Ga naar inhoud

Rammetje is te dik.


EllaBellaah

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,


 


Ik zit met een 'probleempje' en hoop dat jullie me kunnen helpen.


 


Mijn rammetje is namelijk te dik, maar zijn vriendinnetje is juist erg slank. Even wat handige info over de nijnsels: Ze zijn beide bijna een jaar oud, het voedstertje weegt 1,5 kilo en is eigenlijk net wat te dun. Het rammetje weegt 2 kilo en is veel te dik. 


 


Ze krijgen momenteel het volgende te eten:


's Ochtends 25 gram HFST en een berg kruidenhooi.


's Middags groente wat standaard bestaat uit 3 tot 4 bladeren andijvie en 3 bladeren witlof. Hier komt dan elke keer weer wat anders bij, net wat ik op dat moment in huis heb. Op dit moment krijgen ze 3 radijsjes en een paar blaadjes basilicum, maar dat kan ook peterselie, een stukje wortel, broccoli, sla, paprika, komkommer, etc zijn. Hierdoor krijgen ze meestal 4 verschillende groentes/kruiden per dag in hun schotel. Daarnaast krijgen ze ook weer hooi.


's Avonds weer 25 gram HFST en een berg kruidenhooi.


 


Voorheen kregen ze altijd hun hooi onbeperkt maar ik geef het ze nu expres niet meer onbeperkt. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat de avond portie genoeg is voor de nacht. Ze zitten niet uren lang zonder hooi, maar het is wel altijd op als ze de volgende portie krijgen. Het rammetje werd van onbeperkt hooi alleen maar nóg dikker helaas... Het hooi doe ik ook altijd in een hooibal zodat ze moeite voor het hooi moeten doen. 


 


Nou vraag ik me af wat ik het beste kan doen, in mijn ogen krijgen ze niet veel te veel eten. De hoeveelheid biks is al behoorlijk minimaal, de groenteschotel is ook niet abnormaal veel, ik zorg dat er zo weinig mogelijk suikers in zitten, van wortel krijgen ze dan ook maar een klein stukje. Minder hooi dan dit kan ik ze niet geven omdat het voedstertje dan nog dunner wordt en dat is ook niet de bedoeling.


 


Kan het zo zijn dat kruidenhooi 'rijker' is dan gewoon hooi? Zou hij daarom misschien zo snel dik worden? Het probleem is dan alleen wel dat ze gewoon hooi niet zo lekker vinden.


Een lastige situatie is het dus... Misschien heb ik wel gewoon een lekker stevig lui ventje haha.


 


Ik ontvang graag tips van jullie!


 


Groetjes Ella


Link naar reactie
Delen op andere sites

K kan me niet voorstellen dat je rammetje dik wordt van hooi. Hooi moet onbeperkt aanwezig zijn omdat dit hun hoofdvoedsel is. Beter kun je minderen op de brokken en wat meer groentes geven. Ik heb een dwergje (rammetje) van iets meer dan een kilo en mn dametje weegt rond de 2,5, hier krijgen ze 'ochtends en 's avonds 15 gram biks. Er ligt altijd wel hooi en ik geef pas nieuwe als het op is of echt heel oud maar eigenlijk heb ik niet echt een richtlijn wanneer er nieuw hooi bij moet dit omdat er overal wel hooi voor ze te vinden is. Daarnaast krijgen ze in de avond een enorme berg groentes: rond de 10 a 14 blaadjes andijvie (de kroppen zijn momenteel nogal klein dus ook wat meer bladeren bij grote kroppen krijgen ze 8 a 10 bladeren), bijna een hele stronk witlof, een handje veldsla, een handje rucola, en dan hangt het er vanaf wat ik in huis heb romeinsla of kropsla daar krijgen ze ook nog 4 bladeren van. Dan nog een paar stukjes winterpeen en een partje appel. Ze zijn een tijdje na de castraties te dik geweest toen ben ik minder brokken gaan geven en meer groentes en nu zitten ze allebei bijna op goed gewicht. Er mag van mij nog iets af maar ze zijn niet veel te dik dus ach een paar gram extra kan denk ik niet heel veel kwaad.

hoe zit het met de beweging en ruimte die je nijnen hebben? Als ze niet genoeg bewegen zal je rammetje ook niet afvallen. Daarvoor hebben ze genoeg ruimte nodig en wat ook heel goed helpt is ze te laten werken voor hun eten door de brokken in een snackbal te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad een snackbal en meneer snapt maar al te goed hoe dat werkt haha. Het probleem is dan alleen dat het voedstertje de kans niet meer krijgt om brokjes te eten terwijl zij het juist zo hard nodig heeft. Ze mag van hem niet in de buurt komen van de bal en als ze hem al heeft snapt ze niet goed hoe het werkt. Gevolg is dan dat hij alles uit de bal opheeft en zij misschien een paar verloren brokjes bij elkaar heeft gescharreld. 


Het voedstertje daarentegen is weer heel erg behendig met de hooibal, die gaat op haar achterpoten staan, grijpt met dr voorpoten de bal vast zodat hij niet meer kan slingeren en eten maar! Rammetje vindt dat juist weer erg lastig dus daar moet hij flink voor werken, dat zit dus wel goed :)


Ze wonen in een ren van 3,5 bij 1,5 meter met daarin een nachthokje. Het ene deel bestaat uit tegels en het andere deel uit zand, daar kan dus ook lekker gespeeld worden. Daarnaast hebben ze meerdere planken in het hok waar ze op kunnen zitten. Ze zijn dus de hele dag wel aan het huppelen en springen om zo hoog mogelijk te kunnen zitten. Ze kunnen dus wel een flink sprintje trekken wat ze zo af en toe ook doen als ze helemaal happy zijn. Ze hebben geen zon in hun hok in de winter, maar nu de zon hoger komt te staan hebben ze eindelijk weer een lekker warm zonnetje in het hok, meneer zit dus het liefst de hele dag te zonnen. Hij lijkt dat zelfs liever te doen dan te eten...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat probleem heb ik ook gehad mn kleine vent vrat ook werkelijk alles op voordat mn dametje de kans kreeg. De oplossing: twee snackballen. Tja en als je voedster dat niet goed snapt is het misschien een idee om je rammetje brokjes in een snackbal te geven in de tijd dat hij afgeleid is geeft je wat brokjes aan je voedster gewoon in een bakje. Wel in de gaten houden dat je rammetje dat miet gelijk door heeft anders eet hij het nog op. Wat ook kan werken is een kleine hoeveelheid vaker over de dag verspreiden.

misschien dat andere leden nog wat tips hebben om je ram flink te laten bewegen. Hier was de snackbal namelijk de oplossing

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je kan doen is ze 2snackballen geven met de juiste portie voor elk konijn. En ze dan elk hun eigen snackbal. Of eventueel even de ren opdelen zodat je dame rustig haar portie opkrijgt. Want ik denk dat het "probleem" daarin zit.. Dat de ram de brokken van de voedster opeet en daarom te dik is. En inderdaad, hooi moet onbeperkt aanwezig zijn. Bij mij krijgt mijn kleintje onbeperkt hooi, 2x zijn kommetje vol groenten en 1x biks 25gram in een snackbal. Hij word gek als hij weet dat zijn snackbal weer opgevuld is. Waardoor hij zich nog eens goed kan bezighouden ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm de ren is niet zo makkelijk op te delen in twee stukken, maar ik kan eens gaan knutselen met een panelen ren.

Is het bij konijnen niet, net zo als bij veel andere dieren, dat ze dikker worden na castratie? Ik weet dat katten dat bijvoorbeeld wel hebben en daar is ook speciaal voer voor.

Het gekke is dat het dametje juist degene is die heel fel is op voer en vooral brokjes en groente. Zij eet ook meer hooi dan het rammetje, maar hij is toch een heel stuk dikker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou weer onbeperkt hooi gaan voeren, want dat is het belangrijkste wat je konijn moet eten.


Het lijkt er op dat je ram een deel van de brokken van je voedster op eet, en dus te veel binnen krijgt. Dus is het slim om inderdaad apart te gaan voeren.


Als dit niet helpt zou je je ram minder brokken kunnen gaan voeren.


 


Geef je wel eens fruit, brood, snacks,etc. als extra?? Dit zou ik dan sowieso weg laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds gisteren een dame bij mij klein ex-rammetje zitten.


En zij eet VEEEEEEL sneller als hem waardoor hij nog de helft van zijn voedsel liggen heeft en haar kommetje al op is...


Nu heb ik gisteren dan zijn eten weggehaald en hem uit de hand gevoed (ook omdat zij nu in overgang zit van SS naar Cuni Complete)


Zo kon ik haar weghouden van zijn biks en krijgt hij zijn portie binnen.


 


Vandaag ga ik ook de snackbal halen voor Flint (de dame) en ik ga zien hoe ze hierop reageert...


En of ze dan nog zo snel klaar is met haar eten...


Misschien wel handig voor jou om te weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!

Ze krijgen verder geen snacks, fruit of brood. Het enige wat ze af en toe krijgen maar wat ik nog niet had opgeschreven is een tak van de appelboom uit onze tuin, maar dat lijkt me niet zo dikmakend en krijgen ze ook niet dagelijks maar ongeveer 1x per week.

Ik heb vanmorgen geprobeerd om te gescheiden te voeren maar dit gaat niet zo handig, moet daar dus even een handige constructie voor bedenken. Om hem zijn bal te geven en Jip dan uit de hand te voeren is wel een goed idee, dat ga ik bij hun avond portie proberen :)

hoeveel gram raden jullie aan per dag? Ze krijgen nu twee keer per dag 25 gram. In totaal dus 50 gram. Het voedstertje eet wel een stuk sneller dan de ram. Misschien moet ik haar ook eens leren hoe ze uit een bal moet eten, dan schrokt ze niet zo.

Voor degene die beide konijnen uit een bal laten eten: pakken ze dan niet elkaars bal van elkaar af? Die van mij vinden namelijk het eten wat de ander heeft veel lekkerder dan hun eigen eten. Spietjes hooi, blaadjes andijvie etc worden allemaal uit elkaars mond getrokken hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje Slof apart gevoerd omdat hij haakjes kreeg. Als hij te veel voer (van de anderen) at, at hij minder hooi waardoor haakjes sneller terug kwamen.


Ik had helaas geen tijd om er bij te blijven zitten 's ochtends, dus dan krijg hij zijn eten in de vervoersbench die in het hok stond. Als iedereen zijn eten op had, mocht hij er uit. Dat was maar een kwartiertje ofzo.


 


Na een paar keer ging hij vanzelf al de bench in als ik met voer aankwam. Nadeel is wel dat je ze niet uit de bal kunt laten eten, want daar is geen plek voor in een vervoersbench. Maar als je binnenkonijnen hebt zou je misschien wel één van de twee in een hondenbench eten kunnen geven. Of één in het hok en één in de ren??


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn buiten konijnen en het hok is niet makkelijk af te scheiden van de ren.

Ik heb ze net allebei uit mijn hand gevoerd zodat ik precies kon zien en het dametje lijkt een stuk sneller te eten dan de ram.

Zelf denk ik dus niet dat het aan de hoeveelheid brokken ligt, maar gewoon omdat hij erg lui is en niet veel beweegt. Zou het ook helpeb als ik het voer niet in het bakje doe maar een beetje door de ren strooi zodat ze opzoek moeten naar de brokjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 gram brok per kilo konijn is toch ook wel de max. Sommige konijnen kunnen beter minder krijgen. Die doen het beter op bijvoorbeeld 10 - 15 gram per kilo gewicht. Dus ik zou brok minderen. Dan moet je wel gescheiden kunnen voeren inderdaad. En inderdaad nooit hooi weg laten! Daar worden ze echt niet dik van. Meer beweging is altijd goed natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen in totaal 50 gram per dag en ze horen allebei rond de 1,5 kilo te wegen. Dat is dus al minder dan de 25gram per kilo konijn. Veel minder durf ik ze niet te geven omdat Jip anders te dun wordt. Vandaar dat ik opzoek ben naar een manier van voedselverrijking dat goed is voor de lichaamsbeweging.

De laatste paar dagen heb ik de brokjes door de ren heen gestrooit zodat ze zelf hun kostje bij elkaar kunnen scharrelen. In het begin vlogen ze elkaar telkens in de haren omdat het brokje van een ander natuurlijk veel lekkerder is. Vandaag ging dit gelukkig al een stuk beter :) om Balou zijn bal te geven en Jip uit het bakje te laten eten werkt helaas niet dus ik zal ze met voertijd dus echt even apart moeten zetten, maar daar moet ik nog een handige constructie voor bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en meer groentes en hooi geven en minder brokken? als je zorgt dat je ene konijntje een beetje aan komt kun je daarna minderen in de brokken en sowieso  onbeperkt hooi geven en wat meer groentes als andijvie en witlof voeren.


hier krijgen ze samen nog geen 30 gram biks over een hele dag en zelfs dat is misschien nog een beetje te veel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .