Ga naar inhoud

Hoe een "verkeerde toiletplaats" afleren?


Samberto

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen (1 gecastreerd mannetje en 1 vrouwtje) doen hun behoefte sinds kort op een "verkeerde plaats".


Eerst deden ze dit in een hoek in hun buitenren, maar sinds kort doen ze het in hun nachthok.


Om dit af te leren had ik dat nachthok een tijdje afgesloten, en dat werkte goed: ze deden hun behoefte enkel in de hoek vn de buitenren.


 


Toen ik het nachthok terug toegankelijk maakte, zijn ze daar AL hun behoeften in beginnen doen. De hoek van de buitenren wordt niet meer gebruikt.


 


Nu had ik deze week het nachthok terug afgesloten, maar ze zijn hun behoefte dan beginnen doen op het dak ervan...


 


Heeft er iemand tips om ze dit af te leren?


Ik heb telkens dat nachthok helemaal proper gemaakt (op de duur zelfs Febreze gebruikt om de eventuele geur te camoufleren), maar dat hielp niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hè. Je hebt al aardig wat geprobeerd. Een toiletbak neerzetten in die hoek in het nachthok is zeker niet mogelijk?

Mijn ene koppel heeft sinds een paar weken ook een nieuwe toiletplek gekozen. Daar kan ik geen toiletbak neerzetten, want op die plek regent het flinkt in. Ik heb er nu een grote bak op zijn kop neergezet. Nu keutelen en plassen ze voor die bak. Als ik dan daar hun voerbak en drinkensbak neerzet gaat het redelijk.

Dus ik zou er of een toiletbak neerzetten (dat zou natuurlijk het makkelijkste zijn), of de hoek even tijdelijk blokkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel het hele gedeelte afgesloten. Hun loopplankje naar de eerste verdieping heb ik opgetrokken zodat ze er niet meer inkunnen.

Ik heb hun toiletbakje op de gewenste plaats gezet, maar heb daar nog niet veel uitwerpselen zien bijkomen.

Binnen een paar dagen ga ik alles terug toegankelijk maken en dan zien we wel weer. Noodoplossing is inderdaad dat ik een toiletbak in het nachthok zal plaatsen (al zal ik er dan zelf een moeten maken/bewerken denk ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord (is dus niet zeker ;) ) dat konijnen na ongeveer 2 weken "vergeten" wat ze deden. Bijvoorbeeld een konijn mag niet op de bank en doet dat ineens toch, dan ongeveer 2 weken de bank blokkeren en dan zouden ze het zijn vergeten.


 


Of dit ook echt werkt en bewezen is, geen idee, maar ik heb het hier wel eens voorbij zien komen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan het begin toen mijn konijnen nog jong waren de plek aangeleerd, door er een toiletbak neer te zetten en telkens wanneer ze


ergens anders poepten, die keuteltjes in de toiletbak te gooien. Ook als ze plasten, depte ik dit op met een stukje toiletpapier en gooide


het in de toiletbak. Op die manier krijgt de toiletbak de geur van hun ontlasting. Bij mij gingen ze na een tijdje automatisch op


de bak ipv op hun zelf gekozen plekjes. Misschien is zoiets bij jou mogelijk?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is best zindelijk, alleen ging hij vroeger in de kattebak zitten (ja, deelt dus met de kat als hij vrij rond loopt. Maakt me niet uit, zolang niemand ruzie gaat maken :) ), nu doet hij het op de mat ervoor. Gelukkig is het een rubbermat die héél snel te poetsen is... Ik kuis het dus gewoon telkens op. In zijn hok gaat hij wel mooi op het toiletje, dus op een paar verloren keutels na, geen last daar... 


 


Indien iemand nog tips heeft, ik ben benieuwd!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, het is nog steeds niet gelukt.


Nu ze terug overal kunnen komen zijn ze opnieuw begonnen in hun binnenhok.


Ik ga het eens 2 weken afsluiten, zodat ze echt een andere vaste toiletplaats moeten maken.


Als het daarna niet lukt dan ga ik gewoon een toiletbak in het nachthok plaatsen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .