naar de dierenarts.

Nu er weer meer vliegen komen ook in de gaten houden dat die geen eitjes gaan leggen in de vieze vacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Beetje oud maar wilde even zeggen dat het weer helemaal goed met hem gaat.


De dierenarts heeft hem goed nagekeken. Meneertje bleek ook meer te eten dan mevrouw.  Nu we ingegrepen hebben gaat het erg goed.En moet zijn haren ook goed in de gaten houden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .