Ga naar inhoud

WC training na castratie bevorderen


Bazinga

Aanbevolen berichten

Woensdag wordt kleine Sushi gecastreerd (voedster). Voornaamste reden is de gezondheid, maar ook is ze sinds enkele weken aan het grommen (kleine puber). Nadien zet ik haar apart van Bazinga (gecastreerde ram) owv wondbescherming/genezing.

Nu hoop ik dat de dagen dat ik haar ik in een eigen kooi zet, ze leert waar haar hok is en ze dus leert dat het hok dient om te keutelen en niet het huis ;-)

Bazinga durfde de eerste anderhalve week dat hij bij ons was niet uit zijn hok (eerst moest hij nog wennen, en nadien begreep hij niet hoe hij eruit kon), hierdoor heeft hij de eerste week zijn behoeftes altijd in de kooi gedaan en ging zindelijkheidstraining redelijk vlot.

Sushi heeft echter de eerste weken in de keuken doorgebracht (owv koppeling) en leerde daardoor niet het verschil tussen een kooi die dient voor keutels en plasjes en het huis.

Mijn concrete vraag is dus: in welke kooi zou ik haar het beste laten bekomen van de operatie? Hun eigenlijke kooi of de 'vervang'kooi? Als ze in het echte hok zit, leert ze misschien beter dat ze nadien ook daar moet keutelen. Maar ik ben wat bang dat Bazinga gedesoriënteerd gaat zijn als ik hem in die andere kooi zet. Die is voor hem ook minder geschikt. Sushi heeft al eens in de vervangkooi gezeten, dus 'kent' deze een beetje.

Ik wou dit kort en snel even vragen, dat is duidelijk mislukt :D (Langdradige ik)

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar in de kooi zetten die ze al kent. Ze zal namelijk al een hoop stress hebben van de castratie en als ze dan ook nog in een onbekende kooi komt is dat al helemaal spannend. Wat je kan doen is telkens alle keutels en plasjes in de kooi leggen zodra ze dat buiten de kooi heeft gedaan. Haar geur gaat dan vanzelf in de kooi zit waardoor ze haar behoeftes daar gaat doen. Het ene konijn heeft dit meteen door, het andere konijn doet daar een paar weken over. Je kan ook in de keuken/kamer een wc neerzetten met een andere bodembedekking dan ze gewent is, dan kan ze dus op haar vaste plek haar behoeftes doen en het enige wat jij hoeft te doen is regelmatig het toiletje verschonen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag het zeker na als ik haar ophaal bij DA. Maar van wat ik hoor van andere zit ze best even apart.

Als het niet nodig is doe ik het zeker niet...

Ik doe steeds de keutels en papiertjes met plasjes in de kooi overdag. 's nachts blijven deze liggen tot 's ochtends & dan veeg ik alles op. Ze hebben een wc, Bazinga gebruikt deze goed. Sushi mist af en toe (vnl 's nachts dan). Wanneer ze in mijn kamer zitten gaat ze wel op de wc.

Misschien is ze gewoon heel koppig? ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De castratie werd gisteren uitgevoerd. Omdat de extra dokter (die speciaal komt voor castraties) deze week uitzonderlijk op donderdag kwam ipv op woensdag. Alles ging vlot :-) De dierenarts raadde aan ze de eerste nacht apart te zetten, maar vanavond mogen ze weer samen. Al moet ik wel in het oog houden dat ze niet te wild doen.


Ze heeft al flink gekeuteld (wel kleine keutels) & eet ook wat lekkers (de biks laat ze nog liggen). Dus dat komt helemaal goed :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .