Ga naar inhoud

ruzie konijnen (gecastreerde v+r)


jero&

Aanbevolen berichten

Goedendag,


 


Ik heb 2 konijnen (kleurdwergjes), een rammetje en een voedster, beiden gecastreerd. Ze leven binnen in een ren van 4 bij 1,5 meter in de woonkamer. Als we thuis zijn mogen ze ook door de gehele kamer lopen. Ze zijn lief voor elkaar, op 1 specifiek moment na: als ik het rammetje op heb gepakt (wat ik zo veel mogelijk probeer te voorkomen) of als ik alleen al met mijn hand in de kooi kom om het rammetje te aaien of ze wat lekkers te geven. Daarna reageert de voedster agressief op het rammetje, alsof ze jaloers is. Vervolgens is het rammetje wel weer de baas, want die gaat dan de voedster achterna. Alsof ze daarna op hol geslagen zijn. Het rammetje is dan heel alert en lijkt geschrokken, de voedster reageert meer door van zich af te bijten.


 


Ik merk overigens ook dat de voedster in een bepaald gedeelte van de kooi erg territoriaal gedrag vertoont. Ik moet het eten ook aan een bepaalde kant van de kooi geven anders valt ze aan. Nu kan ik daar wel rekening mee houden, maar als ze net zo hard in het rammetje bijt als bij mij destijds in mijn vinger is dat natuurlijk erg vervelend. Wanneer ze gekalmeerd zijn mag het rammetje daar wel gewoon komen en maken ze geen ruzie meer.


 


Op dit forum lees ik vooral over agressie tussen 2 rammetjes of 2 voedsters, maar eigenlijk niets over een rammetje en voedster, laat staan beiden gecastreerd.


 


Hopelijk kan iemand mij advies geven hoe ik ze dit gedrag af zou kunnen leren.


 


Met vriendelijke groet,


 


Jeroen


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt zeker vaker voor en in dat aaien/oppakken zou ik zelf niet zo'n probleem zien vrij eenvoudig op te lossen.


Het voeren zou ik eens los in de ren gooien of heb je dat al is geprobeerd?


Ik heb wel is gelezen dat Bach Bloesem goed kan helpen in deze situatie, maar heb daar zelf geen ervaring mee. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .